منابع NFR کجا هستند؟

منابع NFR کجا هستند؟

هفته گذشته مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: از 150 میلیارد دلار منابعی که وارد صندوق می شود، 100 میلیارد دلار هزینه شده و 40 میلیارد دلار تسهیلات داده شده است. . سوال اینجاست که چرا 40 میلیارد دلار وجوه پرداختی به بخش غیردولتی بازنگشت؟ سوال دیگر این است که چرا صندوق شبکه بانکی لیست بدهکاران را اعلام نمی کند تا مشخص شود کدام موسسات، شرکت ها و موسسات اقساط وام خود را پرداخت نکرده اند و در بازپرداخت آن به حدی تاخیر داشته است که رئیس این صندوق گفت: 400 زمان هایی که وام ها عقب افتاده بودند گزارش زیر به این موضوع می پردازد.

بخش خصوصی هیچ سهمی از بودجه صندوق ندارد

رئیس اتاق بازرگانی پیشتر با بیان اینکه تنها 15 درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است، فعالان بخش خصوصی حقیقی و غیر مرتبط و اعضای اتاق بازرگانی همواره از پرداخت نشدن منابع صندوق ها انتقاد کرده اند. به بخش خصوصی واقعی

نهادهای عمومی غیردولتی چیست؟

علیرضا صالح، عضو هیأت عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در گفت‌وگویی با بیان اینکه «حدود نیمی از ۴۰ میلیارد دلار این صندوق به نهادهای عمومی غیردولتی پرداخت شده است» گفت: به عنوان مثال در خبرها اعلام شد که صندوق توسعه ملی برای 46 نیروگاه تسهیلات پرداخت کرده است که اکثر نیروگاه های اصلی کشور در اختیار بنیاد نهادی است. ملک شریعتی نیاسری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی، اخیرا این نیروگاه ها را به عنوان منبع اصلی قاچاق سوخت در کشور متهم کرده است. اما به گفته کارشناسان، زیرساخت ها همچنان فرسوده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد، پس صاحبان کارخانه ها پول صندوق را کجا خرج کردند؟

در حوزه نفت وجوه کلانی از صندوق پرداخت شد، آیا این موسسات حقوق خود را پرداخت می کنند؟ آیا برای این مبالغ هنگفت ضمانت نامه ای از این مراکز دریافت شده است؟

تاخیر در پرداخت وام به صندوق

ذبیح اله هدیان رئیس سازمان بازرسی یکی از چالش های صندوق را عدم پرداخت وجوه به بخش دولتی، تعاونی و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بیش از 200 فقره تسهیلات برای بیشتر اشغال شده است. بیش از 400 بار و برخی از برنامه ها تا 8 بار به تعویق افتاده است. سوال اینجاست که چرا بدهکاران به جای فشردن و مصادره امکاناتش تا 400 بار پول می گیرند!

گزارش ها یک صندوق مخفی نیستند

سید احمدرضا دستگیب رئیس دیوان محاسبات کشور نیز محرمانه بودن گزارش های صندوق را غیرقابل قبول خواند و گفت: وقتی مراجع نظارتی هم می خواهند این موارد را فاش کنند، دلیل امتناع غضنفری رئیس صندوق از اعلام لیست است. بدهکاران باعث ایجاد بحث ها و اختلافات مختلفی در بین کارشناسان داخلی شد. (برگرفته از آفتاب نیوز)

تحریم کردن

محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه درباره منابع صندوق توسعه ملی به «اعتماد» گفت: اظهارات غارت و چپاول منابع صندوق توسعه ملی شبهه غارت منابع توسط دولت ها را بیشتر می کند. در حالی که برای ارزیابی درست از وجوه صندوق گذشته باید به تفصیل صحبت کرد. به طور کلی، دولت ها یا باید دارایی های سرمایه ای مانند نفت و گاز را بفروشند یا اوراق قرضه بفروشند، زیرا درآمدهای مالیاتی معمولاً مخارج بالای دولت را پوشش نمی دهد. در عین حال، فروش اوراق نیز زیان‌هایی را به همراه دارد و در سررسید، اقتصاد کشور را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. وی افزود: وقتی از صندوق توسعه ملی صحبت می‌کنیم، از یک فرآیند بزرگ و تاریخی از منابع نفتی و غیرنفتی صحبت می‌کنیم و بنابراین بدون در نظر گرفتن شرایط تاریخی اقتصاد ایران و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشورمان اعمال شده است. چنین آماری صحت ندارد.»

نوبخت افزود: مشکل بزرگی که برای صندوق توسعه ملی ایجاد شد، بعد از تشدید تحریم ها و کاهش درآمد نفتی ایران به حدود 5 تا 6 میلیارد دلار بود. پس از تشدید تحریم ها، شرایط اقتصادی کشور به گونه ای پیش رفت که دولت ها مجبور شدند از تمام ظرفیت خود برای جبران کسری بودجه خود استفاده کنند، زیرا استفاده از سازوکارهایی مانند فروش اوراق بدهی هنگفتی برای دولت ایجاد می کرد.

نوباخت با اشاره به اظهارات اخیر مبنی بر باقی ماندن تنها 10 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی گفت: اولاً مسئولی که چنین چیزی می گوید باید با اطلاعات شفاف اعلام کند که چه مقدار پول در صندوق است و چه مقدار از او کمک می کند. به کدام دستگاه تسهیلات داده شده و چرا برنگشته است؟ چه کسی باید این موضوع را پیگیری کند؟ نکته دوم این است که اکنون هم دولت روزهای سختی را پشت سر می گذارد و چاره ای جز استفاده از ظرفیت فروش نفت ندارد.

وی می افزاید: بسیار رایج شده است که ایران را با کشورهایی مانند نروژ، عربستان سعودی و کویت تحت تحریم های سرکوبگرانه مقایسه می کنند و می گویند این کشورها منابع زیادی را در صندوق های ثروت خود ذخیره کرده اند در حالی که این کشورها چیزی ندارند. به هیچ وجه تحریم می شود، در حالی که می بینیم همین کشورها نیز در مواقع لزوم از منابع صندوق خارج می شوند. آنچه کارکنان فعلی NFR می گویند برخلاف سیاست کلی نظام است. بر اساس قانون خروج از صندوق یا تامین وجوه از منابع آن به بخش خصوصی با مجوز مدیریت انجام می شود و مشخص نیست این اظهارنظرها با چه رویکردی صورت می گیرد.
نوباخت مواضع اخیر در خصوص عملکرد دولت قبل در موضوع صندوق توسعه ملی را “یک سویه” و پر از “ابهام” دانست و گفت: استفاده از واژه اخاذی و سرقت و آنهایی که برای کار این است. با اذن رهبری و با شدیدترین تحریم ها انجام شد.» این فقط شک و یک جانبه گرایی را ایجاد می کند، اگر دوستان مستنداتی دارند باید به صراحت بگویند دولت چقدر از این منابع را برداشته و چقدر به آن داده شده است. بخش خصوصی و چرا اصلا برنگشته است چرا که طبق قانون پس از دریافت تسهیلات ارزی، بخش خصوصی باید این پول را به صورت ارزی برگرداند.من به عنوان رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه اطلاع دارم که برخی از دریافت کنندگان تسهیلات ارزی وامی که گرفته‌اند را پس نداده‌اند. «خوب است که مسئولان فعلی NFR شفاف عمل کنند و به‌جای تک‌روی، اسامی این شرکت‌ها را اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید