ایران رئیس جمهور کجا، ایران مردم کجا!

ایران رئیس جمهور کجا، ایران مردم کجا!

رئیسی با اعتماد به نفس متاثر از این آمار، بر دستاوردهای دولت خود در همه عرصه ها پافشاری می کند و تصور می کند که این تناقض آمارها و اقداماتی که بی اساس بودن آن به زودی آشکار خواهد شد، می تواند مردم را امیدوار کند. اوضاع آش به قدری بد شد که مجلس انقلاب صدای او را از آمارهای بی اساس رئیس دولت شنید. موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور توصیه می کند مشکلات اقتصادی را از منظر جدید ببیند، هر آماری را باور نکند و آن را راستی آزمایی کند. اگرچه آمار کلان دولت در تقابل با سفره های کوچک مردم است، اما بررسی این تناقضات بی رحمانه نیست.

دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در آستانه بیست و چهارمین ماه فعالیت خود در مسیر اجرای برنامه های خود به ویژه گشایش اقتصادی با بن بست مواجه شده است. از سوی دیگر، آمار رئیس جمهور به وضوح با عملکرد رئیس جمهور مغایرت دارد. طبق آمار دولتی، ایران جای دیگری است. جایی که میلیون ها شغل در آن ایجاد می شود و میلیون ها خانه مردم را صاحب خانه می کند. جایی که رکورد 40 ساله آن با 50 میلیارد دلار صادرات شکسته می شود و روزنامه های دولتی در این باره تیتر می زنند. جایی که سیاست های خارجی به ثمر نشسته و پیوندهای ایران با زیرساخت های آسیایی از طریق توافق نامه های شانگهای و اوراسیا برقرار می شود. که در آن حجم تجارت خارجی آن پس از ظهور رئیس جمهور منجی ملت 48 درصد افزایش یافت. مکانی که واکسن کرونا را به جهان صادر می کند. جایی که رئیس دولت با تورم 59 درصدی آن را می گیرد و در کمتر از یک سال تورم را به 46 درصد می رساند!

شاید یک رهبر با اعتماد به نفس متاثر از این آمار بر دستاوردهای دولت خود در همه عرصه ها پافشاری می کند و تصور می کند که این تناقض آمارها و اقداماتی که بی اساس بودن آن به زودی آشکار خواهد شد، می تواند مردم را امیدوار کند. اوضاع آش به قدری بد شد که مجلس انقلاب صدای او را از آمارهای بی اساس رئیس دولت شنید. موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور توصیه می کند مشکلات اقتصادی را از منظر جدید ببیند، هر آماری را باور نکند و آن را راستی آزمایی کند.
اگرچه آمار کلان دولت در تقابل با سفره های کوچک مردم است، اما بررسی این تناقضات بی رحمانه نیست.

عدم تمکین نرخ تورم از آمار رسمی

به گزارش فراز، رئیسی در شهریور 1401 در نشست خبری اعلام کرد که تورم در سال اول حکومتش 20 درصد کاهش یافته است. وی گفت: تورم فعلی 40.5 درصد است. یعنی اگر بخواهیم شهریور 1400 را با شهریور امسال مقایسه کنیم که تقریباً 60 درصد بوده است. اکنون 40.5 درصد است.

اما مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم شهریور 1400 روایتی متفاوت از ابراهیم رئیسی داشت. بر اساس تورم نقطه ای شهریور 1400 که اداره آمار آن را 7.43 گزارش کرده است. یعنی 17 درصد کمتر از ادعای ابراهیم رئیسی و دولتش. اما نکته دیگری در مورد میزان تورم شهریور 1400 به بعد وجود دارد. بانک مرکزی تورم لحظه ای آن زمان را 3.59 اعلام کرد. یعنی تقریباً به آنچه ابراهیم رئیسی ادعا می کند. اما وقتی نوبت به ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی می رسد، اوضاع تغییر می کند. بانک مرکزی تورم را از مرداد ماه گذشته 1.40 درصد و مرکز آمار 52.2 درصد اعلام کرد. به این ترتیب بانک مرکزی تورم دولت قبل را 19 درصد بیشتر از مرکز آمار و تورم دولت رئیس جمهور را 19 درصد کمتر از مرکز آماری برآورد کرد.

دولت صادق و دستاوردهای جعلی

ما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون توانسته ایم بیش از 50 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که یک رکورد 40 ساله است و این نشان دهنده اراده دولت برای صادرات است. این اظهارات اخیر رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فرصت های صادراتی ایران که بلافاصله در تیتر یک روزنامه دولتی قرار گرفت نیز واکنش هایی را در پی داشت.

یک روز پس از آن اظهارات، محمدرضا مودودی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی اعلام کرد که صادرات ایران 10 سال است که 50 میلیارد دلار راکد بوده و باید برای افزایش این رقم کاری کرد.
در این جلسه رئیس جمهور طبق معمول بار دیگر آمارها را قرائت کرد و حتی از دلایل و چگونگی افزایش قیمت صادرات در دوران ریاست جمهوری خود صحبتی نکرد. از سوی دیگر، آمار گمرک نشان می دهد که وزن صادرات غیرنفتی ایران در سال 1401 کمتر از چهار سال گذشته منهای سال 99 بوده است و بر اساس آمار، قیمت کالاهای صادراتی نزدیک به 40 درصد بیشتر از سال 1397 بوده و حدودا 25 درصد بالاتر از میانگین قیمت ها برای سال های 2015 و 2016. به این ترتیب حجم صادرات نه تنها افزایشی نداشت بلکه حتی به سطح سال 2018 هم نرسید.

از نظر رئیس جمهور مردم سر کارند!

یک میلیون شغل در سال یک وعده مردمی و دهان پرکن روز انتخابات بود. با این حال، عبدالمالکی، وزیر سابق تعاون در کابینه رئیسی که در طول یک سال آرزوی ایجاد آن را داشت، کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن دولت استعفا داد.

در همین روزها عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی با استناد به گزارش مرکز آمار در توئیتی نوشت که به جای ایجاد یک میلیون شغل در وعده یکساله، تنها ۲۶ درصد آن محقق شده است. به جمعیت شاغل 263 هزار نفر افزوده شده است که از افراد جویای کار جدید کمتر شده است.

اما رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته با بیان اینکه از وعده ایجاد اشتغال به مردم عقب نمی مانیم، گفت: وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال محقق شد. اینکه وعده یک میلیون فرصت شغلی محقق شده و سالانه از یک میلیون فرصت شغلی عبور کرده ایم.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از میزان اشتغال و بیکاری در کشور نشان می دهد که در مدت مشابه مورد نظر رئیس جمهور، خالص اشتغال در ایران تنها ۲۶۲ هزار نفر بوده است. این تنها یک چهارم تصمیم رئیس جمهور است. به گزارش فراز از فروردین ماه امسال، خالص اشتغالزایی با احتساب نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به 262 هزار و 716 شغل رسیده است نه یک میلیون شغل. در واقع کمتر از 740000 نفر در مقابل ایجاد یک میلیون شغل بیکار بودند. یعنی ۷۴۰ هزار شغل در مقابل یک میلیون شغل از بین رفت. آمار متناقض رئیس جمهور با مرکز آمار کشور در حالی است که در جلسه شورای دولت در 14 مرداد 1401 دستور داده بود همه نهادها فقط آمار «مرکز آمار» را نقل کنند!

چهار میلیون خانه، رویایی دور!

رئیسی با تکیه بر یکی از محبوب ترین وعده های انتخاباتی ابراهیم رئیسی مبنی بر ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در سال، امروز و با ورود به دومین سال ریاست دولت خود با چالش های جدی مواجه است. همین چند روز پیش مجری برنامه «تا ثریا» که از شبکه یک سیما روی آنتن می رود با تمسخر قول رئیسی برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی گفت: انتظار مردم این است که تاکنون 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شده است اما همچنان نه حتی 160 واحد مسکونی. هزار واحد ناتمام باقی مانده از دولت های گذشته تکمیل نشده است.»

رئیس دانشگاه تهران پیش از این گفته بود: «نیاز به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال فقط یک وعده دولت نیست، بلکه یک نیاز مطلق کشور است و دولت سیزدهم قطعاً دولتی وفادار به آن خواهد بود. وعده ها.» اعضای کابینه خودش اما آمار دیگری می دهد. مهرداد بذرباش وزیر راه و شهرسازی در جلسه دفاع مشروع خود در مجلس با کنایه به رئیس جمهور گفت: برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی، ما تقریباً دو برابر بیشتر از بودجه سالانه به بودجه نیاز داریم.”

همچنین محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هزینه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال را 3 میلیون و 200 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. یعنی برای تحقق این امر باید سالانه 80 درصد نقدینگی کشور هزینه شود.

مرحوم رستم قاسمی وزیر اسبق راه و شهرسازی در زمان حیات خود مدعی بود که تا پایان دولت سیزدهم 2 میلیون واحد مسکونی به بهره برداری می رسد. لازم به ذکر است که با توجه به ساختار رسانه ای دولت، اگر ادعای رئیسی حتی چند درصد صحت داشت، شاهد ده ها گزارش از این حماسه در رسانه ملی بودیم!

تجارت خارجی و یک تناقض آشکار

«حجم تجارت خارجی کشور 48 درصد افزایش یافته است» این دیگر سخنان رئیس جمهور است که در آذرماه گذشته خطاب به دانشجویان در کشور مطرح شد. این در حالی است که کارنامه تجارت خارجی ایران در همین بازه زمانی تراز منفی 1.39 میلیارد دلاری را نشان می دهد. در آن سال تراز تجاری کشور به منفی 6 میلیارد و 489 میلیون دلار رسید.

متأسفانه مسئولان و حاکمان برای توجیه و حتی اغراق عملکرد خود، با ارائه آماری دور از واقعیت، جایگاه رئیس جمهور را بی اعتبار می کنند. او آرزوهای گرانی دارد، اما در رویاپردازی تردید دارد، نمی تواند مسیر توسعه کشور را هموار کند، کسری بودجه را جبران کند، ناهماهنگی بانک ها را حل کند و تورم بالا را کنترل کند. به طور خلاصه، نمی توان امید ارزانی را به افرادی که رویاهای گرانی دارند، فروخت…

دیدگاهتان را بنویسید