رئیس جمهور در توییتر هم «نقشه خاکستری» گرفت/ رئیس جمهور دوباره مردم عصبی پشت سد «فیلتر» را دور زد

رئیس جمهور در توییتر هم «نقشه خاکستری» گرفت/ رئیس جمهور دوباره مردم عصبی پشت سد «فیلتر» را دور زد

فراز دیلی نوشت: تیک خاکستری در کنار نام «سید ابراهیم رئیسی» در توییتر ایستاده است که فعالیتش در این صفحه تا امروز بی وقفه ادامه دارد. آخرین پست رئیسی در توییتر 14 دسامبر منتشر شد.

صفحه «سید ابراهیم رئیسی» رئیس دولت سیزدهم در توییتر خاکستری شده است. این اتفاق با انتقادات کاربران فضای مجازی روبه رو شده است چرا که پرچم آبی صفحه اینستاگرام رئیسی در هفته های اخیر با واکنش بسیاری از کاربران مواجه شده است.

پلتفرم اینستاگرام در اولین هفته های اعتراضات مردمی به مرگ مشکوک مهسا امینی و در اولین سال دولت ابراهیم رئیسی فیلتر شد. دو ماه بعد، صفحه رئیس جمهور در همان پلتفرم “تیک آبی” دریافت کرد. گرفتن تیک آبی در اینستاگرام نیاز به نامه و مکاتبات زیاد و تایید هویت صاحب صفحه دارد. این فرآیند در حالی توسط ابراهیم رئیسی انجام شد که اینستاگرام به دلایلی از سوی مسئولان موسوم به «امنیتی» در ایران فیلتر شده بود و دسترسی مردم و کسب و کارها به این پلتفرم بدون فیلترشکن همچنان غیرممکن است.

هفته گذشته خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که وزارت ارتباطات باید فیلترشکن ها را شناسایی و رفع کند. عیسی زارع پور، ابراهیم رئیسی، وزیر ارتباطات نیز اوایل مهرماه اعلام کرده بود که استفاده از فیلترشکن باعث ایجاد ناامنی در ابزارهای ارتباطی مردم می شود و تلاش برای جرم انگاری آن در حال انجام است. بر اساس این حکم جدید، تولیدکنندگان، فروشندگان و توزیع کنندگان VPN و فیلترشکن غیرمجاز مشمول مجازات ماده ۷۵۳ قانون مجازات اسلامی خواهند بود. سوالی که پیش می‌آید این است: رئیس‌جمهور از کدام فیلترشکن برای دریافت پرچم‌های آبی و خاکستری برای مکاتبات در اینستاگرام و توییتر، دو پلتفرم رسمی که فیلتر هستند، استفاده کرد؟

روزنامه ایران به عنوان توجیهی برای فعالیت های پشت صحنه رئیس دولت در این دو تریبون نوشت: تیک آبی اینستاگرام برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از صفحات جعلی است. اما این بهانه خوبی برای فعالیت دولت در بستری نیست که یک سال فعالیت آن فیلتر شده است. روزنامه ایران همچنین نوشت: یک بررسی ساده نشان می دهد که صفحه رسمی آیت الله رئیسی پس از محدودیت های اخیر به دلیل سوء استفاده دشمنان از فضای مجازی هیچ گونه فعالیتی نداشته است. رسانه ها باید بهانه دیگری برای خاکستری کردن رئیس جمهور در توییتر بیابند.

علامت خاکستری در کنار نام «سید ابراهیم رئیسی» در توییتر قرار دارد که فعالیت وی در این صفحه در طول دوران ریاست جمهوری وی تا امروز به طور مستمر ادامه داشته است. آخرین پست رئیسی در توییتر 14 دسامبر منتشر شد.

چرا رنگ باس تیک خاکستری است؟

ایلان ماسک در اکتبر 2022 با پرداخت 44 میلیارد دلار و اتخاذ سیاست های جدید برای مدیریت این شبکه اجتماعی، مالک توییتر شد. یکی از اولین تغییرات بزرگ، تغییر رویه دریافت چک آبی از سوی کاربران بود که واکنش های منفی زیادی را در پی داشت. تیک آبی برای اولین بار تحت طرح توییتر آبی به توییتر معرفی شد. هر کاربر می تواند تیک آبی توییتر را با 11 دلار در ماه دریافت کند.

این تنها تغییر در بوک مارکلت توییتر نیست. نشانک‌های توییتر اکنون در رنگ‌های خاکستری، آبی و طلایی در دسترس هستند. توییتر نشانه‌های بصری مانند برچسب‌ها و نشانک‌ها را در صفحات کاربران روی پلتفرم اعمال می‌کند. برخی از این شاخص‌ها توسط توییتر پیاده‌سازی می‌شوند و برخی دیگر با عملکرد کاربر فعال می‌شوند.

تیک آبی

تیک آبی می تواند دو معنی داشته باشد: حساب های تایید شده توسط معیارهای قبل از حکومت ایلان ماسک و حساب های دارای اشتراک های فعال توییتر آبی می توانند تیک آبی داشته باشند.

نشانک طلایی و عکس نمایه مربعی

نماد طلایی در صفحه توییتر نشان می دهد که کاربر یک حساب تجاری رسمی است که در طرح آبی توییتر برای تجارت ثبت نام کرده است.

علامت چک خاکستری

اگر یک چک خاکستری در کنار نام کاربری در توییتر مشاهده کردید، بدانید که حساب متعلق به یک سازمان دولتی یا سازمان چندجانبه است. به طور خاص، موسسات دولتی واجد شرایط عبارتند از: سیستم های ملی و محلی واکنش به بحران، آژانس های ایمنی عمومی، مجری قانون و سازمان های نظارتی، سفارت ها، و سایر آژانس های بزرگ در سطح ملی.

مقامات منتخب یا منصوب واجد شرایط شامل سران کشورها، سخنگویان رسمی، رهبران دیپلماتیک و اعضای کابینه هستند.

سازمان‌های چندجانبه واجد شرایط نیز شامل حساب‌های سازمانی، مقامات ارشد و سخنگویان رسمی می‌شوند.

ابراهیم رئیسی برای خاکستری شدن توییتر اقدام کرد و در نامه ای به آن پلتفرم نوشت که فروش و توزیع فیلترشکن غیرقانونی اعلام شده و قطع شدن اینترنت ملی توسط دولت، دسترسی بسیاری از شهروندان را به این پلتفرم ها با مشکل مواجه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید