احمد خرم: عده ای می خواهند مردم عصبی را بیشتر عصبی کنند/ جامعه مطالبه گر فرصت ارزشمندی برای نظام حاکمیتی است.

احمد خرم: عده ای می خواهند مردم عصبی را بیشتر عصبی کنند/ جامعه مطالبه گر فرصت ارزشمندی برای نظام حاکمیتی است.

گروه‌هایی از مردم نمی‌خواهند دیدگاه‌های رسمی را بپذیرند/نظام باید با دقت به مطالبات توجه کند یا ایجاد «تغییر» کند یا افکار عمومی را اقناع کند/ تندروها عمدا سعی می‌کنند روز به روز فاصله مردم و حکومت را افزایش دهند/تندروها بدانید که فضای آرام برای آنها بد است و با گل آلود کردن آب سعی در صید ماهی دارند / معترضان بخشی از همان مردمی هستند که دولت باید به دغدغه های آنها رسیدگی کند.

آنها می خواهند مردم عصبی را بیشتر عصبی کنند، نویسنده – سعید شمس:
یکی از اعضای دولت اصلاحات گفت: شاید عده ای فکر می کنند مردم دیگر بدشان نمی آید، اما باید گفت که نه تنها اینطور نیست، بلکه مردم هر جا و هر زمان که صلاح بدانند مطالبه خواهند کرد.

احمد خرم در گفت و گو با نواندیش با بیان اینکه «تداوم فضای تنش و اختلاف هزینه بر است»، گفت: ملت ایران تصمیم گرفته اند مطالبات خود را با جدیت مطرح کنند. هیچکس نمی تواند این رفتار مردم را غیرمنطقی و پرهزینه بداند. بنابراین، رسالت نظام حکومتی چیزی جز بررسی دقیق مطالبات عمومی و از طریق بحث و تبادل نظر یا رسیدن به این نتیجه نیست که «تغییر» در برخی بخش‌ها ضروری است یا لزوماً باید افکار عمومی را متقاعد کند. تصمیم گیرندگان باید بدانند که ادامه فضای تنش و کشمکش کنونی بسیار بسیار پرهزینه است. هزینه هایی که کشور ما آمادگی پرداخت آن را ندارد. اصولاً وقتی تحت تحریم های بین المللی هستیم و چالش های داخلی زیادی داریم، نمی توانیم و نباید اختلافات داخلی را بپذیریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: مشکل اصلی این است که جامعه ما شاهد تقابل دیدگاه های مبتنی بر ایدئولوژی و نظرات جاری است. در واقع دولت باید این واقعیت را در نظر بگیرد که گروهی از مردم نمی خواهند دیدگاه های رسمی را بپذیرند. در واقع، این انتظار که مردم هر آنچه را که سیستم در نظر دارد بپذیرند، به هیچ وجه با واقعیت های موجود مطابقت ندارد. این یعنی تغییر نسل، تغییر طعم، تغییر ذائقه، تغییر دیدگاه و غیره. مهم این است که نظام مدیریت در گام اول اختلاف نظرهای موجود را اجتناب ناپذیر بپذیرد و در گام های بعدی زمینه گفتگو با لایه های مختلف جامعه را فراهم کند. همچنین باید اتکای 100 درصدی بر ایدئولوژی را برای همیشه کنار گذاشت تا زمینه های تعامل و تفاهم ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته گروهی رادیکال که اصرار دارند و عادت به تحرکات و اظهارات رادیکال دارند، به نظر من عمدا و علمی تلاش می کنند تا فاصله مردم و حکومت را هر روز بیشتر کنند. در واقع آنها فقط به مسائل روز و منافع شخصی فکر می کنند و به همین دلیل در این چند ماه که کشور با تمام وجود دچار هرج و مرج شده است، با اظهار نظرهای بسیار تند سعی در برهم زدن اعصاب مردم دارند. اینطور نیست که معترضان بخشی از همان مردمی باشند که دولت باید به مشکلات آنها رسیدگی کند. یعنی تندروها که می توان گفت به سختی 10 درصد جامعه را تشکیل می دهند، می دانند که فضای آرام برای آنها مضر است و با گل آلود کردن آب اقدام به ماهیگیری می کنند.

احمد خرم در پایان گفت: شاید عده ای فکر می کنند که مردم دیگر معترض نیستند و همه چیز در کشور به سر جای خودش برگشته است، اما باید گفت که نه تنها اینطور نیست، بلکه افراد از طیف های مختلف هستند. آنها از این به بعد دریغ نخواهند کرد و هر جا و هر زمان که صلاح بدانند مطالبات خود را مطرح خواهند کرد. با این توضیح که جامعه مطالبه گر می تواند فرصت ارزشمندی برای نظام مدیریتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید