مناسبت های تقویم فرازمینی; هدیه فرهنگ غرب به ایرانیان


ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809651

این کارشناس فرهنگی گفت: در شرایطی که مشخص نیست متولیان برنامه فرهنگی برای چه برنامه هایی هزینه می کنند، شبیخون فرهنگی غرب با لباس مبدل بازنمایی و ارائه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : اکنون که روز ولنتاین به پایان رسیده، از گرمای بازار تا حد زیادی کاسته شده و فروش عروسک، جعبه کادو و بادکنک های قرمز شکل قلب تا سال آینده شکل می گیرد.

از روزهای قبل به مرور زمان بازار خرس های عروسکی، جعبه های قرمز کادو و بسته بندی شکلات و امثال آن داغ شد و با نزدیک شدن به روز ولنتاین، مردم به خصوص جوانان دسته جمعی به خرید پرداختند.

اگرچه بسیاری از زوج ها روز ولنتاین را بهانه ای برای تکرار رابطه عاشقانه طولانی مدت خود و خرید هدیه برای یکدیگر می دانند، اما خریداران اصلی این محصولات در بازار دختران و پسران جوان هستند.

ولنتاین یکی از آن دسته از محصولات شیک و قدیمی خارجی است که با گذشت سالها و به مرور زمان در کشور نام آن بر سر زبان ها افتاد و کم کم به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شد به طوری که بسیاری از ما غرق در خرید و دریافت هدیه و رنگ های شاد هستیم. این محصول وارداتی بوده و با فرهنگ و مبانی دینی ما بیگانه است.


ولنتاین، هدیه فرهنگ غرب

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ با بیان اینکه چرا روز ولنتاین در روابط سالانه مردم کشورمان گنجانده شده است، گفت: معتقدم بیش از 80 درصد از جوانان و خانواده های ایرانی به دلیل بیش از دو دهه فعالیت رسانه ای، اکنون روز ولنتاین را می شناسند. و ترویج فرهنگی».

محمد امامی بیان می کند: از حدود سال 1356 ماهواره های آن سوی آبی در برنامه های مختلف شبکه های ماهواره ای آن زمان با این معضل برخورد می کنند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر تاکید بر موضوع باعث شده تا عموم مردم و به ویژه جوانان ما به روز ولنتاین به عنوان یک پدیده یا رویدادی که در طول سال رخ می دهد نگاه نکنند.

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ خاطرنشان کرد: البته باید همیشه 10 درصد از این جمعیت را کنار بگذاریم، زیرا هنوز هم هستند افرادی که به این موضوع اعتقادی ندارند و فرهنگ، دیدگاه و اعتقادات خودشان آنقدر گسترده است که نیازی به این نیست. آن را بپذیرید موضوع غیر مسلط غریبه را نمی بینند.

امامی روز ولنتاین را محصول فرهنگی ناملموس کشورهای غربی و اروپایی دانست که بیش از دو قرن است که در کنار مناسبت های دیگر مانند کریسمس در آن کشورها رواج داشته است.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر با نگاه به معضل از طریق شبکه های ماهواره ای، روز ولنتاین به عنوان محصولی مطرح شده است که پیام، رنگ، ترکیب، شکل و محتوای آن عشق در بین جوانان کشورمان است.


غلبه تفکر غربی در سایه خلاء فرهنگی

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ با بیان اینکه چرا عموم مردم به ویژه نسل جوان به روز ولنتاین گرایش پیدا کرده اند، تاکید کرد: قبل از هر چیز عشق در بین جوانان ما باید مفهومی شیرین، مطلوب و زیبا در سال باشد. عشق.

امامی گفت: به این ترتیب به بهانه یک کالای هدیه که هدیه تفکر و فرهنگ غربی و اروپایی است از این روز نهایت استفاده را خواهند برد، همانطور که می بینیم در روز ولنتاین نیمی از شهر قرمز است که یک نماد عشق “معلوم است.

وی گفت: محصولات فیزیکی مانند شکلات، بادکنک، کادو و بسته بندی به نوع بسته بندی، رنگ، تزئینات و ترکیب انتخاب آن نام برمی گردد.

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ گفت: هر ساله در روز ولنتاین شاهد تکرار این اتفاقات هستیم که در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی روزها و روزهای زیباتری وجود دارد که ما به آن توجه نمی کنیم و حتی دوست نداریم انجام دهیم. آنها پرداخت کنید چون این روزهای ماست.» آنها رنگی ندارند و ما آنها را محصول فرهنگی نمی دانیم.


مدافعان فرهنگ نپذیرفتند

امامی با گلایه از مسئولان فرهنگی کشور گفت: کسانی که سال ها مدعی فرهنگ هستند و برخی از آنها بزرگترین ضربه های فرهنگی را به پیکر و فرهنگ کشور وارد کرده اند در چنین شرایطی بعید است بادکنک قرمز در دستانشان، چیزهایی که هیچ ربطی به ریشه های فرهنگی ما ندارد.

وی افزود: به جای جذب این صحنه های خوشایند بسیاری باید از فرهنگیان، اندیشمندان و سیاستمداران پرسید که چرا هیچ مدرکی دال بر تولید چنین محصولاتی در نظام فرهنگی کشورمان نداریم؟

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ ادامه داد: با وجود اینکه بودجه های بسیار کلانی از جمله ردیف بودجه سال آینده در سطح بسیاری از نهادهای فرهنگی متمرکز شده است، اما هنوز بودجه ای اختصاص نداده ایم و اقدامی برای شناسایی فرهنگ انجام نداده ایم.


بی توجهی مسئولین فرهنگی به لهجه های رهبر معظم انقلاب

امامی افزود: همه اینها در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی تاکید کرده اند و در این راستا همه به موضوع جهاد توجه داشته اند.

وی گفت: نباید فراموش کرد که رسانه هایی که از دو دهه پیش شروع به کار کردند و به موضوعاتی مانند روز ولنتاین پرداختند، اکنون در حال ترویج و توسعه اهداف و برنامه های خود هستند و جای تاسف است که بگوییم مردم کشورمان متعهد هستند. برای انجام ماموریت خود.

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ گفت: علیرغم تاکید رهبر فرزانه انقلاب احساس می شود که مسئولان فرهنگی کشورمان اهمیت موضوع را درک نمی کنند و نمی خواهند پلاژی را که در گوششان بوده است، بگیرند. سال ها.”

امی خاطرنشان کرد: شاید پیام های معظم له را می بینند و به آن نگاه می کنند، اما اینکه به این سطح گسترده رواج این فرهنگ اهمیتی نمی دهند، جای پرسش، تأمل و بازنگری را در سیاست فرهنگی کشورمان باز می کند. سیستم ایجاد و بودجه ریزی.


روابط فرهنگی خود را مشخص کنید

وی گفت: البته ولنتاین پدیده چندان خطرناکی نیست و تأثیر مثبتی بر عشق و علاقه دارد، اما تصور ما این است که در نظام فرهنگی و مبانی دینی ما ایام و مناسبات خاصی وجود دارد که می‌توان آن را بومی‌سازی کرد. جامعه ای با دید درونی محصولی درونی تولید کرد.

این تحلیلگر رسانه و فرهنگ با تاکید بر اینکه تولید ملی فقط کالا و محصولات فیزیکی نیست و محصولات فرهنگی نیز باید بومی سازی شود، گفت: از فرهنگیان باید پرسید و آنها را به این چالش دعوت کرد که چقدر به فرهنگی اهمیت می دهند. توسعه و چرا در شرایط اقتصادی فعلی فقط به بودجه و هزینه فکر می کنند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید