مناظره اصولگرایان و دولتمردان بر سر عملکرد ضعیف رئیس جمهور

مناظره اصولگرایان و دولتمردان بر سر عملکرد ضعیف رئیس جمهور

اکنون منتقدان نه تنها در شورای اسلامی بلکه در محافل سیاسی نیز رسماً اعلام می کنند که دولت ناتوان و بی برنامه است. به خصوص در حوزه اقتصادی که کار دولت واکنش های منفی زیادی به همراه داشت. اگرچه دولت ها تنها یک خط را اتخاذ کرده اند. ساکت و در حال انکار هستند. خطی که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دنبال کرد. او نشان داد که با وجود این همه انتقاد و اعتراض، توجه چندانی به آنها ندارد. او می گوید که به نظر او کشور در حال پیشرفت است و در میان مشکلات و انتقادات فراوان مردم این جمله را مدام تکرار می کند. اکنون به نظر می رسد بی توجهی به انتقادات و کدورت اوضاع باعث شده اصولگرایان با صراحت بیشتری با دولت صحبت کنند. اخیرا غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت رئیسی را در حوزه اقتصادی بی برنامه دانسته است. سخنانی که خشم دولت ها را برانگیخت. دیروز چند نفر از دولت به مصباحی مقدم برای این موضوع پاسخ های تند دادند.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارات رئیسی درباره اصلاحات کابینه و سخنان نمایندگان مجلس در مورد استیضاح که نشان می دهد نگاه راهبردی در دولت نمی بینند، گفت: آقای رئیسی نگاه راهبردی نداشت. قبل از انتخابات برنامه اقتصادی نوشته بود و طرح هزار هفت را در نظر نگرفته بود. من هم در صفحه او چیزی ندیدم. حتی از او خواستم که شخصاً حاضر شود، اما پیشنهادی به من نداد و من شخصاً به رئیس جمهور پیشنهادهایی دادم. تاکنون فشارهای زیادی از سوی مجلس برای تغییر اعضای کابینه دولت وارد شده است. اگرچه دولت و شخص رئیس جمهور در برابر این حادثه مقاومت زیادی از خود نشان دادند، اما به نظر می رسد با فشار افکار عمومی و مجلس، رئیس جمهور اکراه کننده جمهوری خواه ناچار به تن دادن به این مطالبه عمومی و اعمال تغییرات جدید در تیم اقتصادی خود می شود. چندی پیش معاون پارلمانی رئیس جمهور پاسخ روشنی نداد و در پاسخ به سوالی در این باره سکوت کرد.
مصباحی مقدم در گفت و گوی خود با بیان اینکه در حال حاضر به شدت با عضویت ایران در FATF مخالفم، دلیل این امر را فراهم کردن زمینه تحریم های بیشتر از سوی آمریکا عنوان کرد و گفت: اگر آمریکا تحریم ها را بردارد، ما الحاق به FATF منطقی خواهد بود زیرا مبادلات بانکی ما با دیگران افزایش یافته است و راه رفت و برگشت سرمایه آسان تر است. اتفاقی که هرگز رخ نداد در ماه های اخیر ارزش پول ملی ایران کاهش بی سابقه ای داشته است.
مصباحی محمدی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل دولت تدبیر نبود یا نبود افراد توانمند است، گفت: این مشکل ترکیبی از هر دو است، هم عدم تدبیر و هم عدم کفایت برخی مسئولان. عمل به گونه ای که در اعمال متناقض است نیز عامل وضع موجود است; یعنی وقتی دولت بودجه را به مجلس می دهد، اعلام می کند که این بودجه کسری ندارد، اما از طرفی زیر بار تعهداتی است که مجلس بعد از این بودجه بر دوشش می گذارد و تسلیم می شود و همه آنها را برآورده می کند. در مجموع اگر دولت نگاه بلندمدت نداشته باشد دچار روزمرگی می شود و الان دولت دچار روزمرگی است و این برای ما دوراهی ایجاد می کند».
سخنان مصباحی مقدم خشم دولت ها را برانگیخت. روز گذشته رئیس شورای اطلاع رسانی دولت به آخرین سخنان این عضو شورا مبنی بر تشخیص مصلحت نبودن برنامه مدون در دولت واکنش نشان داد. سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توییتر با اشتراک گذاری لینک «سند تحول دولت» نوشت: «آقای مصباحی مقدم امروز گفتند دولت برنامه مدونی ندارد و ندیده اند. سند تحول دولت در اسفندماه سال گذشته رسما منتشر شد و رئیس جمهور نخبگان را به نقد و ارزیابی آن فراخواند. ای کاش به جای مصاحبه اول با ارائه نظر کارشناسی به دولت رسیدگی می کردند و کمک می کردند.»
علی نادری، مدیرکل خبرگزاری دولتی در توییتی با انتقاد از مصباحی مقدم، نماینده مجلس فقه و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، نوشت: اینطور نباشد که بعد از یک شبه منتقد صددرصد شوید. شما دوستان و اقوام خود را اخراج کرده‌اید.» نادری دقیقاً توضیح نداد که کدام یک از نزدیکان مصباحی مقدم برکنار شده‌اند، اما به وضوح مصباحی مقدم را مقصر می‌داند که از آنجایی که احتمالاً نزدیکانش توسط دولت برکنار شده‌اند، اکنون به منتقد جدی دولت تبدیل شده است. .
با این حال مصباحی مقدم تنها منتقد اصولگرای دولت نیست. چندی پیش منصور حکیت پور فعال سیاسی اصولگرا نیز درباره بی نتیجه ماندن اقدامات دولت برای حل مشکلات اقتصادی گفت: آقای رئیسی از استعدادهای خوبی در حوزه اقتصادی و اجرایی استفاده نمی کند معاون اقتصادی رئیس جمهور قدرت اجرایی ندارد. ، اما سایر اعضای تیم اقتصادی دولت که قدرت اجرایی دارند کار بلد نیستند. قرار بود عملیات اقتصادی بعد از احیای برجام اتفاق بیفتد، یعنی. ابتدا باید روند حواله، تولید و تجارت برای ما تسهیل شود و سپس دولت عملیات اقتصادی را انجام دهد و قدم به قدم جلو می رود. نه اینکه بگوید قیمت فقط چهار محصول گران می شود، بلکه عملا قیمت همه اقلام تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی قرار می گیرد.
این فعال سیاسی اصولگرا به مشکلات بزرگ اقتصادی در زندگی مردم اشاره کرد و یادآور شد: امروز کدام جوان فارغ التحصیل از دانشگاه می تواند صاحب خانه شود. این دولت تقریبا یک سوم عمرش را پشت سر گذاشته و اکنون باید یک میلیون و 4 هزار واحد مسکونی آماده عرضه به مردم شود اما خبری نیست. به نظر می رسد دولت تلاش می کند، اما چون از ظرفیت مناسب کارشناسان استفاده نمی کند، اقداماتش جواب نمی دهد. اگر واقعا بانک مرکزی دولت سیزدهم سیاست ارزی کشور را تعیین می کند، چگونه دلار را با قیمت 23 هزار تومان از دولت آقای روحانی گرفته است اما امروز قیمت دلار حدود 37 هزار تومان است. در واقع در 16 ماه بیش از 50 درصد از پایتخت های ایران ویران شد.
این نماینده مجلس گفت: آقای رئیسی خودش اقتصاددان نیست اما باید بتواند از ظرفیت علمی افراد آگاه و متخصص در این زمینه به خوبی استفاده کند. زمینه اقتصادی، خیلی مشخص نیست چه کاری انجام می دهد؟ آقای رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور می تواند موثر باشد اما در این زمینه قدرت چندانی ندارد. دیگرانی که مسئولیت اقتصادی را بر عهده گرفته اند و قدرت اجرایی دارند، اقتصاد را نمی فهمند. نیازی نیست آقای رئیسی در روز چند سخنرانی داشته باشد یا هفته ای چند سفر استانی برود، کافی است چند تصمیم درست برای اداره کشور بگیرد تا از مهاجرت ثروت و فرار مغزها جلوگیری کند. متاسفانه این روزها شاهد مهاجرت کفاشیان هستیم، در واقع کفاش های ایرانی برای کار به ترکیه می روند. با این حال، ما می توانیم قطب صادرات کفش در خاورمیانه باشیم. اگر این روند ادامه پیدا کند، فردا لحاف ها هم مهاجرت می کنند».

دیدگاهتان را بنویسید