منشا اصلی بحران تامین اجتماعی و مستمری بگیران خود دولت و مجلس است

منشا اصلی بحران تامین اجتماعی و مستمری بگیران خود دولت و مجلس است

در روزهای اخیر بررسی موضوعاتی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس با حضور صلاح مرتضوی و اظهارات چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی مجلس در خصوص بحران ثبات صندوق‌های بازنشستگی، واگذاری محیط‌ها و سازمان‌های مختلف کارشناسی در این حوزه، به امور بازنشستگان و کارگران تبدیل شده است.

در این جلسه که با سخنان وزیر همراه بود، بسیاری از اعضای کمیسیون های اجتماعی و اقتصادی از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی و همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به بررسی اهمیت اصلاح سن بازنشستگی پرداختند. همچنین موضوع اشتغال و کاهش بدهی صندوق ها به عنوان راهکاری برای رفع مشکل کسری و کاهش نسبت حمایت و جایگزینی صندوق ها مورد تاکید قرار گرفت، اما در این میان فعالان حقوق بازنشستگان از نکات مطرح شده در این جلسه انتقاد کردند و ارائه نظرات مختلف به عنوان راه حل .

نصرالله دریابیگی (نایب رئیس شورای عالی بازنشستگان تامین اجتماعی) با اشاره به اظهارات و تصمیمات پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس، تصریح کرد: در مجموع به نظر ما فعالان و دلسوزان و ذی نفعان صندوق های بازنشستگی و به ویژه صندوق های سازمان تامین اجتماعی، مشکل اصلی هستند، صندوق های امروزی که باعث بی ثباتی آن ها شد، همان تصمیمات دولت ها و مجلس های گذشته تا امروز بود.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز ما بیشتر بر سرنوشت صندوق تامین اجتماعی به عنوان نهادی بین نسلی است که نیمی از مردم ایران را تحت پوشش قرار داده است، گفت: سایر صندوق های ملی و ارتش معمولا از حمایت دولت ها برخوردار هستند و مشکلات دیگری از جمله وجود دارد. عدم مشارکت جدید و عامل حمایتی که موضوع بحث من نیست، اما بیشتر مشکلات مربوط به صندوق بزرگ سازمان تامین اجتماعی و خانواده بزرگ آن است.

دریابیگی با تاکید مجدد بر بین نسلی بودن صندوق های بازنشستگی و به ویژه صندوق سازمان تامین اجتماعی، گفت: کارکنان دستمزد خود را در این صندوق ها پس انداز می کنند تا در دوران از کارافتادگی، بیماری و بازنشستگی از آن استفاده کنند. با این فلسفه خاص، اگر نگاهی به صندوق های تامین اجتماعی بیندازیم، متوجه می شویم که مجموع هزینه های تامین اجتماعی و بازنشستگی برای احقاق این حقوق سه گانه «ازکارافتادگی، بیمه بیکاری و انواع مستمری ها» نه تنها هزینه ای ندارد. هزینه ها بر دوش دولت هاست اما همه هزینه ها از جیب کارگر است و کارفرما پرداخت می کند اما حتی دولت ها هم به جای کمک به این بودجه ها معمولا برایشان مشکل ایجاد می کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساری گفت: هر صندوق بازنشستگی که ضریب حمایت آن بیش از 3 باشد مانند صندوق تامین اجتماعی می تواند بدون کمک دولت هزینه و درآمد خود را تعدیل کند. دارند و در آنها بحران عامل حمایتی وجود دارد، متفاوت است و وضعیت صندوق تامین اجتماعی و کسری و بدهی دولت به آن منشأ دیگری دارد.

نایب رئیس مرکز سالمندان تامین اجتماعی مستمری بگیران با بیان اینکه آنچه در سال های اخیر از سوی دولت ها به عنوان بحران و معضل مطرح شد به این دلیل بود که خود عامل بحران بودند و هرگز تشخیص دقیقی وجود نداشت. زیرا منبع اصلی بحران تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در کشور دولت و مجلس است، بنابراین تنها تصمیمات این دو نهاد موجب اصلاح روند ناپایدار صندوق های تامین اجتماعی بر اساس بیانات رهبری می شود. از انقلاب؛ چرا که آنچه پس از بحران به صندوق تامین اجتماعی تحمیل شده است عمدتا حاصل طرح ها و لوایح مجالس و دولت هاست که با نگاهی غیرکارشناسی و بعضا مردم پسند باعث تعهد و بدهی دولت به منابع صندوق شد. .

دریابیگی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی که وظیفه و جایگاه مشخصی مبنی بر ایجاد رفاه، عدالت، حمایت از تولید و نیروی کار و درمان دارد، امروز دچار بحران شده است، به عوامل ایجاد بحران اشاره کرد و گفت: : سیاست هایی مانند هدفمندی یارانه ها، حذف ارز ترجیحی و سایر اقدامات تکان دهنده قیمتی که با اقدامات دولت و دستور مجلس و چراغ سبز همراه بود، از دلایل افزایش موج تورم و کاهش آن بود. ارزش ذخایر بین نسلی صندوق تامین اجتماعی. علاوه بر این، این سیاست ها منجر به افزایش اخراج و اخراج و رکود شد که همه اینها در کاهش فرآیند جایگزینی و حمایت از صندوق های کامپوزیت کارگران تأثیر داشت. بطور کلی؛ همه سیاست هایی که منجر به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی شد به این مشکلات دامن زد.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای روزآمد فعالان بازنشستگی، دولت حدود 600 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است، اظهار داشت: طلب ما از دولت تنها 3 درصد نیست که وظیفه دولت است و به عنوان یکی از سه کشور، ما باید. این در مورد صندوق نیست، اما فراتر از آن، اقدامات عملاً مجموعه بین نسلی وجوه را کاهش داده است. بسیاری از مطالبات ما مربوط به تعهداتی است که دولت بر سازمان تامین اجتماعی می گذارد نه اینکه به برخی کارگران بدهد.

این فعال حقوق بازنشستگان با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سن بازنشستگی گفت: سن بازنشستگی و تغییر آن از 57 به 51 مربوط به سلامت روحی و جسمی مردم است و ربطی به اندوخته صندوق ندارد. همچنین بحث مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی پیش از موعد که در تمام دنیا رایج است در این چارچوب قابل تحلیل است. آیا کسانی که سن بازنشستگی ایران را با سن بالای بازنشستگی غول های اروپایی و آسیای شرقی مقایسه می کنند به این درجه از فرسایش نیروی کار در شرایط ایران نیز اشاره می کنند؟ در شرایطی که واحدهای صلب و زیان ده اصلاح نشده و همچنان بدون بهینه سازی صلب و زیان ده هستند، باید شرایط این نوع واحدها را در زمینه بازنشستگی و بیمه بپذیرند.

دریابیگی افزود: خود دولت بزرگ ترین کارفرما محسوب می شود و می داند که ما به شدت مخالف افزایش سن بازنشستگی و سابقه آن هستیم. ما مستمری بگیران معتقدیم که دولت باید سن بازنشستگی را پایین بیاورد زیرا در چند سال اخیر نیروی کار ما ناامن و با فشارهای اقتصادی و مشکلات مالی و روانی کار می کنند و دخل و خرج آنها مطابق اصل 41 کار نیست. قانون نیروی کاری که دو یا سه شیفت برای تغذیه خود کار می کرد، قطعاً در این شرایط کاری و دستمزد کمتری نسبت به نسل قبل خواهد داشت و کیفیت زندگی نیز در شرایط سخت کاری پایین است، بنابراین در شرایطی که وجود دارد. گزینه های بسیار موثرتر برای بهبود شرایط صندوق ها و عامل حمایتی آن وجود دارد، ما مستمری بگیران قاطعانه مخالف افزایش این سن به بهانه بهبود شرایط صندوق ها هستیم.

وی درباره موضوع اشتغال و ارتباط آن با تامین درآمد در صندوق ها در سخنان نمایندگان مردم گفت: دولت و مجلس در حوزه اشتغال مقصر هستند و این موضوع تنها به خاطر سهمی که کارگران ما به جامعه کم است، اما به دلیل عدم نظارت کافی بر محیط کار توسط وزارت کار، سازمان های بازرسی و تامین اجتماعی، امکان استفاده گسترده از نیروی کار غیررسمی در مشاغل ثابت و ثابت به وجود آمد و امروزه میلیون ها نفر مردم ایران بدون بیمه کار می کنند. این در حالی است که حق قانونی و شرعی هر کارگری در قانون کار تضمین شده و از اصول قانون اساسی و قانون کار و تامین اجتماعی این کشور است. وقتی چندین میلیون نفر که توسط خود دولت ارزیابی می شوند، حق بیمه خود را پرداخت نکنند، اگرچه برای خود و کارفرمایان خود کار می کنند، طبیعتا وضعیت صندوق ها حتی با بالا بودن نرخ خالص اشتغال نیز تغییر نخواهد کرد.

نایب رئیس شورای عالی بازنشستگان با بیان اینکه تامین بیمه و عدالت اجتماعی یکی از آرمان های عالی اقتصادی در جمهوری اسلامی است، گفت: گسترش مشاغل موقت و تمدید قراردادهای موقت و چند ماهه برای بسیاری از واحدها. عملاً درآمد صندوق های تامین اجتماعی را تضعیف کرده است. همچنین بالای 90 درصد واحدهای موجود طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا نمی کنند که حتی برخی شرکت های دولتی را نیز در بر می گیرد. پس از 20 سال، نیروی کار با وجود افزایش، حداقل دستمزد را دریافت می کند یا حق بیمه ای معادل حداقل دستمزد به آنها پرداخت می شود.

دریابیگی در پایان گفت: نظارت و بازرسی از واحدها باید در اولویت وزارت کار و تامین اجتماعی باشد چرا که بحران سازمان تامین اجتماعی و بحران سایر صندوق ها در شرایط فعلی جدی است و اگر اینطور نیست که اگر به درستی با آن برخورد شود، منجر به بحران های دیگری در سطوح دیگر در این کشور می شود. وضعیت برای کشور بحرانی است. دولت باید 3 درصد بدهی فعلی خود را پرداخت کند و مابقی را به صورت ریالی به روز پرداخت کند تا این مشکل در کشور ایجاد بحران نکند و چشم انداز بهتری برای تامین اجتماعی نسل آینده کشور داشته باشیم. نیروی کار

دیدگاهتان را بنویسید