من از ابتکارات عمان استقبال می کنم/ پنجره مذاکره برای همیشه باز نخواهد بود


ساعت: 19:02
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920518

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه پنجره دستیابی به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود، گفت: از هرگونه ابتکار سلطان عمان برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات استقبال می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان در پاسخ به این سوال که آیا سفر به عمان تاثیری در مذاکرات رفع تحریم ها دارد، گفت: این سفر به منظور پیگیری موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه به عنوان هدف اصلی انجام شد.

وزیر امور خارجه افزود: پس از سفر رسمی آیت الله رئیسی به مسقط، مقامات ارشد دو کشور توافقات مهمی منعقد کردند و سفارتخانه ها و وزارتخانه های مربوطه توانستند در این مدت گام های مهمی در توسعه روابط بردارند.

امیر عبداللهیان گفت: مایه خرسندی من بود که سلطان عمان امروز تاکید کرد به عنوان فردی که سال ها در عرصه دیپلماسی کار کرده است شاهد اجرای توافقات و پیشرفت در این زمینه بوده است. همچنین امروز برخی از مسائل منطقه و صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت در منطقه با اعلیحضرت سلطان و همتای عمانی وی مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره مذاکرات رفع تحریم ها گفت: علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان هفته گذشته با انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات در اردن گفت و گو و با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی نیز گفت و گو کردم. اتحادیه اروپا در حاشیه نشست عراق 2 و توافقاتی صورت گرفت و داشتیم و تبادل نظر شد. طبیعتا اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در این موضوع عمان از ابتدا میانجی اصلی برای دستیابی به توافق در سال 2015 بود که در ماه های اخیر تلاش های جدی در این راستا انجام داده و همچنان ادامه دارد. البته من امروز در دیدار با آقای سلطان تاکید کردم که ما برای «مذاکره به خاطر مذاکره» ماه هاست که برای به نتیجه رسیدن مذاکره نمی کنیم.

امیر عبدالخیان یادآور شد: پنجره برای توافق جمهوری اسلامی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است اما اگر کشورهای مخالف به ویژه آمریکایی ها بخواهند جلوی ریاکاری را بگیرند و غربی ها واقع بینانه عمل نکنند، معلوم نیست پنجره ای که امروز باز است فردا باز بماند.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم رفتار و رویکرد کشورهای غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله گرفته و مذاکرات چند ماهه به نتیجه برد-برد برای همه طرف ها برسد.

امیر عبدالخیان ادامه داد: ما بسته نیستیم، اگر غربی ها بخواهند به رفتار ریاکارانه و مداخله جویانه خود ادامه دهند، به سمت دیگری (طرح) می رویم.

وی افزود: از زحمات سلطان عمان قدردانی می کنیم. ابتکارات و اقدامات سلطان عمان برای رساندن گفتگو به نتیجه مطلوب است. البته ما از ابتدا در مورد نتیجه مذاکره کردیم و از هرگونه ابتکار سلطان برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و با ثبات استقبال می کنیم.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه که شب گذشته به مسقط سفر کرده بود، صبح امروز چهارشنبه با هیثم بن طارق آل سعید دیدار و پیام کتبی رئیس جمهوری اسلامی ایران که حاوی دعوتنامه رسمی سلطان بود را به وی تقدیم کرد. عمان برای بازدید از کشورمان.

امیر عبداللهیان در دیدار با پادشاه عمان، موضوعات مورد علاقه دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد و با بررسی دستاوردهای سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مسقط، بر اجرای کامل توافقات دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در سفر به عمان با سلطان بن محمد النعمانی وزیر سلطنت عمان دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این سفر با همتای عمانی خود، سید بدر ابوسعید نیز دیدار و گفتگو کرد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید