“من قصاب هستم، اما چند هفته است که گوشت نخوردم.”

“من قصاب هستم، اما چند هفته است که گوشت نخوردم.”

روز جدید خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از گرانی‌های خیره‌کننده در ایران، بر اساس گفتگو با تعدادی از شهروندان تهرانی، از افزایش مصرف نان در کنار کاهش مصرف سایر مواد غذایی گران‌قیمت خبر داد.

علی، یک قصاب در منطقه مولوی تهران، به خبرگزاری فرانسه گفت: «چه بگویم؟ فروش من نسبت به قبل تقریبا نصف شده است و با اینکه خودم قصاب هستم، هفته هاست که گوشت نخوردم. “قیمت کامل نیست.”

عسگر، کارمند بازنشسته 63 ساله ای که با همسرش به قصابی آمده و گوشت خریده است، توضیح می دهد: «قبلاً خیلی بیشتر داشتیم. [گوشت] ما خریدیم، اما این دوران تمام شده است. همه ما تحت فشار هستیم و دائماً خریدهای خود را کاهش می دهیم.»

اما مجتبی 29 ساله که در یک نانوایی سنتی در جنوب تهران کار می کند، گفت: از زمانی که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شده است، فروش ما افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: وقتی دیگر مردم توانایی خرید برنج، روغن و ماکارونی را ندارند به نان پناه می برند و برخی جز نان نمی توانند چیزی بخورند، بنابراین آشپزی ما روز به روز بیشتر می شود.

شادی، خانم خانه دار حاضر در نانوایی نیز تایید کرد که صف نانوایی نسبت به قبل بیشتر شده است.

پس از لغو ارز ترجیحی کالاهای اساسی در اواسط اردیبهشت، نان در کنار دارو و سوخت هنوز گران نشده است. اما این اقدام رئیس جمهور افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند آرد، گوشت، تخم مرغ و روغن را تسریع کرده است.

در هفته های اخیر صدها ایرانی در چندین شهر در اعتراض به افزایش قیمت ها به خیابان ها آمده اند. این در حالی است که حتی جمعی از اصناف به فشار مالیاتی دولت در دوران رکود اعتراض کردند و جمعی از بازنشستگان نیز به پایین بودن میزان افزایش مستمری خود اعتراض کردند.

تورم در ایران به بیش از 40 درصد رسیده و نرخ پول ملی ایران همچنان در حال کاهش است. هر دلار آمریکا اخیرا در بازار تهران تا سقف 33 هزار و 700 تن معامله شده است که نسبت به قیمت سه ماه گذشته 25 درصد و نسبت به 5 سال قبل نزدیک به 10 برابر افزایش یافته است.

تصویب قطعنامه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای ایران نیز چشم انداز تمدید توافق هسته ای با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها را کاهش داده است. تحریم های اعمال شده توسط برخی کارشناسان پس از خروج آمریکا از برجام می گوید برخی کارشناسان در بحران اقتصادی ایران نقش داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید