مهاجرت داروسازان به مناطق مرفه!

مهاجرت داروسازان به مناطق مرفه!

یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی گفت: داروسازان برای کسب درآمد بیشتر به مناطق مرفه مهاجرت کرده اند و بیماران مناطق کم برخوردار مجبور به تحمل سفر نیم روزه برای تهیه دارو، بازنگری و تغییر در اجرای آیین نامه داروخانه هایی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایجاد کنید.» دارو خواستار شد.
مهاجرت داروسازان به مناطق مرفه!

یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی نوشیر درباره آیین نامه تاسیس داروخانه دو سال پس از ابلاغ آن گفت: تمرکززدایی باید در حوزه داروسازی اتفاق بیفتد و عدالت باید اتفاق بیفتد. زیرا تمرکز داروخانه ها در مناطق مرفه و نسبتاً مرفه است و تعداد داروخانه ها در محله های نسبتاً فقیرنشین و کم برخوردار کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها در دو سال اخیر منجر به مهاجرت داروسازان به مناطق مرفه شهرها شده است، تصریح کرد: یکسان سازی خدمات درمانی و دسترسی و توزیع عادلانه داروخانه ها در مقررات مربوط به مدیریت تاسیس و داروخانه؛ به همین دلیل ما شاهد کلونی داروخانه ها در قسمت های بالای شهر هستیم. این در حالی است که بر اساس نتایج این مصوبه، تمرکززدایی نه تنها اتفاق نیفتاده، بلکه دسترسی مردم به دارو را در سطح داروخانه ها با چالش مواجه کرده است.

وی ضمن انتقاد از نگاه تجاری به مقوله سلامت به ویژه در حوزه پزشکی گفت: به طور کلی تدوین و ابلاغ هر نوع آیین نامه و رویه ای باید در جهت نظم بهتر باشد اما آنچه ابلاغ این آیین نامه ایجاد کرده است نوعی بی نظمی .

در واقع شاهد بی نظمی بیشتر در توزیع داروخانه ها و همچنین دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی و دارویی هستیم. تمرکز داروخانه ها در مناطق برخوردار به دلیل چشم انداز اقتصادی و تجاری در دو سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی همچنین به عدم رعایت سطح بندی خدمات پس از اجرای آیین نامه تاسیس و مدیریت داروخانه ها در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: هدف ما دسترسی است. و توزیع سهام داروخانه ها در سطح شهر. اما به سمتی رفته ایم که نه تنها این هدف محقق نشده است، بلکه بر اساس تحقیقات جامع، داروخانه داران تهران مناطق سرمایه داری شهر را هدف گرفته و داروخانه هایی را تاسیس کرده اند.

به همین دلیل افراد کم درآمد و مناطق فقیر مجبورند برای تهیه دارو در داخل شهر تردد کنند. همه اینها نشان می دهد که این آیین نامه نتوانسته است فاکتور دسترسی عادلانه را فراهم کند.

سهرابی در خصوص موضع رسمی سازمان نظام پزشکی در خصوص قوانین تاسیس داروخانه ها نیز خاطرنشان کرد: موضع رسمی سازمان نظام پزشکی و اعضای انجمن داروسازان توقف و بررسی آیین نامه ها با حضور نمایندگان نظام پزشکی است. سازمان و انجمن داروسازان.

ما می دانیم که در دو سال گذشته چه اتفاقی افتاده است، بنابراین درخواست کرده ایم که جلسات کارشناسی با وزارت بهداشت بررسی شود تا آثار مثبت و منفی این آیین نامه بررسی شود و سپس در جهت بهبود حرکت کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی افزود: تمام تلاش سازمان نظام پزشکی بر این است که محتوای آیین نامه توسط کارشناسان بررسی شود و کاربرد علمی این آیین نامه وجود داشته باشد.

بررسی کارشناسی در گروهی متشکل از اعضای سازمان نظام پزشکی، اعضای سه گروه انجمن داروسازان، سازمان غذا و دارو انجام شد و پس از جلسات مکرر به نتایج خوبی رسیدیم تا بتوانیم آثار مقررات را کاهش دهیم. ; همچنین در مراسم افطاری وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به این موضوع در مراجع بالاتر از جمله وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو شدیم، لذا درخواست ما بررسی یا تعلیق و اصلاح اجرا است. از مقررات .

وی گفت: روح آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها مقید به اصول تجاری و اقتصادی است. در این میان ایجاد بازار رقابتی و تجاری در حوزه بهداشت و درمان پیامدهای بسیاری دارد.

بنابراین، مثلاً این آیین نامه با مصرف منطقی مواد مخدر منافات دارد و از طرف دیگر نسبت دارو را افزایش می دهد; در حال حاضر نرخ دارو در دنیا 2 است و در کشور ما این عدد به 3.2 درصد می رسد.

بنابراین اگر بخواهیم استاندارد مصرف منطقی داروها را رعایت کنیم، این آیین نامه مانع از ترویج مصرف منطقی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها توسط کمیته می شود.

البته عوامل مختلفی از جمله نبود پرونده الکترونیک سلامت در این زمینه دخیل هستند و باید هر روز مصرف منطقی داروها را ترویج دهیم. با این حال، این مقررات همچنین باعث افزایش تقاضای القایی می شود که در نهایت برای انسان مضر خواهد بود.

به گفته سهرابی، بر اساس آیین نامه تاسیس و مدیریت داروخانه ها، یکی از نکات ارزیابی داروخانه ها نصب دوربین در داروخانه است که پیش از این رعایت می شد. از طرفی طبق این آیین نامه باید مشاوره دارویی در سطح داروخانه ها انجام می شد که این نیز اجرایی نشد.

سهرابی در پاسخ به این سوال که آیا می توان یکی از اثرات مثبت این آیین نامه را افزایش اشتغال داروسازان دانست، تصریح کرد: اگر هدف ایجاد اشتغال برای داروسازان فارغ التحصیل باشد، در کشوری چندین هزار خط دارویی داریم که خالی است و وزارت بهداشت می تواند این افراد را استخدام کند

مثلاً داروسازان عمومی می توانند با گذراندن دوره های کوتاه مدت در رشته های داروساز بیمارستانی و داروساز خانواده فعالیت کنند و برای تعداد تخت معینی در بیمارستان، یک داروساز بیمارستانی حضور دارد. به این ترتیب عوارض داروها در بیمارستان ها و همچنین مصرف دارو کاهش و کنترل می شود و به طور کلی شاخص پلی داروسازی نیز بهبود می یابد. هدف گذاری باید با هدف ارتقای شاخص سلامت مردم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید