بررسی مشکلات داروسازان در گزارش کسر بودجه 99 / “انحصار” و “تضاد منافع” مشکلات حل نشده در راه اندازی داروخانه

زمان: 16:10
تاریخ انتشار: 1400/07/26
کد خبر: 1777195

دو سال پیش ، دادگاه اداری با صدور رای نهایی به وزارت بهداشت دستور داد تا قوانین ایجاد داروخانه ها را تغییر دهد ، اما این تصمیم اجرا نشد و منجر به اعتراض 1400 داروساز در ماه مه شد. گزارش کسر بودجه سال 1999 بهانه ای برای صحبت با داروساز و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ادعاهای داروسازان بود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا ؛ گردهمایی داروسازان تهران در وزارت بهداشت و داروسازان شهری در دفاتر سازمان غذا و دارو در مراکز استانها در ماه مه از یک سو و از سوی دیگر ، گزارش کسر بودجه سال 1399 وزارت بهداشت دولت سیزدهم را موظف به اجرای قانون تأسیس داروخانه ها کرد که در دولت های قبلی اجرا نشده بود.

1f7bb4f7 c247 4f17 a66c 61a171f33e91 خبر خاکستری

در بخش 5.3 با عنوان “تضاد منافع در صدور مجوز” دارم میام:

تحقیقات در مورد وضعیت تضاد منافع در صدور مجوز نشان می دهد که در بسیاری از موارد ، کسانی که بر صدور مجوز و کار در پست های دولتی تأثیر می گذارند از رانت و مزایای خاصی برخوردار شده اند. به عنوان مثال ، بررسی داروخانه های سراسر کشور نشان داد که از حدود 13000 داروخانه فعال در سراسر کشور ، 812 داروخانه توسط کارکنان بخش دولتی و موسسات دولتی غیردولتی و 221 داروخانه توسط مقامات دولتی ایجاد شده است که مجوز را تعیین کرده اند. سیاست و نظارت بر موارد پزشکی همچنین 177 کارمند بخش دولتی به عنوان مدیر فنی در داروخانه های دیگر مشغول به کار هستند که 66 نفر آنها کارمند دولت هستند. بنابراین لازم است اقدامات لازم برای حل تعارض منافع در کلیه موارد صدور مجوز انجام شود.

تجمع داروسازان ؛ اردیبهشت 1400

953b80e9 bdf9 40ed bc25 4d61a30aee00 خبر خاکستری

شاید مهمترین اعتراض داروسازان در روز یکشنبه 19 اردیبهشت امسال بود که تعداد قابل توجهی از داروسازان تهرانی در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند و همزمان داروسازان ساکن در دیگر شهرهای کشور در مقابل ساختمان تجمع تجمع کردند. اداره غذا و دارو در مراکز استان ها. مهمترین درخواست داروسازان در تجمع ، که آنها در نسخه های خطی خود داشتند ، این بود که به تصمیم گیرندگان یادآوری کنند که داروخانه یک نهاد اقتصادی نیست. زیرا در قوانین جدید یکی از مهمترین عوامل درخواست مجوز ، سرمایه و املاکی بود که متقاضی مجوز به وزارت بهداشت ارائه کرد.

یکی دیگر از درخواستهای مهم داروسازان جوان ، موضوع مدیریت تضاد منافع بود که در آن آنها 1000 داروساز را به عنوان کارمند دولت معرفی و نمایندگی کردند. اما به نظر می رسد هنوز موفقیتی در این زمینه به دست نیامده است.

همانطور که در پاراگراف آمده است “تضاد منافع در صدور مجوز” دادگاه همچنین خواهان اقدام جدی در این زمینه است.

e1b0e322 da56 4bc6 b3ea 25857fcdca10 خبر خاکستری

اما یک روز پس از سخنرانی بذرپاش ، محمدرضا شانه ساز ، رئیس سازمان غذا و دارو ، در پاسخ به درخواست داروسازان مبنی بر اختصاص هزار داروخانه به ادارات دولتی ، به طور مفصل به مجلس شورای اسلامی گفت: انتقاد از کارکنان دولتی که داروخانه ها را نگهداری می کنند ، باقید گفت: طبق قوانین کشور ، هیچ دارویی که داروسازی دارد و داروسازی (مانند پزشکان) ، دندانپزشکان یا دانشمندان آزمایشگاه (که ممکن است مطب ، آزمایشگاه و مuteسسه پزشکی داشته باشند) ممنوعیت قانونی ندارد. ) داروخانه وقتی قانون آن را منع نکرده باشد ، هیچ کس نمی تواند همزمان داروسازی را که در مراکز دولتی کار می کند ، از داروسازی منع کند.

خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این درخواست ها و همچنین اقدامات انجام شده برای حل و ارجاع مشکلات ، با دکتر حسنلو ، داروساز و مدیر فنی داروخانه ای در تهران صحبت کرد.

مخالفت با انحصار تأسیس داروخانه

وی در ابتدای این گفتگو خاطرنشان کرد: “پس از چند سال تحصیلات جدید به عنوان کارمند در این داروخانه کار می کنم. اگر درآمد ماهانه خود را با حقوق وزارت کار و تورم و شرایط زندگی مقایسه کنیم ، ببینید که 20 سال تحصیلات من بی فایده است فقط مدرکم را استخدام کنید ، زیرا از دانش تخصصی من به هیچ وجه استفاده نمی شود و من مجبورم صبح تا شب برای قیمت بالای دارو با مشتری چانه بزنم یا فقط درخواست پزشکان را در یک نامه بنویسم برچسب بزنید و روی یک لیوان شربت و قرص و کپسول بچسبانید بنابراین ، رفع موانع ایجاد داروخانه و مقابله و حذف انحصار تأسیس داروخانه یکی از مهمترین نیازهای ما است.

اعطای وام به قضات جوان جهت تأسیس داروخانه

df6427d6 f020 466b a6aa 486ce6fc3c7e خبر خاکستری

وی ادامه داد: یکی از خواسته هایی که ما با همکارانم داریم این است که چرا به دلیل کمبود سرمایه باید به عنوان نیروی کار عادی استخدام شویم؟ چرا وزارت بهداشت پس از مشورت با بانک ها به ما فرصت دریافت وام نداد با نرخ بهره پایین تا بتوانید در مکانهای مورد نیاز بروید و داروخانه ایجاد کنید؟ یکی از همکارانم برای داروسازی کار می کند که اصلا سالم نیست و با مجوز به داروخانه مراجعه کرده و همه او را آقای دکتر صدا می کنند. اما کار اصلی توسط افرادی مثل من انجام می شود. خوب ، اگر داروسازی خودمان را داریم ، می توانیم با انگیزه بیشتری کار کنیم و به مشتریان مشاوره دهیم یا مثلاً تداخلات دارویی یک بیمار بدحال را بررسی کنیم.

لغو قانون وراثت داروخانه ها

561486a9 c3bd 4b75 bdbd 6059b73b95d3 خبر خاکستری

حسنلو در بخشی دیگر از این گفتگو به معضل دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما ارثیه مجوز داروخانه است که هنوز نمی دانیم نهادهای تصمیم گیر با این مشکل چه کرده اند. به عنوان مثال ، یک داروساز 50 سال پیش یک داروخانه راه اندازی کرده و مجوز دارد و اکنون به دلایلی در حال مرگ است. قانون هنوز به این داروساز مجوز می دهد. این بدان معناست که این درمان خانگی و مجوز آن می تواند به یک یا چند فرزند یا سایر وراث برسد. با این حال ، ما انتظار داریم که قانون در این زمینه تصمیم روشنی بگیرد.

اخرین حرف

به گزارش دانا ، دادگاه اداری دو سال پیش حکم نهایی را صادر کرد که بر اساس آن وزارت بهداشت تعیین شد. قوانین ایجاد داروخانه اما این تقاضا برای برخی باقی ماند ، در حالی که اصلاح قوانین تأسیس داروخانه ها ، با توجه به تعداد فارغ التحصیلان رشته داروسازی و رشته های مرتبط ، مشکلات کار و اشتغال این گروه از فارغ التحصیلان را همزمان حل می کند و خدمات بهداشتی این تمرکز جامعه است. علاوه بر این ، برخی از مسائل مانند میراث داور و مجوز داروخانه ها مربوط به سال ها قبل است که امروزه مغایر با منافع کلاهبردار داروسازان جوان تلقی می شود.

ffee03c3 3719 4a7d bc35 f0edb5739490 خبر خاکستری

کاستی های وزارت بهداشت در دولت روحانی در این مدت ثابت شده است که البته می توان آنها را یکی از موانع اجرای این درخواست دانست. به نظر می رسد با توجه به رای مثبت وزیر بهداشت و حرکات مثبتی که برای این مدت کوتاه در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است ، این وزارتخانه به سرپرستی وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو ، تصمیم دادگاه اداری

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید