مهار تورم منوط به رعایت چارچوب های اقتصادی/نیاز به ایفای نقش بخش های غیردولتی در اقتصاد است.


ساعت: 11:18
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919459

جعفر قدری گفت: اگر چارچوب های اقتصادی را به درستی رعایت کنیم، می توان نرخ تورم را کنترل و مهار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر قدری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد گفت: تا زمانی که وضعیت ثابتی در خصوص نرخ تورم و تنوع درآمدهای ارزی نداشته باشیم، نوسانات نرخ ارز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: وقتی بخش‌های جایگزین دلار مانند بازار سرمایه و سیستم بانکی نمی‌توانند بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند، طبیعی است که مردم برای حمایت از خود به بازارهای جایگزین مانند بازار ارز روی بیاورند. قدرت خرید.

کادری تصریح کرد: در کشور باید شرایط را به سمت کنترل تورم سوق دهیم، زیرا تورم با ارزش پول ملی رابطه معکوس دارد و هر چه نرخ تورم بیشتر شود، ارزش پول ملی کاهش یافته و امکان استفاده وجود دارد. ارزهای خارجی برای حفظ افزایش قدرت خرید، بنابراین نباید منتظر ماند تا بانک های غیردولتی و دولتی در مسیر خلق پول قرار گیرند که منجر به افزایش تورم و آثار و پیامدهای منفی خواهد شد.

یکی از اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: باید به سمتی برویم که بخش‌های غیردولتی در اقتصاد نقش آفرینی کنند و نخواهند زیرساخت‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی را با استفاده از منابع دولتی از طریق تورم تامین مالی کنند. با توجه به اینکه ما با کسری بودجه مواجه هستیم، اجازه دهید آن را تامین کنند.

قادری با بیان اینکه اگر چارچوب اقتصادی را به درستی رعایت کنیم، می توان نرخ تورم را کنترل و محدود کرد، خاطرنشان کرد: تورم در ایران بالاتر از ترکیه، ونزوئلا و کشورهای مشابه نیست. به راحتی با همین انضباط مالی در بودجه ها و رفع عدم تعادل بودجه و بانکی شرایطی را ایجاد کردند و این مراحل را پشت سر گذاشتند.

وی افزود: باید از تجربیات، دانش، علم و اکتشافات علمی دیگران نیز استفاده کنیم، زیرا اگر علومی مانند اقتصاد به چارچوب های خود بچسبند و از منابع اصلی علمی پیروی کنند، چنین مشکلاتی در کشور وجود نخواهد داشت.

جعفری تصریح کرد: کاهش ارزش پول ملی و نرخ ارز ناشی از تورم ایجاد شده در سال های اخیر است و در این شرایط بقیه بازارها نمی توانند نقدینگی جذب کنند اما به سمت بازار ارز می روند، بنابراین باید در بقیه حفظ شود. بگذارید بازارها موانع جذب نقدینگی را از بین ببرند و نقدینگی را به سمت بازار سرمایه، پروژه های زیربنایی و فعالیت های تولیدی هدایت کنند و مردم را تشویق کنند که منافع خود را در راستای منافع جامعه تعیین کنند و آنها را در تضاد با جامعه نبینند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر به چارچوب های علمی توجه شود، چنین حوادثی در کشور رخ نمی دهد، اما این مشکلات حل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید