مهدی طارمی; از تراشه 100000 تا ستاره دربی

مهدی طارمی;  از تراشه 100000 تا ستاره دربی

یک بازی عالی دیگر و یک درخشش دیگر از ستاره ای که به نظر عادت دیرینه ای برای درخشش در چنین مسابقاتی دارد. صحبت از مهدی طارمی است. مهاجم ایرانی پورتو که بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. پورتوی پیشرو در آغاز هفته بیست و دوم لیگ پرتغال در دیداری بسیار حساس به مصاف اسپورتینگ دوم رفت و با دریافت دو گل از این تیم در 34 دقیقه غافلگیر شد. اگر پورتو در این دیدار شکست می خورد، برتری خود را در خطر می دید. به همین دلیل هواداران این تیم لحظات سختی را پشت سر گذاشتند. با این حال نوبت رسید و پورتو با دو گل مساوی کرد. به این ترتیب هر دو تیم در دیداری بسیار جنجالی که 5 اخراج داشت به تقسیم امتیاز بسنده کردند. با این نتیجه پورتو با 60 امتیاز به عنوان مدعی اول قهرمانی در صدر جدول باقی ماند و اسپورتینگ با 54 امتیاز نتوانست فاصله خود با این تیم را کم کند. در بازگشت قاطع پورتو اما، نقش مهدی طارمی بسیار پررنگ بود. این بازیکن در دقیقه 38 اولین گل مسابقه را به هم تیمی خود فابیو ویرا پاس داد و در دقیقه 78 با ضربه سر زیبایی توانست دروازه حریف را باز کند. بنابراین عجیب نبود که طارمی در پایان مسابقه قهرمان این بازی شد و روی جلد مطبوعات پرتغال ظاهر شد. مهدی با درخشش در این بازی بار دیگر ثابت کرد که ستاره مسابقات بزرگ است و چیزی به نام استرس وجود ندارد. بد نیست برخی از درخشش های دیگر طارمی در مسابقات حساس را به یاد بیاوریم.

صد هزار تراشه

طارمی به زمان زیادی نیاز نداشت تا نشان دهد بازیکن متفاوتی است. کمتر از یک سال پس از پیوستن به پرسپولیس و تازه کسب شهرت عمومی، او در دیدار مقابل النصر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا تک گل ضربات پنالتی را با ضربه چیپ به ثمر رساند. در روزی که 100 هزار هوادار ورزشگاه آزادی را از بازی به بعد پر می کردند، مطلقاً هیچکس حتی تصورش را هم نمی کرد که این بازیکن نامدار پنالتی خود را اینگونه انجام دهد. با این حال طارمی این کار را کرد تا به سرعت تفاوت های خود را نشان دهد. این همان دیداری است که برانکو ایوانکوویچ با امضای قراردادش با پرسپولیس از جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی تماشا کرد.

لیگ قهرمانان اروپا

فوق تخصص درخشان تاکنون سه گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده است و البته لیست قربانیان او بسیار جذاب است; چلسی، یوونتوس و لیورپول! او تعدادی از بهترین تیم های اروپا را برای جشن گرفتن انتخاب کرده و از این نظر فوق العاده خوش ذوق بوده است. علاوه بر این طارمی مقابل یوونتوس یک پنالتی به سود تیمش زد. گل او به چلسی انگلیس در جام جهانی فوتبال 2021 برنده جایزه پوشک اش شد اما در نهایت این اتفاق برای او نیفتاد و ضربه رابونا توسط اریک لاملا برنده این جایزه شد. با این حال قیچی شگفت انگیز مهدی هزاران بار در سراسر جهان دیده شده و توجه ها را به خود جلب کرده است. این گل بی نظیر بود

ستاره داربی

بدون شک مهمترین بازی باشگاهی فوتبال ایران دربی پرسپولیس و استقلال است. حتی بسیاری از بازیکنان ملی پوش و بزرگ در مواجهه با این مسابقه استرس دارند و کمی کیفیت خود را از دست می دهند. با این حال طارمی شرایط متفاوتی داشت. او در اولین حضورش در شهرآورد در دیداری از لیگ چهاردهم جای خود را به حمید درخشان داد و به محض حضور در زمین، تیر استقلال را به لرزه درآورد. طارمی سپس با پاس گل زیبای محمد نوری راه را برای بازگشت پرسپولیس به بازی هموار کرد. او در دربی برگشت لیگ پانزدهم نیز دو گل زد و پاس گل داد که منجر به برتری چهار بر دو سرخپوشان شد. طارمی در این دیدار یک پنالتی را هم از دست داد که مانع هت تریک او شد.

لیگ پرتغال

طارمی در اولین فصل حضورش در ریو آوه به سرعت نشان داد که تحت تاثیر جو خشن فوتبال اروپا نیست و می تواند کار خوبی انجام دهد. در همان فصل اول آقای گل لیگ کشور شد و بعداً ستاره مسابقات بزرگ پورتو شد. درخشش طارمی در آخرین دیدار مقابل اسپورتینگ جای تعجب ندارد. چون قبلا در دیدار مقابل بنفیکا که دربی حساس پرتغال است عملکرد موثری داشته است. طارمی که اخیراً به دلیل اصطکاک با کادر فنی تیم ملی کمی متزلزل به نظر می رسید و 11 بازی گل نزده بود، در همان دیدار با بنفیکا جادوی ناکامی هایش را شکست. او از آن زمان تاکنون 6 گل دیگر برای تیمش به ثمر رسانده است.

تیم ملی

مهاجم بوشیری فوتبال ایران در تیم ملی قانون درخشش در مسابقات بزرگ را فراموش نکرده و در دیدارهای حساس گل های زیادی به ثمر رسانده است. به عنوان مثال در دیدار مقدماتی جام جهانی 2018 مقابل چین و در روزی که ورزشگاه آزادی یکی از شلوغ ترین بازی های تاریخ را پشت سر می گذاشت، طارمی تک گل ایران را مقابل چین به ثمر رساند. او دو گل متوالی برای تیم ملی به ثمر رساند تا به فینال جام جهانی برسد. آخرین بار مقابل ازبکستان و این بار مقابل عراق. اوج کار طارمی در راهیابی تیم ملی به جام جهانی 2022 بود، اما او مقابل بحرین در منامه خوش درخشید و به پیروزی 3-0 ایران و پیشرفت تیم ملی کمک کرد.

و حیف بزرگ

گفتیم مهدی طارمی مرد بزرگ بازی است و این کلیات را مثال زدیم. با این حال، هنوز هم تاسف زیادی وجود دارد. جایی که مهدی یکی از بهترین موقعیت هایی که در بزرگترین مسابقه عمرش داشت را از دست داد و نتوانست با تیم ملی برای دور دوم جام جهانی 2018 قرارداد ببندد.جام جهانی قبلی; جایی که ملی پوشان می توانستند با پیروزی به مرحله یک هشتم نهایی برسند اما مهدی طارمی در ثانیه های پایانی بازی یک فرصت طلایی را از دست داد. البته امیدواریم سال آینده طارمی باتجربه تری در کنار سایر ستاره ها ایران را برای مرحله حذفی جام جهانی 2022 آماده کند.

دیدگاهتان را بنویسید