100000 میلیارد تن غیر ممکن است!

این گزارش به بررسی عملکرد ایران خودرو و سایپا می پردازد که بر اساس اطلاعات و صورت های مالی منتشر شده، انتشار صورت های مالی 6 ماهه سایپا نشان داد که نتایج مالی این شرکت همچنان با ناهماهنگی ها و ابهامات زیادی مواجه است. این شرکت همچنان ضرر می کند، اگرچه همچنان به فروش محصولات و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی ادامه می دهد.

بر اساس صورت های مالی تلفیقی منتشر شده، سایپا در شش ماهه نخست سال جاری 57 هزار و 898 میلیارد ریال زیان شناسایی کرد که با احتساب این رقم، مجموع زیان انباشته این شرکت به بیش از 480 هزار میلیارد ریال رسید. با توجه به گزارش‌های منتشر شده از سوی حسابرس و بازرس قانونی و ارقام منتشر شده در بخش درآمد و هزینه، به نظر می‌رسد سایپا برای شفاف‌سازی، کنترل فساد و سودآوری راه درازی در پیش دارد.


ادامه زیان عملیاتی سایپا با وجود افزایش درآمدها

بر اساس صورت های مالی تلفیقی منتشر شده برای شرکت خودروسازی ایران (سایپا)، این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 228 میلیارد و 881 میلیون ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 168 درصد رشد داشته است. درآمدهای عملیاتی شرکت عمدتاً از فروش داخلی خانواده x100، خانواده x200، سراتو، چانگان، فالکون، آریو و ون 151 بوده است. این شرکت همچنین حدود 1.7 میلیارد ریال از فروش صادراتی SKD، CDU و آپشن تیبا کسب درآمد کرد.

اما با وجود افزایش درآمدهای عملیاتی، هزینه ها از درآمدها پیشی گرفت و زیان ناخالص عملیاتی شرکت به بیش از 19 میلیارد و 900 میلیارد ریال رسید. مصرف مستقیم مواد، حقوق و سربار تولید سه سرفصل اصلی هزینه های عملیاتی شرکت است که هر سه در شش ماهه نخست امسال افزایش یافته است.

از نظر هزینه های عملیاتی نیز این شرکت حدود 24.941 میلیارد ریال هزینه بازرگانی، عمومی و اداری شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد افزایش داشته است. این شرکت همچنین حدود 177 میلیارد ریال از محل زیان خودروهای ارزی و تبدیلی را شناسایی کرده است که نسبت به حدود 14 هزار میلیارد ریال زیان شناسایی شده از آن محل در سال مالی 1399 کاهش چشمگیری داشته است.

با احتساب این ارقام و سایر اقلام مندرج در صورت های مالی، مجموع زیان عملیاتی شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 30 هزار و 500 میلیارد ریال بوده است. این رقم در مقایسه با نتایج نیمه اول سال 99، 56 درصد کاهش داشته است که عمدتاً ناشی از کاهش زیان شناسایی شده نرخ ارز بوده است.
هزینه های غیرعملیاتی سایپا افزایش یافته است

با نگاهی به صورت سود و زیان فوق مشخص می‌شود که شرکت در بخش غیرعملیاتی و به‌ویژه از نظر هزینه‌های مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد رشد داشته است. هزینه های مالی شرکت عمدتاً مربوط به پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک ها (ارزی و ریالی)، کارمزد خدمات بانکی، تسهیلات بازخرید بدهی، انواع اوراق و هزینه های ناشی از تاخیر در پرداخت سهم تسهیلات می باشد. .

علیرغم افزایش این سرفصل، این شرکت توانست از طریق سرمایه گذاری در سهام، فروش دارایی های ثابت، پاداش و سایر دارایی های غیر عملیاتی، حدود 9400 میلیارد ریال درآمد شناسایی و بخشی از این هزینه ها را پوشش دهد.
زیان انباشته سایپا به 480 هزار میلیارد ریال رسید

بر اساس صورت های مالی تلفیقی منتشر شده، سایپا در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر 57.898 میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده است. اگرچه این رقم نشان می دهد که روند افزایش زیان شرکت ها تا حدودی کاهش یافته است، اما تغییری در موضوع ایجاد نشده است. این شرکت برای ادامه فعالیت، افزایش بهره وری، رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی با چالش های زیادی مواجه است که گذار به آن نه تنها مستلزم تغییرات ساختاری اساسی در شرکت، بلکه بازنگری رویه های کلان سیاسی و اقتصادی کشور است. بنابراین تداوم روند کاهش زیان شرکت نه تنها به عوامل داخلی بلکه به عوامل خارجی بستگی دارد.

خودروسازان در سال های اخیر از رانت ها و یارانه های مختلف چه از نظر سیاسی و چه اقتصادی بهره مند شده اند، اما نتیجه آن برای سایپا چیزی جز زیان انباشته 480 هزار میلیارد ریالی نبوده است. زیان انباشته شرکت حدود 2.5 برابر سرمایه شرکت است و بنابراین ادامه فعالیت شرکت با خطرات مختلفی مواجه خواهد شد.


16000 میلیارد ریال عدم تطابق در فیش حقوقی

در صورتهای مالی تلفیقی منتشر شده در شش ماهه نخست سال جاری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بنا به تایید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مابقی مطالبات خود را 16000 میلیارد ریال بیشتر از موجودی مربوطه طبق اعلام شرکت اعلام کرده است. دفاتر

مغایرت ناشی از معوقات بدهی سود سهام سال های گذشته است که مورد تایید شرکت قرار نگرفته است و به دلیل تمایل به کاهش زیان این بدهی های معوق، در صورت های مالی ذخیره ای در این خصوص لحاظ نشده است. گفتنی است دادگاه عمومی در سال 1399 در خصوص مابقی سود سهام عدالت سال 1388 و خسارت ناشی از آن به مبلغ 1.765 میلیارد ریال قرار اجرائیه صادر کرده است. با توجه به مراتب فوق، اگرچه محاسبه اندوخته در این خصوص ضروری است، اما به دلیل نامشخص بودن مبنای محاسبه رقم اعلامی، تعیین میزان آن منوط به توافق نهایی فی مابین می باشد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در یادداشت‌های توضیحی ضمیمه صورت‌های مالی منتشر شده از سود سهام سال‌های 1388، 90 و 1390 به هیئت منصفه بورس شکایت کرده است که احکام سال‌های 89 و 90 به نفع این سازمان صادر شده است. این شرکت در حال مذاکره با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تسویه سود و تاخیر در پرداخت مطالبات مذکور است.

بر این اساس گزارش ها حاکی از مغایرت 16 هزار میلیارد ریالی مطالبات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از سوی شرکت سایپا است که در صورت اجرایی شدن تمام یا بخشی از آن صورت سود و زیان تغییر می کند. قابل ذکر است که این شرکت هیچ رزروی در این زمینه در نظر نگرفته و در صورت پرداخت این مبلغ با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.

بررسی ارائه ایران خودرو

با انتشار صورت های مالی 6 ماهه ایران خودرو مشخص شد که این شرکت در این مدت موفق به کاهش زیان خود شده است. این امر با افزایش درآمد عملیاتی و سود حاصل از فروش اقساطی، فروش ضایعات و قطعات، فروش مواد اولیه به همراه سود حاصل از سپرده ها و سرمایه گذاری های سرمایه ای حاصل می شود که منجر به کاهش 25 درصدی زیان خالص شرکت نسبت به دوره می شود. مثل پارسال

اگرچه این روند ممکن است نشان دهنده بهبود عملکرد این خودروساز خاص باشد، اما نگاه دقیق تر به صورت های مالی نشان می دهد که این شرکت همچنان با چالش های عمده ای از نظر هزینه های خود مواجه است. بر اساس صورت‌های مالی 6 ماهه منتشر شده، هزینه‌های فروش، عمومی و اداری نسبت به مدت مشابه سال 1378 62 درصد، درآمد عملیاتی 65 درصد، هزینه‌های مالی 7 درصد و هزینه‌های مالیاتی 67 درصد افزایش یافته است.


زیان انباشته ایران خودرو به 510 هزار میلیارد ریال رسید

با احتساب زیان 70 هزار میلیارد ریالی ایجاد شده در شش ماهه نخست سال جاری، مجموع زیان انباشته این شرکت به رقم نجومی 510 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال 1399 افزایش 17 درصدی داشته است. این رقم حدود 1.7 سرمایه شرکت است. این شرکت همچنین بابت عناوینی مانند سهام خزانه (شامل سهام شرکت در شرکت های تابعه) و سودهای کنترل نشده هزینه های کلانی را متحمل شده است که مجموع حقوق مالکیت شرکت را به منفی 502 تریلیون ریال رسانده است.


کاهش سهم ایران خودرو از بازار خودرو

بر اساس این گزارش، هیات مدیره ایران خودرو همواره سهم بالایی از بازار خودرو کشور را در اختیار داشته است. طبق آمار سالانه سهم خودروسازان در حدود 50 درصد بازار است. این رقم در شش ماهه نخست امسال به 46 درصد رسیده و از 7 درصد در سال 1399 به 7 درصد کاهش یافته است.

ایران خودرو در مدت مذکور با تولید 205 هزار و 837 دستگاه خودروی رانا، دنا، گروه سمند و پژو، 406 میلیارد ریال درآمد در بخش عملیاتی شناسایی کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 95 درصد افزایش درآمد داشته است. ایران خودرو در کنار درآمد حاصل از سایر سرمایه‌گذاری‌ها، توانسته زیان خود را از حدود 92 تریلیون در شش ماهه نخست سال 1399 به حدود 70 تریلیون ریال در شش ماهه نخست امسال کاهش دهد.


عدم تسعیر بدهی ها و دارایی های ارزی

به گفته حسابرس، دارایی های ارزی گروه 2,704,000 دلار و 2,923,000 یورو (عمدتاً سپرده های نقدی و ارزی) و همچنین بدهی های ارزی گروه 10.376 میلیون یورو به نرخ ارز موجود است. وضعیت مالی تا این تاریخ تغییر نکرده است که ممکن است منجر به تغییرات آتی در حساب بدهی و دارایی شرکت شود. از آنجایی که بدهی های یک شرکت بزرگتر از دارایی های ارزی آن است، افزایش احتمالی نرخ ارز می تواند منجر به عدم تعادل در حساب ها و افزایش هزینه ها شود.

همچنین در همین گزارش، حسابرس به مواردی از قبیل عدم رعایت الزامات کنترل داخلی، تنظیم گزارشگری مالی کمیته حسابرسی مطابق با الزامات سازمان بورس، عدم اجرای سازوکارهای اطمینان از اثربخشی معقول داخلی پرداخته است. حسابرسی. کمیته حسابرسی اعلام می کند که شرکت باید در این زمینه اصلاحات لازم را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید