مهریان بیخ گوش اهل شهر یاسوج در تب کم آبی می سوزد


ساعت: 16:33
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894397

کمبود آب در مناطق روستایی مهریان، بلازار و مادوان در حاشیه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین چالش تابستانی پرجمعیت ترین منطقه شهرستان بویراحمد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، کهگیلویه و بویراحمد 1 درصد مساحت و جمعیت کشور را در اختیار دارد و بیش از 10 درصد منابع آبی کشور را تامین می کند و در مرکز این استان رودخانه بشار و مهریان است. جلوه خاصی به این شهر ببخشید تا این روزها مردم این دیار و حاشیه آن در تب کمبود و مشکلات مربوط به آب آشامیدنی خواهند سوخت.

شهرستان‌های مادوان، مهریان و بلهزار در پنج کیلومتری شهر یاسوج را می‌توان از مناطق شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد دانست که در سال‌های اخیر و با شروع گرمای هوا موج قابل توجهی از مهاجرت را تجربه کرده‌اند. فصل چالش کم آبی در این مناطق روستایی که همچنان در بن بست به شهر مادوان و یاسوج قرار دارند، برای بیش از 20 هزار نفر از ساکنان این روستاها بحرانی و آزاردهنده شده است.

یکی از اهالی روستای مهریان در تماس با خبرنگار ما با اشاره به اینکه کمبود آب روستای مهریان با وجود رودخانه مهریان و چشمه های سربه فلک کشیده آن امری بی تدبیری است و مسئولان باید در این زمینه چاره ای بیندیشند. : ساکنان نواحی مادوان، بلهزار و مهریان که اغلب از روستاهای استان کوگیلویه و بویار احمد و سایر شهرستان های مجاور به این مناطق مهاجرت کرده اند، باعث رشد جمعیت شده و شبکه آب و مخزن فعلی پاسخگوی نیازهای مردم نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید از کشاورزی و جمعیت روستا غافل شد و همه چیز را به مسئولان مربوط کرد، افزود: وقتی مسئولان می گویند کاشت برنج ممنوع است در واقع باید نظارت شود تا این ممنوعیت اعمال شود.

این روستایی تصریح کرد: بحران آب جهانی است و حتی به مناطقی که شرایط آبی خوبی دارند نیز سرایت کرده است و نباید اجازه تخلف در این بحران را داد.

وی تصریح کرد: چالش کم آبی در این روستا آزاردهنده شده است و از مسئولان انتظار داریم مرهمی برای تب سوزان بی آبی باشند.

تامین آب آشامیدنی روستاییان یکی از مهم ترین نیازها و نیازهای آنان است چرا که برخی از روستاهای شهرستان بویراحمد مانند مهریان و بلهزار که جمعیت زیادی دارند با بحران کم آبی مواجه هستند و امکان رساندن آب به این روستاها از طریق رودخانه یا رودخانه مهریان وجود دارد. تنگه کبوتر پایداری آب برخی مناطق شهر یاسوج را نیز تثبیت می کند.

لازم به ذکر است آبرسانی از تنگ کبوتری به شهرک مادوان، روستای بلهزار و شهر یاسوج از مصوبات سفر رئیس جمهور سابق به استان کهگیلویه و بویراحمد بود، اما همچنان اعتراض کشاورزان و ممانعت آنان برای اجرای طرح این پروژه روستای مهریان را با بحران کم آبی مواجه کرد

1200 لیتر در ثانیه دبی آب تنگه کبوتری است و تنها 100 لیتر در ثانیه برای شرب به مهریان منتقل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید