مهلت پرداخت حقوق معوق بازنشستگان و 25 درصد باقیمانده معادل سازی

مهلت پرداخت حقوق معوق بازنشستگان و 25 درصد باقیمانده معادل سازی

پس از گذشت شش ماه از سال، سرانجام بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی پرداخت شد. موضوعی که ابتدا بار سنگین آن را بر دوش دولت نداشت، اما با گسترش اعتراضات به افزایش 10 درصدی دستمزد، در نهایت دولت به مصوبه دستمزد شورای عالی کار عمل کرد و 38 درصد به اضافه 515 تومان به بازنشستگان سایر سطوح پرداخت کرد. با قبول این موضوع، سازمان تامین اجتماعی که بر اساس مصوبه دولت حقوق مستمری بگیران سایر رده ها را تنها ده درصد افزایش داده بود، باید معوقات این ماه ها را پرداخت کند.

عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین می گوید: این معوقه باید بلافاصله و با حقوق شهریور پرداخت می شد. به دلیل تصمیم نادرست دولت قریب به نیمی از سال مستمری بگیران از حقوق خود محروم شدند، حالا دیگر مجبور نیستند مانند پنج ماهه اول سال برای رسیدن به این حق مسلم اعتراض کنند، بنابراین دولت و سازمان از پرداخت حقوق خود راضی هستند.

وی ادامه می دهد: نه تنها معوقات مربوط به حقوق امسال، بلکه تامین اجتماعی باید 25 درصد باقی مانده معادل سازی را نیز در اسرع وقت پرداخت کند. آنها همچنین باید 25 درصد حقوق آن سال را محاسبه کنند. اگر قرار است این 25 درصد روی حقوق 99 دیده شود، باید معوقات آن دوره را هم پرداخت کنند. این بدان معناست که آنها باید معوقات 25 درصدی را از اوایل دهه 1400 پرداخت کنند.

این فعال کارگری می گوید: امیدواریم مصوبه امسال دولت در خصوص مستمری بگیران سایر رده ها تکرار نشود و طبق مصوبه شورای عالی کار بازنشستگان مشکلی برای افزایش دستمزد نداشته باشند.

کریمی تصریح کرد: مستمری بگیران در پنج ماهه اول سال به طور مستمر به دنبال دریافت حقوق ما بودند و اکنون باید به دنبال مطالبات معوقه خود باشند. سازمان تامین اجتماعی و دولت باید هر چه سریعتر این مطالبات را به مستمری بگیران پرداخت کنند و اجازه ندهند مستمری بگیران برای رسیدن به حداقل دستمزد خود مدام مراقب باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در ادامه به نحوه پرداخت این حقوق ها اشاره کرد و گفت: از سازمان تامین اجتماعی می خواهیم این معوقات را به یکباره به کارگران پرداخت کند تا مشکلات آنها حل شود و از ارزش پولشان کاسته شود.

کریمی توضیح می دهد: با تورم امروز افزایش دستمزد کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد. اکثر کالاهای اساسی چندین برابر شده است. در چنین شرایطی عادلانه نیست که کارگران ماه به ماه حقوق معوقه ماه های قبل خود را دریافت کنند.

آرمان ملی نوشت: معوقات پرداخت نشده و افزایش حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. این در حالی است که به گفته یکی از فعالان صنف بازنشستگان، به دلیل افزایش سقف بدهی کشور به تامین اجتماعی، خدمات درمانی هر روز در حال کاهش است و از سوی دیگر به گفته مسئولان این حوزه، اگر کشوری بدهی به تامین اجتماعی پرداخت نمی شود، فرصتی برای حمایت از بازنشستگان وجود نخواهد داشت.

جبران مابه التفاوت دستمزد مستمری بگیران بی وجدان
علی دهقان کیا، رئیس مرکز بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در این باره گفت: در مورد افزایش حقوق بازنشستگان، مشکل با “کاما” ایجاد شد که بر اساس آن دولت افزایش ده درصدی را در نظر گرفت. در حقوق سایر سطوح در بودجه و پس از حدود دو هفته تلاش، ویرگول که به صورت نامناسب استفاده شده بود حذف شد و در نهایت با تعامل هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش 38 درصدی و 515 افزایش یافت. هزار تومان برای سایر سطوح تصویب و در شورای عالی کار تصویب و به دولت ابلاغ شد. وی ادامه داد: بر این اساس از شهریور ماه سال جاری بر اساس مصوبات جدید حقوق بازنشستگان صادر و پرداخت شده است اما در حال حاضر دغدغه اصلی بازنشستگان بحث پرداخت غرامت آنهاست که علیرغم وعده انجام این کار از مهرماه امسال سال هنوز پرداختی صورت نگرفته و تاریخ دقیق آن نیز مشخص نیست و در این خصوص اعلام نشده است و این نزدیکان امیدوارند حداقل با تعیین زمان پرداخت معوقات بتوانند برنامه ریزی دقیق تری برای خود داشته باشند. خانواده ها.

دیدگاهتان را بنویسید