مهلت 6 ماهه چهار کشور قبل از ایران برای پذیرش “داوری بین المللی الزام آور”

مهلت 6 ماهه چهار کشور قبل از ایران برای پذیرش “داوری بین المللی الزام آور”

چهار کشور به رهبری کانادا گفته اند که از ایران خواسته اند تا “داوری الزام آور بین المللی” را برای حل اختلاف بر سر سرنگونی جت اوکراینی بپذیرد. به گزارش عصر ایران، اگر ایران پس از 6 ماه این درخواست را رد کند، این اختلاف در دیوان بین المللی دادگستری لاهه حل و فصل می شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا از ایران خواسته اند تا بر اساس توافقنامه مونترال در سال 1971 برای حل اختلاف بر سر سرنگونی هواپیمای اوکراینی، «داوری بین المللی» را بپذیرد.

در این توافقنامه آمده است که اگر طرفین سانحه هوایی ظرف مدت 6 ماه با داوری مستقل موافقت نکنند، اختلاف می تواند به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه ارجاع شود. این دادگاه عالی ترین دادگاه در سازمان ملل است.

وزیر امور خارجه کانادا (ملانی جولی) این خبر را در توییتر منتشر کرد.

4 کشوری که اتباعشان در جریان پرواز تهران-کیف خطوط هوایی اوکراین کشته شدند، برای پیگیری این حادثه «گروه هماهنگی» تشکیل دادند.

چهار کشور در بسیاری از مسائل از جمله چرایی و چگونگی سقوط هواپیما و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان با ایران اختلاف دارند.

به گزارش رویترز، چهار کشور روز چهارشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: «امروز ما گام های مشخصی برداشتیم تا اطمینان حاصل کنیم که تلاش هایمان برای پاسخگویی به ایران برای سرنگونی غیرقانونی پرواز 752 اوکراینی به مرحله حل مناقشه می رود».

این بیانیه می افزاید: ما به طور خاص از ایران درخواست کرده ایم که طبق ماده 14 موافقتنامه 1971 برای منع اعمال غیرقانونی علیه ایمنی هواپیمایی کشوری به داوری الزام آور اختلاف پایبند باشد.

بامداد 18 آگوست 2018، یک هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط دو موشک ایرانی در نزدیکی تهران سرنگون شد و همه 176 مسافر آن کشته شدند. این هواپیما از تهران به کیف در مسیر بود و بسیاری از مسافران قصد داشتند پس از توقف ترانزیت در کیف به مقاصد مختلف اروپا و کانادا پرواز خود را ادامه دهند.

مقامات نظامی ایران این تیراندازی را یک اشتباه و خطای سهوی اعلام کردند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران علت این حادثه را «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شی پرنده» عنوان کرد.

این پرواز 167 مسافر و 9 خدمه داشت. بیشتر مسافران اتباع ایرانی و تعدادی نیز اتباع اوکراین، سوئد، کانادا و بریتانیا بودند. علاوه بر این، برخی از مسافران ایرانی دوتابعیتی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید