مهندسی انتظارات مردم از برجام جدید

مهندسی انتظارات مردم از برجام جدید

روز جدید «توافق نزدیک است» اکنون به عبارت رایج فعالان سیاسی تبدیل شده است. موضوعی که اصولگرایان این بار بیش از گذشته بر آن تاکید دارند. اما به نظر می رسد این بار اصولگرایان می خواهند جایگاه ویژه ای در توافق دولت سیدابراهیم رئیسی در نظر بگیرند. به نظر می رسد می خواهند توافق نهایی را به عنوان یک توافق خوب و مساعد مطرح کنند و شرایطی را فراهم کنند که انتظارات عمومی از این توافق زیاد نباشد.

غلامرضا مصباحی محمدی، عضو شورای امکان سنجی در گفت وگویی، تحلیل متفاوتی در خصوص پیش بینی نتیجه مذاکرات هسته ای ارائه کرد و گفت: نگرانی جدی دارم. این نگرانی این است که تحریم هایی که توسط اوباما و سپس ترامپ اضافه شد و سپس بایدن مواردی را به آن اضافه کرد – حتی اگر بیشتر برای مصرف سیاسی بود – به تحریم های کنگره تبدیل شد. این بدان معناست که رئیس جمهور آمریکا دیگر نمی تواند این تحریم ها را لغو کند».

به گزارش ایسنا، وی افزود: حداکثر قدرت رئیس جمهور آمریکا تعلیق برخی از این تحریم ها است نه همه آنها. این تعلیق به مدت شش ماه است. این بدان معناست که باید هر شش ماه یکبار کنترل شود. با تعلیق شش ماهه تحریم ها کدام سرمایه گذار خارجی می خواهد بیاید در ایران سرمایه گذاری کند؟ آنها معمولاً می گویند ما باید حداقل یک چشم انداز پنج ساله ببینیم که شرایط پایدار است قبل از اینکه وارد شویم و سرمایه گذاری کنیم.»

یکی از اعضای هیئت امکان سنجی گفت: بنابراین نمی توان زیاد دست به کار شد، اگرچه حتی تعلیق تحریم ها و رفع برخی از آنها ممکن است فرصت هایی را ایجاد کند، اما مردم نباید فکر کنند که باغ سبز در مقابل آنها باز می شود.

به نظر می رسد اصولگرایان سعی دارند برخلاف دولت گذشته به مردم و افکار عمومی اعلام کنند که منتظر منافع مادی این توافق نباشند تا این توافق به جان مردم مقید نشود. جواد کریمی قدوسی نیز در این خصوص صحبت کرد. وی با پذیرش این توافق احتمالی به عنوان مطلوب، در تحلیلی توضیح داد که چرا چنین نظری را به مردم اعلام کردند.

روز گذشته جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در شورای اسلامی گفت: پیشنهاد من در روزهای ابتدایی به آقای رئیس جمهور این بود که اخبار مذاکرات را در انتهای خبر قرار دهند نه در راس و رسانه ملی. نیز باید به این ترتیب عمل کند». در دولت یازدهم و دوازدهم خبر مذاکرات در راس اخبار کشور بود، 90 درصد مواضع رئیس جمهور قبلی برای بحث مذاکره بود. چرا این را گفتم؟ از آنجایی که این مهندسی در این دولت دلیل اصلی رکود اقتصاد ما شده است، همه فعالان اقتصادی در «سرمایه گذاری یا نکردن»، «خریدن یا نخریدن»، «فروش یا عدم فروش»، «واردات یا صادرات» تردید دارند. “، “گرفتن یا نگرفتن” و … خلاصه برجام چه می شود؟

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این عامل اصلی رکود بود. شرطی شدن همه امور کشور باعث به تاخیر افتادن مشکلات و کار برای مذاکره و توافق می شود. دیدیم که به چیزهای دیگر گره خوردند، حتی ازدواج جوان ها، آب.» غذا و ابرهای بارانی همه را به JRC گره زد و تأثیر منفی داشت، اما واقعاً باید این موفقیت را به این دولت تبریک گفت. واقعا در روابط خارجی، نگاه داخلی و استانی سفر و مدیریت منابع، مردم را امیدوار کرده و سرنوشت مردم را به مذاکره و برجام مقید نکرده است، نظر این بود که این مذاکرات یکی از صدها موضوع بود و انجام شد، نشد، نشد، اگر نشد، به راه‌های دیگر و راهکارهای دیگر عمل می‌کنند و طرح ب و این‌ها کار می‌کند. تحلیل من این است که این نقطه وحدت بسیاری از جریان‌هایی است که دل دارند. برای اینکه اسلام ناب و کشور و امنیت ملی با هم دوست شوند فقط به این نگاه نکنیم که اگر این توافق حاصل شود دستاوردهای اقتصادی دارد به نظر من دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی آن است. بسیار بیش از دستاوردهای مالی و اقتصادی. بنابراین من شرایط را بسیار مساعد می بینم و تحلیل من این است که این اتفاق افتاده و پیامدهای خود را دارد، این ادامه هم باعث می شود که آمریکایی ها کمی نسبت به موضع ایران واقع بینانه تر عمل کنند اگر بیشتر به خود بیایند و بگذارند مطالبات ما برآورده شود و در نهایت اگر خدا بدهد به جایی می رسیم که رهبر انقلاب پیش بینی کردند، دشمن حتی فکر تحریم ما را هم از ذهنش دور می کند».

در این میان به نظر می رسد اصولگرایان دغدغه های دیگری دارند. تجربه دستیابی به برجام نشان داده است که اختلافات دو جریان سیاسی می تواند آسیب های زیادی به این توافق وارد کند. در دوره گذشته اصولگرایان به عنوان مخالفان اصلی برجام تلاش کردند این توافق را به چالش بکشند. حالا که این جریان می خواهد دوباره به توافق برسد، این نگرانی را دارد. کریمی قدوسی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره اهمیت حفظ همدلی داخلی در روزهایی که مذاکرات برای احیای برجام به مرحله نهایی نزدیک می شود و لزوم پرهیز از برخوردهای سیاسی و جناحی با منافع ملی، گفت: در جلسه ای که در دبیرخانه برگزار شد. شورای عالی امنیت ملی سپس یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم را این بود که از روز اول راهبرد خود را به اقتصاد، بازار، تولید، سرمایه گذاری و روابط با همسایگان گره نزد. تلخ ترین نقطه این سیاست دوقطبی شدن جامعه بود، در مجلس شاهد دوقطبی شدن کلی بودیم. دوقطبی در جریان بود و عدم مذاکره و برجام در بین نخبگان اتفاق افتاد و مردم و موافقان و مخالفان صف آرایی کردند و این دوقطبی عاملی شد برای ایجاد زمینه اعتراضات، بنابراین همه چیز به قدرت این تیم تبدیل شد. تحمیل اراده آمریکایی ها به نظام رهبری و ولایت، آقای ظریف در دیدار با مقام معظم رهبری فرمودند: اگر این متن را نپذیرید من دیگر نمی توانم وزیر امور خارجه بمانم. او: «خب نکن.» و فریاد می زند، رسانه ملی هم در پنل بود و آن را ضبط کرد و خبر 14 بخشی از آن را پخش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید