موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل نگرانی مردم است


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1811974

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه اگرچه ادعای مرگ 400 بیمار مبتلا به تالاسمی بر اثر مصرف دارو ادعای جدی برخی افراد است، گفت: داروها و تجهیزاتی که باعث شده بیماران مبتلا به تالاسمی به دلیل ابتلا به این بیماری دچار مشکل شوند. مردن نمیشه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهندس محمد هاشمی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برخی اظهارات مبنی بر تغییر آمار وزارت بهداشت در مورد کمبود دارو در کشور، تاکید کرد: این وزارتخانه هیچ گاه اعلام نکرده است که وجود دارد. 500 قلم کمبود دارو در کشور گفت: آنچه اعلام شد این است که اگر ارز به موقع تامین نشود ظرف چند ماه این کمبود به 500 قلم می رسد که بحمدالله و با حمایت دولت بخشی از نیاز به ارز برطرف شد و مشکلی وجود نداشت.

وی همچنین درباره کمبود 190 دارو در کشور توضیح داد: میزان دسترسی به این میزان دارو کمتر از سه ماه است که رقم بدی نیست؛ اما این میزان دارو در کشور وجود ندارد. کمبود 190 قلم داروی اعلامی در مدت دو هفته و یک ماه قابل رفع است و هیچ گاه با کمبود مواجه نخواهند شد. ما معتقدیم که ذخایر داروها کمتر از یک ماه است که شامل موارد مطرح شده نمی شود. موجودی 52 دارو کمتر از یک ماه است یعنی از نظر موجودی وضعیت خوبی ندارند.

هاشمی ادامه داد: گسترش تاج گذاری در کشور باعث شده است که نگاه ها بیشتر به حوزه بهداشت و درمان معطوف شود که ممکن است برخی مشکلات در این حوزه را بیشتر و بیشتر کند. موضوع کمبود دارو، کوبیدن بر طبل منافع عمومی است. در شرایطی که اهالی حوزه بهداشت و درمان برای حفظ آرامش به ارائه دارو و تجهیزات پزشکی به بیماران مشغول هستند، اقداماتی در حال انجام است که باعث ناآرامی در کشور می شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: وضعیت فعلی دارو صددرصد مطلوب نیست، اما بدتر از سال های گذشته نیست. کمبود وجود دارد، اما ثابت است.


ادعای جان باختن 400 بیمار تالاسمی بر اثر مواد مخدر، ادعایی جدی است

وی در خصوص اینکه 400 نفر از مبتلایان به تالاسمی به دلیل کمبود دارو جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: بارها از یکی از دوستان انجمن تالاسمی که مدعی نبود دارو و تجهیزات باعث فوت بیماران شده است، درخواست کرده ایم که سندی ارائه دهد، اما به همین دلیل است. دور این اتفاق نیفتاد. اگر فردی در رسانه ها ادعایی دارد، باید از او مدرک خواسته شود. ادعای مرگ 400 بیمار تالاسمی بر اثر مواد مخدر، ادعایی جدی است که باید ثابت شود. آنها می توانند مدارک خود را به هند ارسال کنند، زیرا این مشکل قابل ردیابی است.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: بارها عنوان شده است که برای بیماران تالاسمی داروهای داخلی تولید می شود، اما واردات داروهای خارجی به دلیل تحریم ها کند و کم است. این درست نیست که برخی در این شرایط منافع حزب خود را نمایندگی کنند و بیماران را در برجسته سازی مشکلات حزبی خود دخالت دهند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز شب گذشته گفت: تولید سرم در کشور افزایش یافته و کارخانه ها به طور مداوم در حال تولید و عرضه سرم هستند.

حمیدرضا اینانلو یکشنبه شب در پاسخ به مطلبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه این سازمان هیچ گونه سهمیه سرمی در داروخانه های منتخب یا تخصصی اعمال نکرده است، گفت: با افزایش مصرف و تجویز سرم، اغلب دانشگاه های علوم پزشکی استان های مختلف در حال افزایش هستند. مجاز به توزیع سرم بین مراکز درمانی بر اساس اولویت بندی و مصرف نیازهای مراکز درمانی جهت کنترل تجویز و مصرف می باشند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که تولید سرم در کشور افزایش یافته و کارخانه ها به طور مداوم در حال تولید و عرضه سرم هستند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 5 شرکت سرم سازی با تمام ظرفیت فعال هستند، تصریح کرد: مقرر شد این شرکت ها حتی تعطیلات نوروزی را کاهش دهند و با تمام توان ظرفیت تولید داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید