موفقیت نخبگان بومی در المپیادهای علمی یکی از مهمترین مصادیق امید آفرینی در جامعه است.


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892653

رئیس جمهور نیروی کار نخبه را پرچمدار شعار «ما می توانیم» کشور دانست و گفت: موفقیت های نخبگان کشور در المپیادهای علمی جهانی یکی از مهمترین مصادیق امید آفرینی در کشور و گسترش روحیه است. اعتماد به نفس در جامعه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در دیدار با مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و بین المللی، خانواده، اساتید و اساتید فعال در این عرصه، از حضور در جمع آنان ابراز خرسندی کرد و گفت: برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باعث سربلندی کشور در هر زمینه ای می شود زیرا جامعه بسیار مهربان، باوقار و خوشایند است.

رئیس جمهور موفقیت های علمی دانشجویان نخبه را ثمره الطاف خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: معرفت بشری مظهر علم خداوند است و اولین نتیجه آن باید نجات انسان و سپس نجات جامعه باشد. .

رئیس جمهور همچنین بر نقش محوری نخبگان و اندیشمندان برای پیشرفت و دستاوردهای عالی کشور تاکید کرد و از اراده جدی دولت برای ایجاد سازوکارهای موثر برای توسعه شبکه نخبگانی و حفظ نخبگان در کشور خبر داد. .

دکتر رایضی نیروی انسانی نخبه را مهمترین سرمایه کشور در مسیر توسعه پایدار خواند و تصریح کرد: شما مدال آوران عرصه های ملی و بین المللی صحنه را با ناملایمات خالی نکنید، شما فرهیختگان و نخبگان باید مشکلات را حل کنید. مشکلات و مسائل جامعه

آیت الله رئیسی با تشریح وظایف نخبگان و فرهیختگان کشور برای پیشرفت جامعه، افزود: امید به خدا و الطاف الهی، پرهیز از یأس و ناامیدی، تلاش بی وقفه و مبارزه برای کسب علم و دانش از جمله مواردی است که وظایف نخبگان نسبت به اینها مشکلات جامعه است، پس در این مسیر سریع و جهادی عمل کنید.

رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره شهید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشکده رویان گفت: نام وی نماد اراده، تصمیم، علم، دانش و فناوری است. پژوهشگاه رویان را با شعار «ما می توانیم» و با حداقل امکانات راه اندازی کرد.

دکتر رایضی تاکید کرد: دشمن نمی‌خواهد در کشور یک المپیکی داشته باشیم که به افزایش تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد واحدهای اشتغال‌زا کمک کند، بلکه وظیفه ماست که در مقابل او مجدانه بایستیم. به طوری که دشمن مأیوس شده و مجبور به عقب نشینی می شود».

رئیس جمهور افزود: اگر در گذشته دشمن به دنبال غارت تانک و مین کشورها بود، امروز در جنگ شناختی، الکترونیکی، سایبری و نرم افزاری به دنبال جذب مغز و نخبگان کشورهای دیگر است.

آیت الله رئیسی با اشاره به نقش مسئولان در رسیدگی به مشکلات و دغدغه های نخبگان کشور گفت: «امید آفرینی»، «زمینه شکوفایی استعدادها» و «ارائه بستر برای رشد و تعالی استعدادهای نخبگان» است. از جمله وظایف مسئولین نسبت به شما هر گونه هزینه برای علم و دانش سرمایه گذاری است و آینده کشور را تضمین می کند.

رئیس جمهور همچنین از تمامی نهادهای مسئول در امر نخبگان از جمله باشگاه پژوهشگران جوان، جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد خواست تا جذب، استخدام، رشد و شکوفایی نخبگان بیشتری را فراهم کنید.

دکتر رئیسی در بخش پایانی سخنان خود توسعه عدالت آموزشی را یکی از اولویت های دولت مردمی برشمرد و اظهار داشت: همه فرزندان ایران اسلامی باید فرصت شکوفایی استعدادهای خود را داشته باشند و دولت نیز همانطور که داشته است. قبلاً اعلام شده است، مقوله عدالت آموزشی را زیرساخت اصلی توسعه متوازن در کشور می داند و اعتقاد جدی دارد.

پیش از سخنان آیت الله رئیسی، 8 تن از مدال آوران جهانی المپیادهای دانش آموزی به بررسی مسائل و دغدغه های خود در زمینه هایی چون ضرورت شبکه نخبگانی، بسترسازی برای فعالیت های بین رشته ای، تلاش برای جلوگیری از مهاجرت و رها شدن مدال آوران المپیاد، معافیت پرداختند. خدمت سربازی مدال آوران دانش آموز پسر، عدالت آموزشی آشنایی مدیران مدارس سمپاد با شرایط و ضوابط المپیادها، توجه به حضور دختران در تیم های هیئت های المپیاد جهانی، زمینه سازی برای همکاری های بین المللی، توجه به وضعیت اشتغال و معیشت دانش آموزان از المپیاد، ایجاد شرایط نخبه گرایی توسط نخبگان و تشکیل هیات امنای باشگاه دانشمندان جوان با ریاست رئیس جمهور پیشنهاد کرد.

دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه از تسهیل و تصویب نخبگان در دولت سیزدهم خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نخبگان در افزایش تولید ناخالص ملی نقش دارند، تصریح کرد: باید با ارتقای مستمر مواد آموزشی و محتوای درسی زمینه شکوفایی بیش از پیش نخبگان را فراهم کنیم. در این راستا برای دستیابی به عدالت آموزشی، دروس المپیاد روزانه توسط بهترین معلمان رسانه ملی تدریس می شود.

در پایان این مراسم از سوی آیت الله رئیسی با اهدای لوح از مدال آوران المپیادهای دانش آموزی جهان در سال های اخیر تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید