مولانا و مردمان مست از عشق او


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900485

ششم ربیع الاول سالروز ولادت شاعری عارف به نام مولانا است که داستان عشق و عرفان او به گوش مردمی می‌رسید که سال‌ها سرمست از شوق و مسلک او بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلال الدین محمد بلحی ملقب به مولوی. مولانا یا ملا مولوی در 6 ربیع الاول 604 هجری قمری در بلخ (که امروز در افغانستان است) به دنیا آمد. این شاعر فارسی زبان در طول عمر 68 ساله خود در شهرهای بسیاری ساکن شد. ایرانی‌ها، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانی‌ها و بسیاری از مردم آسیای مرکزی ادعا می‌کنند که مولانا مال خودشان است و به داشتن او افتخار می‌کنند.

اشعار نماز خواندن او به زبان‌های زیادی در سراسر جهان ترجمه شده است، بنابراین آثارش جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر در آمریکا هستند و ترجمه‌های آثارش در ترکیه، آذربایجان و جنوب آسیا بسیار محبوب و پرطرفدار است.

بهاءالدین ولد، پدر مولانا که از بزرگان صوفی بود، در سال 617 هجری قمری با خانواده خود در آناتولی مرکزی و روم زندگی می کرد و به او «روم» می گفتند. مولانا به همین دلیل به او داده می شود.

در تواریخ مولانا آمده است که وی در 37 سالگی از عارفان و دانشوران زمان خود بود، از این رو دارای نام و شهرت و شاگردان فراوان و در عین حال باشمس» زیارت می کند و شیفته و مرید این عارف می شود; پس درس و خطبه را ترک کرد و به شعر و ترانه و تنبور و سماع پرداخت و مولانا در این مدت بهترین ابیات عمر خود را سرود. مثنوی معنوی مولانا 6 جلد 27 هزار بیتی است که یکی از بزرگترین آثار عرفانی در قالب شعر به شمار می رود.


7373f5b4 d594 40a3 bb1f 70ab9961382e خبر خاکستری


ملت عشق

یکی از معروف ترین رمان هایی که درباره مولانا نوشته شده، کتاب «40 قانون عشق» نوشته الیف شافاک نویسنده ترکی-انگلیسی است که در سال 2010 به زبان ترکی و انگلیسی منتشر شد و بیش از 500 بار در ترکیه تجدید چاپ شد. پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه شد و جالب اینجاست که ترجمه فارسی این کتاب به نام «ملت عشق» در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش ترین کتاب های بازار تبدیل شد.

نویسنده در این کتاب به موازات دو داستان و در واقع زندگی شخصیت هایی از دو دوره زمانی متفاوت را توسعه داده است. دوره اول در حدود سال 639 تا 645 قمری در حوالی زندگی مولانا و شمس و دوره دوم در سال 1387 و درباره زندگی زنی چهل ساله است که اخیراً به ویرایش کتاب پرداخته است. این کتاب همانطور که از نامش به انگلیسی پیداست شامل چهل قانون عشق نوشته شمس تبریزی است..


dc66635d 1463 4f51 b5f3 fb8e61e85632 خبر خاکستری


جلال الدین در حال پخش

مجموعه تلویزیونی «جلال الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان در سال 93 از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال که در ابتدا قرار بود دوران کودکی، جوانی و پیری مولانا را در سه فصل توصیف کند، به دلایل نامعلومی در فصل اول و در 11 قسمت در کودکی مولانا متوقف شد.

سریال های تلویزیونی جلال الدین به وقایع حکومتی دوران کودکی و نوجوانی مولانا می پردازد. پدر مولانا، محمد بن حسین خطیبی، معروف به سلطان العلماء، از عارفان و از بزرگان صوفی بود که در حالی که جلال الدین این وقایع را تماشا می کرد، مخالف حکومت بود.

علی نصیریان، لادن مستوفی، علیرضا حمسا، محمد فیلی، علی دهکردی، شبنم مقدمی، آرش مجیدی، رضا بهبودی، مهتاج نجومی، آتش تقی پور، محمود جعفری، فریده سپاه منصور، کاظم هژیر آزاد و انوش معظمی از جمله بازیگران این تلویزیون بودند. سری .; محمد جواد جعفرپور در نقش کودکی مولانا، علی دخکردی در نقش بهاءالدین پدر مولانا و علی نصیریان نقش پیری پدر جلال الدین را بازی کردند.


d0c5ba13 be50 43eb 9ec9 ba1d569bf3ba خبر خاکستری


مست از عشق

حسن فتحی فیلمنامه نویس و کارگردان معروف سینما که فیلم ها و سریال های معروفی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، دایره صفر درجه، میوه ممنوعه، شهرزاد و جیران را در کارنامه خود دارد، در سال 1377 با همکاری یک فیلم ترکی. شرکت تصمیم گرفتند فیلمی درباره مولانا بسازند.

مهران برومند که سابقه ساخت سریال هایی چون شاهگوش و دندان طلا را در کارنامه دارد و در کنار داوود میرباقری به عنوان مشاور تولید سریال مختارنامه فعالیت داشته است، تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده خواهد داشت. اما حسن فتحی علاوه بر کارگردانی با همکاری فرهاد توحیدی، فیلمنامه این پروژه را نوشت تا با حضور بازیگران ترک و ایرانی موفق شود.

پارسا پیروزفر در نقش مولوی، سیدشهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، سلما ارگچ در نقش همسر مولانا، هانده آرچا در نقش کیمیا هاتون و جمعی از بازیگران ایرانی و ترک در این فیلم نقش های کلیدی و فرعی ایفا کردند.

در اواسط این داستان و در حین تولید، اختلافات زیادی بر سر مالکیت Drunk on Love وجود داشت، اما برومند، تهیه کننده این فیلم در مصاحبه ای اعلام کرد که تمام مشکلاتی که در این زمینه با طرف ترکیه ای وجود دارد، وجود دارد. فیلم حل شد و سهام فیلم کاملاً موجود است. در اختیار طرف ایرانی قرار گرفت و برنامه ها به گونه ای است که اکران داخلی این فیلم همزمان با اکران خارجی انجام شود.

برومند می گوید: «مست عشق» علاوه بر نسخه سینمایی، یک مینی سریال 5 قسمتی نیز دارد و برنامه ما این است که ابتدا این فیلم را در سینماهای سراسر کشور اکران کنیم و سپس نسخه سریال آن به شبکه خانگی برود، اما تاکنون با ما برای هیچ یک از پلتفرم ها به توافق نرسیده ایم.


بیشتر بخوانید؛


نمایش لیدر شبکه خانگی در غیاب سریال

دیدگاهتان را بنویسید