“سنگ قبرها” تاریخ فرهنگ و سنت های مردمان باستان را بیان می کند / یکپارچه سازی مقبره ها. طرحی که در یک پا گم شده است


ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810757

سنگ قبرهای صومعه‌ها نمادهای فرهنگی، تاریخی و یکسانی از تاریخ یک جامعه هستند. به همین دلیل است که سنگ قبرهای موجود در گورستان را از اولین آثار مکتوب در جهان می دانند. اما این روزها به نام تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت و سالمندان، گویا این ماجرا در حال فروپاشی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، قبرستان ها در فرهنگ دینی ما مکان هایی هستند که می توانند محل تذکر و اندرز مردم باشند و آخرت و روحیه عبادت را در مؤمن تقویت کنند و موجب آگاهی و بی اعتنایی به او شوند.

آداب و رسوم، سنت ها، فرهنگ و باورهای جوامع در قالب عزاداری، تشییع جنازه، نحوه برخورد با پدیده مرگ و همچنین سنگ قبرها به تصویر کشیده شده و برای نسل های آینده به یادگار مانده است.

سنگ قبرها، مانند یک کتاب قطور، از مردم غبارآلود می گوید که زیر تلی از خاک خوابیده اند. طرح سنگ ها بر زیبایی و اهمیت این آثار افزوده است.


1d0469ba 2035 4748 9ed4 c8df1a0df5f1 خبر خاکستری

تنوع ظاهری و محتوایی سنگ قبرها باعث ایجاد نمایشگاه هنری و موزه تاریخی شده است که اگر همه امکانات بسیج شود و همه هنرمندان در کنار هم قرار گیرند، نمی توانند معنویتی را ایجاد کنند که فضای کنونی امامزاده ها به نمازگزاران القا می کند. و به فرموده مقام معظم رهبری: «..زیبایی همه جا و همه چیز به خرج خودت است. زیبایی انسان، زیبایی باغ، زیبایی قبرستان، ما باید زیبایی همه چیز را خودمان محاسبه کنیم.

اما در این بین برخی از مسئولان شهری از طرح مقایسه قبور رونمایی کرده اند که بر اساس بازدید میدانی خبرنگار مرصادنیوز چندان خوشایند مردم نبوده و درد دل کرده اند:


بازماندگان متوفی می خواهند طرح سنگ قبر متعلق به خودشان باشد و هزینه ها را تقبل کنند.

خانم زمانی یکی از شهروندان کرمانشاهی در گفتگو با مرصاد به نواقص قبور همسان اشاره کرد و گفت: دیگر نیازی به دخالت شهرداری در این موضوع نیست. زیرا خانواده متوفی بنا به اندازه و سلیقه خود هزینه ها را تقبل می کنند.


0fe4a42f d405 4ae5 ad78 cc66951871ea خبر خاکستری

وی گفت: در این زمینه باید به سالمندان بی سواد نیز توجه شود، مثلاً مادرم پیرزنی است; او می تواند قبرها را به شکل و شمایل سنگ بیابد، سواد ندارد و زمانی که قبرها به یک شکل باشد، برایش مشکل است.


درست است که کار شهرداری برای نظافت و جابجایی آسان شده است اما این طرح برای همه قابل اجرا نیست

آقای صادقی یکی از همشهریان کرمانشاهی درباره طرح مقایسه قبور به مرصاد گفت: در این مقایسه غرور نیست زیرا قبر فقیر و غنی یکی است. اما اگر یک فرد مشهور فوت کند، آیا این طرح برای او نیز قابل اجرا است!؟

وی گفت: کار کارکنان پرتلاش شهرداری برای نظافت و نظافت تسهیل شده و تردد مردم نیز تا حدودی تسهیل شده است اما باید بدانیم که این طرح واقعاً برای همه قابل اجرا نیست. مردم و افراد “


شهرداری نباید اجباری به ساخت قبر کند

آقای احمدی یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی در گفت و گو با مرصاد می گوید: شهرداری نباید ساخت قبر را تحمیل یا اجبار کند زیرا برخی دوست دارند طرح مورد نظر خود را تهیه کنند. همانطور که بود، می بینید که ورودی صومعه چقدر زیباست و همه با سلیقه و توان مالی خود سنگ قبری ساخته اند.


56074f54 4739 435e 9391 4b2b8199a6a9 خبر خاکستری

وی گفت: یکی از آداب و رسوم بازماندگان پس از مرگ، گرفتن عکس، نوشتن متن یا شعر بر روی سنگ قبر یک فرد متوفی است، کتیبه ای که برای همیشه بر روی سنگ قبر آنها حک می شود و جاودانه می ماند و برخی افراد حتی برای این کار وصیت کنید، مثلاً پدرم وصیت کرد که طرح سنگ قبرش شبیه یک سنگ خاص باشد.


ای کاش قبل از اقدام یک نظرسنجی بود

خانم کاویانی یکی دیگر از همشهریان گفت: دوست دارم قبل از اقدام نظرسنجی انجام شود اما هنوز دیر نشده است. شهرداری در تلاش است و هدفش ساماندهی بوده است، اما باید بدانیم سنگ قبر علاوه بر هویت متوفی، نشان دهنده آداب و رسوم یک ملت است و علایق و احساسات مردم را نیز نشان می دهد.

وی گفت: شهرداری هزینه های خدمات را دریافت می کند، مردم هزینه ها را پذیرفته اند، اما نیازی نیست مردم همان سنگ قبر را طراحی کنند! امیدواریم مسئولین مربوطه با توجه به مطالبات مردم جلوی این پروژه همسان سازی معبد کرمانشاه را بگیرند و به احساسات مردم خدشه وارد نشود.


سنگ قبرها تاریخ فرهنگ و سنت های مردمان باستانی است

سمیه گادری در گفت و گو با مرصادنیوز اظهار کرد: سنگ هایی که بر روی قبور گذشتگان قرار گرفته اند، علاوه بر اینکه به عنوان سنگ قبر برای گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان به شکل ملموسی مورد استفاده قرار می گیرند، حکایتی از فرهنگ و سنت های مردمان باستانی دارند.


578232af 93c9 465f a0f5 a587f60ba961 خبر خاکستری

یک کارشناس ارشد تاریخ و مردم شناسی افزود: آثار حک شده بر روی سنگ قبرها نشان از فرهنگ غنی دوره های مختلف تاریخ ایران دارد.

وی خاطرنشان کرد: سنگ قبرها در قبرستان ها را می توان اولین آثار مکتوب دنیا دانست. آثار به جا مانده در دل سنگ به عنوان کلمه ای بی صدا گنجینه هنر را از گذشته معرفی می کند. نقوش گیاهی، انسانی، حیوانی، اشکال و فرم ها، نقوش هندسی و غیره. اعتقادات و اعتقادات جامعه و قومیت را در سنگ قبر معرفی کنید.

این مورخ و مردم شناس تاکید می کند: مسلم است که این نقوش نه تنها برای تزیین حکاکی می شوند، بلکه می توانند علایق و علاقه متوفیان و بازماندگان، اعتقادات، مکان و زمان و مظهر فرهنگ جامعه را نیز بیان کنند و یا نمادی از آن باشند. و مفهوم اسطوره ها و اندیشه های عمیق از گذشته.


9bf6a547 26db 4d87 afe7 3e3a2f69d508 خبر خاکستری

گادری افزود: به عنوان مثال مجسمه شیر بر مزار رزمندگان غیور قرار داده شد یا مثلا تصویر قوچ برای افرادی که در راه خدا فداکاری های زیادی کردند و یا تصویر عشق و تسبیح نشانه است. از تمایلات مذهبی او و نماد دیگری از حرفه. مثل عکس قیچی دلیل خیاط بودن مرد یا حک شدن عکس کشکول بر قبر درویش را به مردم نشان می داد و اگر مردی مجرد بود قفس می ساختند و…

وی گفت: در گذشته و حال، گاه اغلب مردم قبل از مرگ متن یا دست نوشته ای را تهیه می کنند و کنار می گذارند و از دیگران می خواهند که پس از مرگ، آن را بر روی سنگ قبرشان حک کنند. گاهی اوقات همین متون حک شده بر روی سنگ قبرها آنقدر تاثیرگذار و تکان دهنده است که بسیاری از افراد با خواندن آنها به شیوه های عجیب و غریب آنها را تغییر می دهند و این امر به ویژه در نوشته های سنگ قبر مشاهیر و بزرگان صدق می کند.




اجرای طرح تسطیح قبور جدید در آرامستان کرمانشاه

حجت الاسلام هادی کماسی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز در خصوص همزمانی مقابر معبد کرمانشاه اظهار داشت: ناهمواری سنگ قبرها مشکلاتی را برای سالمندان و افراد دارای معلولیت و نظافت منطقه ایجاد می کند، لذا مردم باید توجه داشته باشند. ما قصد بی احترامی به قبور را نداریم و فقط برای رفاه حال نمازگزاران طرح شبیه سازی را اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان ها در شهرداری کرمانشاه افزود: هدف از اجرای طرح مقایسه قبرستان، تسهیل در تردد ارباب رجوع، تسهیل خدمات و تسهیلات، زیباسازی محیط، استفاده بهینه از فضای موجود دفن اموات و از هزینه های گزاف ساخت قبر جلوگیری کنید.

وی افزود: در این راستا ارتفاع سنگ قبر بدون کتیبه، گلدان، سربند و سایر اضافات باید به ده تا پانزده سانتی متر برسد تا هزینه ساخت و نصب کاهش چشمگیری پیدا کند، بنابراین قیمت قبر که بیشتر بود. اکنون بیش از 20 میلیون تومان به کمتر از ده میلیون تومان رسیده است و این به نفع مردم است. علاوه بر این تردد و نظافت زائران بسیار آسان شد.


2cfd02dc f309 4cd4 a278 956311a5f616 خبر خاکستری

حجت الاسلام کماسی با اشاره به مصوبه هیات مدیره سازمان آرامستان کرمانشاه گفت: طرح انطباق برای قبور جدید اجرا می شود و به قبور قدیمی پیوند نمی خورد.

مدیرعامل سازمان آرامستان شهرداری کرمانشاه با اشاره به اینکه سنگ قبر شناسنامه و هویت متوفی است، افزود: در حال حاضر قطعه 106 در بهشت ​​زهرای کرمانشاه در این طرح گنجانده شده است.


f467c563 4c71 49cd aa66 fc854ba05b02 خبر خاکستری

وی گفت: کل زمین آرامستان کرمانشاه حدود 75 هکتار است که از این میزان حدود 46 هکتار شامل باغ فردوس و 30 هکتار به بهش زهرا اختصاص دارد.


به گزارش مرصاد؛ ظاهر فرم ها و محتوای مراسم و همچنین کتیبه ها و حتی اشکال و نمادهای روی سنگ قبرها می تواند نشان دهنده نگرش ها و ارزش های برجسته جوامع باشد. سنگ قبرها و علائم و نمادهای حکاکی شده با نگاهی به فرهنگ عامه را می توان پیام هایی برای آینده دانست.

حرم هایی که هر کدام به خودی خود نشانگر و بیانگر اندیشه های افراد است که گاه باورها و آرمان هایی در قالب وصیت نامه و شعر بر سنگ قبر نقش می بندد. این امر منجر به بقایای سنگ قبرهایی با نقوش مختلف در سطح وسیعی از شهرها و روستاها شده است.


50d5bdea 139e 43fd ae19 831078f18496 خبر خاکستری

شهروندان باید همواره به اطلاع رسانی کاستی ها و نواقص پروژه های فرهنگی و اجتماعی به مسئولان توجه داشته باشند تا در بلندمدت اقدامات پیشگیرانه جایگزین اقدامات اصلاحی و جبرانی در توسعه فرهنگی شود.


نمی دانم بعد از مرگم چه خواهد شد

نمی‌خواهم بدانم سفالگر هستم یا نه

او چه خواهد کرد

اما من خیلی بی حوصله هستم

تازیانه از گلویم در بیاورم

گلویم ورم کرده است

در دستان کودکی بی ادب و بازیگوش

و او یکی پس از دیگری

دم گرمش را محکم به گلویم بفشار

و باعث اختلال در خواب بیشتر شود

پس در من سوراخ کن

سکوت مرگبار من..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید