مولوی عبدالحمید: اعدام محسن شکاری شرعاً صحیح نبود

مولوی عبدالحمید: اعدام محسن شکاری شرعاً صحیح نبود

امام جماعت اهل سنت زاهدان اعدام محسن شکاری 23 ساله معترض را خلاف شرع دانست و گفت: کسی که نکشت و فقط راه را بست و با چاقو به خودش زد، کشتن او از نظر کار درستی نیست. قرآن و قانون».

مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه امروز زاهدان خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت که کشتار مردم به اتهام جنگ دردی را دوا نمی کند و این اعتراض با کشتار مردم خفه نمی شود. “

عبدالحمید گفت که مجازات چنین فردی “یک سال یا دو سال زندان کافی است”. وی تاکید کرد: اعدام محسن شکاری در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز مامورانی را که مستقیما به سمت مردم شلیک کردند مجازات نکرده است. امام اهل سنت زاهدان یک شهروند را کشت [در بندرانزلی]به خاطر شادی پس از پیروزی تیم فوتبال آمریکا بر تیم ایران و همچنین کشته شدن زاهدانیان در «جمعه خونین» آن شهر.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه 27 دی 1401 به اعدام یکی از معترضان به اتهام محرم علیه شرع پرداخت و گفت: من از محسن شکاری هستم که در تهران اعدام شد. متاسفم. وقتی کسی را نکشت و فقط یک راه را بست و یک بسیجی را چاقو زد و آن بسیجی مجروح شد، از نظر شرعی نمی توان او را کشت. اگر کسی جنگجو است، اگر کسی را نکشد، فقط باید زندانی شود». مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: صدور حکم اعدام برای معترضانی که کسی را نکشتند، ضعف است و چنین استدلالی از قرآن نادرست است. محاربه مجازات های مختلفی دارد و می توانید او را زندانی یا اخراج کنید. اگر آقای محسن شکاری جنایت می کرد، یکی دو سال حبس می دادی، کافی بود».

چرا با افسران پلیسی که به معترضان شلیک کردند برخورد نمی کنید؟

امام جماعت اهل سنت زاهدان از برخورد دوگانه دولت با مسئولان و معترضان گلایه کرد و گفت: در این موضوع فوتبال که مردم به خیابان ها آمدند مسئولان مستقیماً یک نفر را کشتند و شما قصاص آن مسئولان را نگرفتید. بسیاری از کسانی که در جریان تظاهرات کشته شدند، فقط برای شعار دادن تیرباران شدند. این افرادی که در موصلی کشته شدند چه کردند؟ اگر قوانین روز را مطالعه نکرده باشیم، در مسائل شرعی تخصص داریم. پنج نفر را به جرم کشتن بسیجی به اعدام محکوم کردید. اگر نسبت به افسران خود این گونه برخورد می کنید، چرا برای کشتن معترضان این گونه واکنش نشان نمی دهید؟!» وی در ادامه گفت: «شما حاکم هستید و این ملت است. باید بین آنها و ملت شما برابری باشد. شما این ماموران را نه تنها در زاهدان بلکه در جاهای دیگر که مردم را به ناحق کشتند دستگیر نکرده اید. اون قاتلان رو هم بگیر از قاتل انتقام بگیر کسی که راه را می بندد یا چاقو می زند نباید کشته شود و این از نظر اسلام صحیح نیست. اعدام هایی که در ایران وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و در هیچ دوره ای در ابتدای اسلام وجود نداشته است. آنها برای شما و کشور ضرر هستند. باید از آنها اجتناب کرد.”

کشتن ملت درست نیست

مولوی عبدالحمید با اشاره به سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، یادآور شد: دولت های جهان بدانند که پیامبر فرمودند اگر منافقانی را که به ما آسیب می رسانند و به دشمنان کمک می کنند بکشم، مردم می کنند. بگو محمد امت خود را می کشد و هنگامی که برای امت می کشد، به خود وفاداری ندارد، کجا به ما وفادار خواهد بود؟ دنیا باید بداند که کشتن امت خود کار درستی نیست.» امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: روزی که در بدر پیروز شد و اسیران را نزد خود آورد؛ بت پرستان و اسیران دشمن که پیامبر را آورده بودند. و یارانش از مکه بیرون آمدند و سپس جنگیدند، حتی یک نفر از آنان را نکشتند، یکی از اسیران بدر کشته نشد و همه آزاد شدند، یکی از شروط آزادی آنان این بود که هر که به ده نفر بیاموزد. این امر در جهان نفوذ داشت و همه قبایل عرب از این گذر شگفت زده شدند.»

زنان باید توانایی های خود را در زمینه های مختلف نشان دهند

مولوی عبدالحمید در خصوص رعایت حقوق زنان گفت: برخی می گویند شما که از آزادی و حقوق زنان صحبت می کنید، کاری را انجام داده اید. ما خیلی وقته دنبال این بوده ایم. بلوچستان منطقه ای سنتی بود و زنان آزادی چندانی نداشتند، اما امروز کارهای زیادی انجام شده است. زنان قبلاً در انتخابات شرکت نمی کردند، ما پای آنها را برای انتخابات باز کردیم. خود دارالعلوم زاهدان برای دانشجویان دختر خوابگاهی ساخته و اسکان رایگان در اختیار آنها قرار داده است. در انتخابات، زنان همیشه در جمع حامیان مسجد حضور داشتند. زنان در کشور کاندیدای مجلس شده اند و به اهل سنت این مناطق دستور حمایت از آنها داده شده است.» امام جماعت اهل سنت زاهدان افزود: «ما می خواهیم زنان وکیل و مترجم شوند یا به دانشگاه بروند و تحصیل کنند.» به همه توصیه می کنیم. مسلمانان دست از تحصیل زن برندارند زنان حق دارند درس بخوانند و تجربه کسب کنند ما زنان فرهیخته و توانمند زیادی داریم در جریان اصلاحات بارها از همین تریبون گفته ام به زنان حق بدهید بسیاری از حوزه های علمیه شیعه و سنی به حقوق زنان توجهی نکرده اند و من به این موضوع انتقاد کرده ام چرا استعداد زنان شکوفا نشود زنان وزیر شوند و مناصب رفیع داشته باشند این اعتقاد ماست زنان این منطقه در زمینه های علمی پیشرفت زیادی داشته اند پیشنهاد داده ایم خطاب به وزارت امور خارجه که سفیر زن تعیین کرد، اینجا تنگ نظری وجود ندارد، ما معتقدیم زنان باید در عرصه های مختلف توانایی های خود را نشان دهند، در خصوص فشار اقتصادی نیز به مردم اشاره کرد: «همان موضوع هسته ای خیلی طول کشید. مردم تحت فشار و فقیر و گرسنگی هستند و اکنون اعتراض می کنند. شما نیز در حل این مشکل شکست خورده اید. ببینید در صلح حدیبیه چه گذشت. شما هم همین کار را بکنید. در جنگ ایران و عراق وقتی بنیانگذار جمهوری اسلامی دید که جنگ نابرابر است و دشمن در حال پیشروی است، صلح کرد. او در زمانی که کشور تحت فشار بود با آن برخورد کرد و مشکل را حل کرد.

حتی اگر معترضان فحش می دهند، به حرفشان گوش کن / کتک زدن و کشتن دردی را دوا نمی کند.
مولوی عبدالحمید افزود: ملت دچار مشکل و معترض است. این اعتراضات را بشنوید و با مردم ایران مذاکره کنید. کتک زدن و کشتن و اعدام این ملت کار درستی نیست. این اعتراض با کشتار مردم خفه نمی شود. این مردم انقلاب کردند و من و شما را به اوج رساندند. اینها نعمت است. حتی اگر فحش می دهند، به حرفشان گوش کن. با اینکه مخالف فحاشی هستم، باید گوش کنیم و اگر کارمان اشتباه بوده، قبول کنیم که اشتباه کرده ایم. حاکم باید اشتباهات خود را بپذیرد. مشکلات را در منطق و استدلال حل کنید. کتک زدن و کشتن مردم و متهم کردن آنها به جنگ دردی را دوا نمی کند. خداوند به همه ما کمک کند که درست فکر کنیم.»

دانشجویان امید و آینده سازان ما هستند

امام اهل سنت زاهدان با گرامیداشت روز دانش آموز گفت: روز دانشجو را گرامی می داریم. دانشجویان امید و آینده سازان ما هستند. پیشرفت کشور در دست اهل علم است و باید به آنها احترام بگذاریم.» و ادامه داد: امیدواریم مشکلات دانش آموزان حل شود. ما هم توصیه می کنیم مسئولان پای صحبت دانشجویان بنشینند و با کارشناسان مشورت کنند».

در میان معترضان “ورود” وجود دارد.

در نهایت مولوی عبدالحمید به معترضان زاهدانی نسبت به حضور نفوذی ها هشدار داد و تصریح کرد: «در گذشته هشدار داده بودیم که در میان شما معترضان نفوذی وجود دارد.» اجازه ندهید مزاحمان به شما آسیب برسانند. هفته گذشته تعدادی از نفوذی ها دستگیر شدند و آن نفوذی ها توسط افراد خودمان دستگیر شدند.» وی خاطرنشان کرد: «اعتراض مسالمت آمیز حق قانونی است اما تخریب برای هیچکس جایز نیست. به کسی توهین نکنید و مسالمت آمیز اعتراض کنید. “کسی را نزن و اجازه نده کسی تو را بزند.”

دیدگاهتان را بنویسید