میرکاظمی به جای عذرخواهی از فرهنگیان جلو دوید

میرکاظمی به جای عذرخواهی از فرهنگیان جلو دوید

همزمان با انتشار خبر برکناری قریب الوقوع میرکاظمی از سوی رسانه های وابسته به دولت، انتظار می رفت که وی از جامعه بزرگ معلمان و فرهنگیان عذرخواهی کند و گلایه هایی را که منجر به انتقاد رسانه ها و شبکه های بیگانه از نظام شده است، کاهش دهد. انجام شود فکر کنید ضمن تهدید وزرای دولت روحانی! انتقاد از عملکرد 8 ساله دولت یازدهم و دوازدهم!

عملکرد دولت قبل با سیاست های ناکارآمد دولت سیزدهم در ابتدای کار خدشه دار شد و اکنون میرکاظمی به جای پاسخگویی به افکار عمومی در خصوص مشکلات معیشتی مردم و عدم بهبود شاخص های اقتصادی کشور در 20 ماه گذشته و در دولت ارباب موعود، ناتوانی و ناکارآمدی دولت انقلابی در حل مشکلات مردم و پرداخت حقوق های منتقل شده به دولت قبل!

متاسفانه گزارش های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به وضوح از افت عملکرد اقتصادی در دولت سیزدهم خبر می دهد. جهت تذکر آقای میرکاظمی و در پاسخ به ادعاهای کذب ایشان به نکات زیر اشاره می شود:

1- میرکاظمی خاطرنشان کرد: 97 درصد منابع و پرداخت 312 هزار میلیارد تومان وام پروژه های عمرانی محقق شده است.

علیرغم انتقاد نماینده سبزوار در شورای اسلامی که از تخصیص اعتبار برای پروژه های عمرانی با نرخ 20 درصد خبر داد، باید توجه داشت که اگر صحت این گفته را در دو سال اخیر بپذیریم، هنوز ساخت و سازهای مهمی وجود دارد. پروژه هایی که قبل از آغاز به کار دولت تکمیل شده و هنوز به بهره برداری نرسیده اند. شامل؛ قطعه دوم بزرگراه تهران – شمال، قطعه منجیل – رودبار بزرگراه قزوین – رشت که افتتاح آن می تواند از بار تردد مسافران در نوروز بکاهد. راه آهن بستان آباد-تبریز، راه آهن اردبیل، راه آهن سنندج، راه آهن شهرکرد، راه آهن چابهار-کش، هزاران تخت بیمارستانی و کلاس درس در حال افتتاح است… اینها پروژه هایی هستند که با نظارت و برنامه های مالی و سازمان بودجه قابل استفاده هستند. که متأسفانه میرکاظمی نتوانست مردم را از مزایای آنها استفاده کنند.

۲- میرکاظمی بار دیگر ادعای خالی بودن خزانه و باقی ماندن ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق مالی در ابتدای دولت سیزدهم را تکرار کرد که نوبخت رئیس قبلی سازمان برنامه و بودجه بارها به آن پاسخ داد. نوباخت در پاسخ به ادعای خالی بودن خزانه توضیح داد که این یکی از حساب‌های خزانه است که فقط به پروژه‌های تکمیل‌شده تا پایان دولت دوازدهم اختصاص داده شده است که به مصرف نمی‌رسد. کل موجودی خزانه … همچنین استفاده از حقوق در بانک مرکزی که طبق قانون و طبق سنوات گذشته در ماه های اول سال انجام می شود به هیچ وجه استقراض از بانک مرکزی نبوده است. همیشه تا پایان سال حل و فصل می شود.

همچنین نوبخت در خصوص استفاده از اوراق مالی که طبق قانون بودجه به عنوان یکی از منابع تعریف شده است، اعلام کرده بود که تا سررسید سال 1405 اوراق مالی به ارزش 532 هزار میلیارد تومان منتشر شد که به عنوان باقیمانده بدهی اعلام شد. دولت قبل.براساس گزارش سازمان برنامه بودجه دولت رئیس جمهور، ارزش باقیمانده دارایی های سرمایه ای دولت روحانی در سال 99 بالغ بر 127/1 میلیارد تومان و در سال 1405 به 5/9 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین وقتی آقای میرکاظمی از بدهی باقی مانده از دولت قبل صحبت می کند باید از دارایی های باقیمانده نیز گزارش دهد وگرنه گزارشی ناقص و افتراآمیز با رویکردی غیراخلاقی ارائه می شود.

3- میرکاظمی از رشد 400 درصدی تولید ناخالص داخلی در 8 سال گذشته انتقاد کرد و این در حالی است که طبق آمار رسمی مقامات داخلی و نهادهای بین المللی، رشد اقتصادی ایران در دوره 1392-1396 چشمگیر بوده و در سال 1395 به رشد بی سابقه ای رسیده است. 2.14 مشخص شد که رشد اقتصادی در منطقه بالاترین میزان بوده است.

اگرچه اقتصاد ایران به دلیل تحریم های مکرر آمریکا و محدودیت های عملی ترامپ با رشد منفی مواجه شد، اما بر اساس گزارش رسمی شماره 109 بانک مرکزی، با احیای اقتصاد ایران و دستیابی به رشد 6.9 درصدی تولید ناخالص داخلی و 2.11 درصدی. سرمایه گذاری در فصل بهار سال 1400 آخرین فصل کاری دولت روحانی بود، رکوردی که در دوره های بعدی دولت رئیس جمهور تکرار نشد. اما در دولت رئیس جمهور و در دوره آقای میرکاظمی رکوردهایی در تورم ثبت شد که برای اقتصاد و مردم ایران بی سابقه بود.

4- با وجود اینکه انتظار می رفت میرکاظمی در اصلاح ساختار بودجه که یکی از خواسته های رهبر انقلاب بود، اقدامات موثری انجام دهد، اما وی تعادل منابع و مصارف را کنار گذاشت و اعلام کرد که با این تراز از استقراض از بانک مرکزی جلوگیری خواهد کرد. افزایش پایه پولی و پول نقد گرفته شد. اما گزارش های بانک مرکزی حاکی از افزایش استقراض دولت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و نقدینگی در دوره مدیریت میرکاظمی است. بنابراین از نوامبر 1400 تا نوامبر 1401:

– پایه پولی با 187 همات رشد و از 540 همات به 727 همت رسید.

– نقدینگی با افزایش 1491 سجاف از 4315 سجاف به 5806 سجاف رسید.

– بدهی دولت به سیستم بانکی 117 همات افزایش یافت و از 588 همات به 705 همات رسید.

– بدهی دولت به بانک مرکزی 8 همات افزایش یافت و از 165 همات به 173 همات رسید.

میرکاظمی به جای فرافکنی و تهدید وزرای دولت روحانی(!) باید به عنوان یکی از اعضای موثر تیم اقتصادی دولت پاسخگوی آنها باشد. شاید مجموعه این عملکردها به ویژه نصف شدن ارزش پول ملی در دولت آقای میرکاظمی باعث شد 63 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی عملکرد دولت رئیس جمهور در سال 1401 را وحشتناک ارزیابی کنند!

به هر حال انتظار می رود میرکاظمی و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت که علیرغم وعده های دروغین خود در دولت سیزدهم، فشار اقتصادی بر مردم از سوی مردم ایران به ویژه مردم رای دهنده به شدت افزایش یافته است. آقای رئیسی به امید بهبود اوضاع باید متواضعانه از تحمیل هزینه های سنگین اجتماعی به کشور عذرخواهی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید