مدیریت ارکستر اقتصادی ایران محل آزمون و خطا نیست آیا سازماندهی برنامه میرکاظمی موثر بود؟

مدیریت ارکستر اقتصادی ایران محل آزمون و خطا نیست آیا سازماندهی برنامه میرکاظمی موثر بود؟

منظور پیش از این رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم بوده و همچنین معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی و معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.

در پی انتشار خبر درخواست میرکاظمی مبنی بر برکناری از سازمان برنامه و بودجه، دیروز 31 فروردین، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از 3 تغییر در دولت خبر داد: «اولین تغییر مربوط به سازمان برنامه بودجه آقای منظور است. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب شد. آقای میرکاظمی، رئیس سابق برنامه بودجه، از اواسط سال گذشته به دلیل عارضه قلبی درخواست کاهش حجم کار کرده است و به عنوان مشاور از او استفاده خواهد شد.

داوود منظور دارای دکترای اقتصاد، اقتصاد سنجی و اقتصاد بخش دولتی از دانشگاه تهران است و با توجه به کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق (ع) و تدریس در آن دانشگاه، باید گفت که امام صادقی دیگر به این دانشگاه نائل آمده است. لایه اول دولت سیزدهم

منظور پیش از این رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در دولت سیزدهم بوده و همچنین معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی و معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.

در همین راستا هادی حکشناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اخزتانآنلاین، با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه رئیس بسیار مهم تیم اقتصادی دولت است و در واقع مسئولیت سیاست مالی کشور را بر عهده دارد، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه رئیس بسیار مهمی در تیم اقتصادی دولت است. لایحه تهیه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه در مورد سیاست های پولی است که سیاست های مالیاتی و بحث ساخت و ساز در کشور تاثیر زیادی و مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه اگر سازمان برنامه ریزی موثری داشتیم طبیعتاً امروز برنامه هفتم توسعه را داشتیم و یا تورم 64 درصدی اسفند 1401 را شاهد نبودیم، گفت: سازمان برنامه و بودجه متولی توسعه کشور است و توسعه در قالب اجرای طرح های توسعه. در بین تشکل های تجاری کشور، نقش سازمان برنامه – بودجه بسیار مهم است. بنابراین رویکرد رئیس این سازمان بسیار حائز اهمیت است. مثلا دولت فعلی و به خصوص آقای میرکاظمی رئیس سابق برنامه و بودجه انتقادات بسیار جدی به برنامه ششم توسعه داشتند. اما با وجود این انتقادات، برنامه ششم دو سال تمدید شد و برنامه هفتم هنوز تصویب نشده است. این در حالی است که سازمان برنامه متولی این کار است و اگر سازمان برنامه موثری داشتیم طبیعتاً امروز هم برنامه هفتم توسعه را داشتیم یا در اسفند 1401 شاهد تورم 64 درصدی نبودیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر ارکستر اقتصاد ایران سازمان برنامه و بودجه است، ادامه داد: نقش سازمان برنامه در شاخص های کلی پولی و مالی کشور بسیار کلیدی است. این بدان معنا نیست که نقش بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر بخش‌های اقتصادی دولت ضعیف است. همه نهادها و سازمان های اقتصادی بسیار مهم هستند اما تنظیم کننده سیاست های اقتصادی سازمان برنامه است. با توجه به اینکه بانک مرکزی مستقلی در کشور نداریم، می توان گفت رهبر ارکستر اقتصاد ایران سازمان برنامه و بودجه است، چرا که این سازمان تنظیم کننده لایحه بودجه است.

حکشناس با تاکید بر اینکه میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه شکست خورده است، گفت: شاخص های پولی مهم ترین گواه عدم موفقیت آقای میرکاظمی در سازماندهی برنامه است. در حال حاضر فردی جایگزین میرکاظمی شده است و نمی توان گفت که موفق می شود یا خیر. اما مهم این است که آقای منظور که پیش از این رئیس سازمان مالیاتی کشور بود، در سازمان برنامه چه رویکردی خواهد داشت.

و افزود: سازمان مالیاتی به یک رویکرد و سازمان برنامه و بودجه نیازمند رویکرد و اجرای دیگری است. همانطور که اشاره کردم هر برنامه و طرح سازمان برنامه در همه دستگاه ها گنجانده شده است. وظایف سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات، جلوگیری از فرار مالیاتی، تعیین نرخ موثر مالیاتی و … می باشد. این در حالی است که کار سازمان برنامه به ویژه لایحه بودجه ای که تهیه می کند نه تنها برای توسعه کشور موثر است بلکه بر شاخص های اقتصادی مانند رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و غیره نیز موثر است.

به هر حال این اقتصاددان گفت: بیش از تغییر افراد باید به تغییر سیاست اقتصادی کشور توجه شود. همچنین سازمان برنامه و بودجه محل آزمون و خطا نیست. انتخاب آقای میرکاظمی از همان ابتدا با تردیدهایی مواجه شد و مشخص بود که تکلیف ریاست ایشان در سازمان برنامه چه می شود. مثلاً اظهارات آقای میرکاظمی که به عنوان رئیس سازمان برنامه ریزی منابع و مصارف کشور را در قالب لایحه بودجه تنظیم می کند، اگر جدی باشیم تورم 30 درصد کاهش می یابد، دور از انتظار بود. اطلاعات ما در مورد رزومه آقای منظور محدود به مطالب منتشر شده در رسانه ها است و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می افتد و عملکرد ایشان در سازمان برنامه و بودجه چگونه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید