میزان بارندگی در یزد امسال نسبت به سال گذشته کمتر است


ساعت: 10:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855285

برهانی گفت: با توجه به بحث تغییر اقلیم، الگوی بارندگی به سمت پایان زمستان و بهار در حال تغییر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص وضعیت بارندگی ها در سال آبی جاری و احتمال کم آبی در استان یزد گفت.

وی افزود: به عبارتی با وجود اینکه بارندگی چندانی نداشتیم، بارندگی در فصل بهار نسبتاً بیشتر از پاییز بود، هرچند که امسال استان یزد نسبت به اسفند و فروردین سال آبی گذشته بارندگی کمتری داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد گفت: این در حالی است که میزان بارش ها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و تنها میزان بارندگی در فصل بهار اندکی بیشتر از سال قبل است. اما با توجه به اینکه این بارندگی ها ادامه نداشت و تکرار نشد، باید گفت اکنون شرایط از نظر بارندگی کمتر از شرایط عادی و حتی نسبت به سال گذشته است.

برهانی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث تغییر اقلیم، الگوی بارش ها به سمت پایان زمستان و بهار در حال تغییر است. این به این معنی است که بارندگی که عمدتاً انتظار داشتیم در اواخر پاییز و اوایل زمستان بیشتر باشد، طبق معمول 50 سال گذشته، اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی بیشتر نسبت به اواخر زمستان و اوایل بهار رخ می دهد.

وی افزود: این تغییر زمان بارندگی از نظر بارندگی موثر و تامین آب های زیرزمینی ممکن است تفاوت هایی ایجاد کند چرا که بارندگی جامد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان یزد ادامه داد: به عبارت دیگر، زمانی که بارندگی به فصل گرم سال منتقل می‌شود، مشخص است که بارش جامد مانند بارش برف کاهش می‌یابد و بیشتر بارندگی‌ها به صورت الک با شدت بالا می‌بارد. شدت و زمان کوتاه است و این می تواند بر منابع آب و منابع آبی اثر منفی بگذارد که این امر نیز ناشی از تغییرات اقلیمی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید