میزهای خالی روز جدید

میزهای خالی

روز جدید نزدیک به 100 روز از آغاز به کار دولت عمومی می گذرد. اگرچه تیم اقتصادی دولت تاکنون برای همگامی با مردم و کاهش درد و رنج مردم سخنان قابل توجهی گفته اند، اما در عمل شاهد افزایش قیمت ها و کوچک شدن توده های مردم هستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات کارگران گفت: نه تنها وضعیت کارگران خوب نیست، بلکه وضعیت مدیران ارشد نیز خوب نیست زیرا قدرت خرید مدیران پایین است.

سوال حجت عبدالملکی این است که آیا مقایسه وزرا، مدیران و نمایندگان مجلس یازدهم که دنا پلاس و وام مسکن گرفته اند با مردم عادی درست است؟ مدیران علاوه بر داشتن حقوق بالا از امکانات وزارتخانه ها هم استفاده می کنند مثلا وزرا از ماشین دولتی استفاده می کنند که دیگران ندارند. دولت سیزدهم وعده بهبود زندگی اقشار آسیب پذیر را داده است. در این راستا این سوال مطرح است که آیا به صورت شفاهی می توان به این وعده ها عمل کرد یا باید با تغییر رفتار روابط خارجی، نگاه به درون و استفاده از دیدگاه صاحب نظران، اندیشمندان و اقتصاددانان از شدت مشکلات کاسته و سفره مردم را رونق داد؟ آمارهای رسمی گویای این واقعیت تلخ است که روند تورم، تورم و کاهش ارزش پول ملی که از سال 1397 با خروج آمریکا از برجام تشدید شد، همچنان ادامه دارد. این در حالی است که سایه سرنوشت تیره برجام و FATF همچنان در بازارها باقی است. تیم اقتصادی دولت باید ببیند که وقتی بیش از 26 میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می کنند چقدر نگران کننده است و اصرار دارند که نگرش نسبت به روابط خارجی و داخلی تغییر کند، نه اینکه بگوییم «نفت قاچاق می فروشیم و پولش هدر می رود. “قاچاق وارد شده است.” “ما انجامش می دهیم” افتخار نیست.

بازار ارز تحت تأثیر چهار عامل سیاسی است

سید کمال سیدعلی معاون سابق بانک مرکزی گفت: قیمت ارز از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم 18 درصد افزایش یافته است. زمانی که قیمت ارز افزایش می یابد، به دلیل عدم نظارت دقیق و هوشمند، قیمت سایر کالاها نیز افزایش می یابد.

به گفته وی، بازار ارز هنوز به این نتیجه نرسیده که برجام می تواند احیا شود و در نتیجه نسبت به اتفاقات بدبین است که البته تاثیر این بدبینی بر نرخ ارز در بازار قابل مشاهده است. این کارشناس اقتصادی افزود: ایران شرایطی را برای مذاکره در نظر گرفته است که ممکن است محقق نشود و همین امر باعث می شود فعالان بازار نسبت به این موضوع حساس شوند.

لازم به ذکر است زمان بندی پرداخت های بین المللی که در دی ماه انجام می شود، تقاضای ارز در بازار را افزایش می دهد. این لحظه مهم نیز فشار بر بازار را افزایش می دهد و زمینه را برای رشد قیمت ها آماده می کند. سیدعلی به خبرآنلاین گفت: تغییری در وضعیت فروش نفت و بازگشت ارز در کشور ایجاد نشده است و هرگونه افزایش تقاضا هر چند اندک بر قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود. به گفته وی، در شرایط کنونی بازار ارز متاثر از چهار عامل نزدیک بودن به تاریخ تسویه بین المللی، تداوم توزیع 4200 جلدی، وضعیت دشوار طرف های مذاکره برای آغاز مذاکرات در 9 آذر و بدون تغییر است. شرایط فروش نفت و لیست سیاه FATF دلار در این شرایط قابل پیش بینی بود.

چرا دستاوردهای قبلی مذاکرات وین را نادیده نمی گیریم؟

رضا نصری، کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفت وگو با ایسنا، بابیان اینکه «لغو کامل تحریم ها» یکی از ارکان اساسی توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور است، اما نه همه آن، گفت: «رفع کامل تحریم ها یکی از ارکان اساسی توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور است. وی خاطرنشان کرد: دستور کار دور جدید مذاکرات نباید از سوی ایران یا سایر کشورها به گونه ای بازتعریف شود که توافقات و دستاوردهای شش دور اخیر را هدر دهد. اگر دستاوردهای دوره های قبلی مذاکرات وین از بین برود، دیگر به صفر بر نمی گردیم! بلکه به نقطه زیر صفر می رسیم. در این راستا، اگر تیم مذاکره‌کننده جدید دستاوردهای دوره قبل را به رسمیت نشناسد یا خواهان تغییرات اساسی در آن‌ها باشد، برای طرف مقابل سخت نخواهد بود که دولت ایران را متهم به «باز کردن درها» و منجر به این موضوع کند. رویارویی و «فشار چند جانبه». منحرف شدن.

اقتصاد ایران با روابط خارجی گره خورده است

همچنین مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ستاره صبح، گفت: اقتصاد ایران با روابط خارجی گره خورده است و اگر مشکلات حل نشود، منابع اعتباری دولتی گشایش نمی یابد و قطعا کسری بودجه خواهیم داشت. توافق شود و برجام احیا شود، سپس آمریکا بخشی از تحریم ها را لغو می کند و ما می توانیم در چهار ماه باقیمانده سال صادرات نفت و درآمد نفتی داشته باشیم که در این صورت کسری بودجه کمتری خواهیم داشت. که حالا که هر سه قوه با هم توافق دارند، برجام را بپذیرند، لوایح FATF را تصویب کنند و با خارج ارتباط برقرار کنند، رویکردی که به نفع مردم و کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید