طرح دولت برای منحرف کردن مردم از گرانی / حمله به برهنگی و فضای مجازی برای جلوگیری از پاسخگویی به میزهای خالی.

طرح دولت برای منحرف کردن مردم از گرانی / حمله به برهنگی و فضای مجازی برای جلوگیری از پاسخگویی به میزهای خالی.

روز جدید : این روزها دولت رئیس جمهور به جای عمل به وعده ها، به وعده ها و بایدها و نبایدها ادامه می دهد.

نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، اما نه تنها مشکلات اقتصادی کشور حل نشده است، بلکه مشکلات جدیدی در حال اضافه شدن است و مردم هنوز نتایج حکومت ریاست جمهوری را ندیده اند. اما نکته جالب اینجاست که دولت به جای عمل به وعده‌ها، به وعده‌ها و وعده‌ها ادامه می‌دهد و آنچه را که باید و نباید انجام می‌دهد و روش فرافکنی را انتخاب کرده است.

کد با نام “بنیانگذاران وضعیت موجود”

ماجرا از این قرار است که پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولتمردان آن دولت تا مدت ها سعی کردند مانند سایر دولت های گذشته از اصطلاح «بنیانگذار وضع موجود» استفاده کنند و علت مشکلات را اقدامات پیشینیان و پیشینیان خود دانستند. از مسئولیت خود دوری کنند

اما با گذشت زمان این بهانه نیز طراوت خود را از دست داد و دولت به جای اینکه مسئولیت عملکرد خود را بر عهده بگیرد، راهبرد جدیدی را در پیش گرفت که یکی از آن ها استفاده از سیاست پیش بینی به جای اقناع بود. در واقع حاکمان به نوعی انکار رفته اند و به جای رسیدگی به امور اصلی کشور، به امور فرعی و فرعی می پردازند.

طرح دولت برای منحرف کردن مردم از گرانی اولویت معیشت است نه حجاب و فضای مجازی

گرچه مقوله حجاب و حجاب زنان و برخورد با صفر و 100 سؤالی است که به فلسفه دین برمی گردد و در این مورد صحبت از چرایی آن مناسب نیست، اما به نظر می رسد یکی از بهانه های دولت برای پاسخ ندادن به آن است. به وضعیت معیشتی مردم تمرکز بر آن بر حجاب است.

40 سال از سرنگونی رژیم پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی ایران می گذرد و زنان ایرانی خواه ناخواه به دلیل زندگی در کشوری با نظام اسلامی در جامعه حضور پیدا می کنند.

در این دوران بر اساس اعتقادات اسلامی اکثر مردم با انتخاب این حجاب مشکلی ندارند و کم و بیش در برخی افراد به دلیل تبلیغات فرهنگی و نرم غرب و عدم انجام کار فرهنگی در کشور ما و اجتماعی مشکلات، حجاب به نوعی اعتراض اجتماعی تبدیل می شود.

در این میان نباید از نظر دور داشت که تجربه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نشان داده است که برخوردهای قهرآمیز و پلیسی در این حوزه نه تنها جایگاهی ندارد، بلکه باعث می شود ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی به ثمر برسد. سوال 57 و مقایسه نظام جمهوری اسلامی با رویکرد افراطی گروه هایی مانند طالبان را زیر سوال برد.

اما معلوم نیست چرا این روزها دولت به جای پرداختن به مشکلات اصلی کشور که مشکلات اقتصادی و فقر اجتماعی است، به حجاب زنان توجه کرده است.

شاید بارها از کلام حضرت علی (ع) حدیثی در مورد فقر شنیده باشیم که «فقر از دری که فقر وارد می شود از در ادیان دیگر بیرون می رود»، بر این اساس که حکومت مردمی را که به نان نیازمندند می خواهد. شب و از مشکلات اقتصادی رنج می برند.

موضوعی که نه تنها مورد غفلت تحلیلگران و منتقدان سیاسی نیست، بلکه این روزها برای اکثر مردم روشن شده و به نوعی ضد تبلیغات علیه حکومت تبدیل شده است.

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره دلایل دخالت دولت در بحث حجاب زنان می گوید: برخی از چهره های حامی دولت مدعی هستند که حجاب توطئه ای از سوی اپوزیسیون برای وادار کردن سیدابراهیم رئیسی به این کار است. در نتیجه نارضایتی مردم افزایش خواهد یافت، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت مستقیماً بخشنامه ای در این خصوص صادر می کند.

از سوی دیگر محمدتقی فاضل میبدی از اعضای جامعه فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم نیز می گوید: چرا برخی ائمه جمعه از عدالت و انصاف دور می شوند؟ آقای علم الهادی دلیل گرانی در دولت را روحانی می داند. او در این دولت غیبت فرت و دلالان سودجو را می داند. ای کاش بعضی از ائمه جمعه فکر می کردند که حرف های بی اساس به نام دین زده نمی شود. اگر حیا دلیل گرانی است، دنیا باید گرسنه باشد. کمی فکر کن!

وی با اشاره به تند بودن برخی از خطبه های نماز جمعه و اظهارات روحانیون گفت: مثلا یکی از آقایان گفته حجابی ها فرزندان همین دزدها هستند. این بسیار زشت و تهمت بزرگی است. بسیاری از متجاوزان که در دولت هم بودند، خانواده هایشان حجاب داشتند و برای حفظ ظاهرشان حجاب می کردند.

فضای مجازی اولویت دارد

یکی دیگر از بهانه های کم کاری فضای مجازی است. در زمانی که مجلس طرح حفاظت از فضای مجازی را مطرح کرد، عده ای انتقاد کردند که سر مردم زیاد روی گوشی آنهاست.

در این زمینه قضاوت در مورد پیچیدگی استفاده از فضای مجازی و ساماندهی آن را به صاحب نظران می سپاریم، اما سوال اینجاست که چرا فضای مجازی بر معیشت مردم اولویت دارد، جای سوال دارد.

اگر مقایسه ای بین وضعیت واقعی زندگی مردم و این طرح انجام دهیم، به خوبی متوجه می شویم که در حالی که امروز مردم به شدت نگران وضعیت معیشتی، تورم، بیکاری و مجموعه مسائل مربوط به حوزه اقتصادی هستند، برخی از مسئولان صحبت می کنند. در مورد اولویت هایی که امروز جزو ده ها زندگی مردم است اولویت اصلی نیست.

مردمی که نگران آب، برق و تامین مایحتاج اولیه خود هستند و می بینند با افزایش قیمت کالاها هر روز از درآمدشان کاسته می شود، در این شرایط چگونه می توانند ساماندهی فضای مجازی را به عنوان یک ضرورت بپذیرند. و اولویت اصلی در کشور است.

مهرداد گودرزوند جگینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فضای مجازی را نمی توان با قوانین ضرب الاجل اداره کرد، گفت: اولویت مشکلات کشور معیشت، آب و برق است نه فضای مجازی.

راه رفتن سگ مهم شد

سایر مسائل غیر عربی نیز در مشغله های دولتمردان گنجانده شده است، مانند سگ گردانی، تفکیک جنسیتی در پارک ها و غیره. در شرایط کنونی کشور، پیگیری چنین موضوعاتی آنقدر عجیب و دور از ذهن است که برخی آن را دامی برای نهاد ریاست جمهوری می دانند و چنین رفتاری را ضرب المثل می دانند:

در شرایطی که نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی منجر به کاهش اعتماد عمومی به دولت شده و سرمایه اجتماعی نیاز مبرمی به احیا و بازآفرینی دارد، چنین طرح‌ها و اظهارنظرهایی موجب تضعیف بیشتر اعتماد مردم به دولت و افزایش شکاف می‌شود. بین دولت و ملت هیچ پیامد دیگری وجود ندارد. به خصوص بسیاری از این موارد به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشورمان است.

تحلیلگران بر این باورند که دولت به جای تمرکز بر این مسائل پیش پا افتاده، باید به وعده های خود عمل کند و تورمی را که امروز باعث اختلاف طبقاتی جدی در جامعه و گرایش به باورهای غربی مبتنی بر سیاست های غلط امروزی شده، مهار کند. مسلم است که مردم راه خود را پیدا خواهند کرد.

از سوی دیگر دولت باید ضمن تشریح برنامه های خود برای مردم دولت سیزدهم، موضع خود را در قبال این گونه اظهارنظرها به صراحت اعلام کند تا به نام حمایت، مطالبات و اولویت های اساسی مردم را جابه جا و منحرف نکند. دولت آنها و خواسته های آنها به خاطر این درخواست را به دولت واگذار نکنید.

چنین روشی نه تنها انسان را به آرزوهای فرسنگ ها امیدوار می کند، بلکه مانع کسانی می شود که این روزها آن سوی آب برای مردم ایران برنامه ریزی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید