نابرابری جنسیتی عامل خشونت خانگی علیه زنان است

نابرابری جنسیتی عامل خشونت خانگی علیه زنان است

روز جدید یک پژوهشگر حوزه زنان با تاکید بر اینکه حق مردان برای به رسمیت شناخته شدن در تصمیم گیری برای زنان مهم ترین نابرابری جنسیتی در ایران است، گفت: زمانی که مردان معتقدند خانواده آنها حق ایجاد محدودیت های فردی و اجتماعی را دارند. زندگی طبیعتاً ایجاد این محدودیت‌ها نوعی نابرابری ایجاد می‌کند و مردان با این باور که حق ایجاد این نابرابری را دارند، در مواردی که معتقدند زنان در خانواده برخلاف میل آنها عمل کرده‌اند، به خشونت علیه زنان روی می‌آورند.

نابرابری جنسیتی یکی از آسیب های اجتماعی در ایران است. به دلیل نابرابری جنسیتی در کشور ما، دستیابی زنان به بسیاری از حقوق مدنی خود بسیار دشوارتر از مردان است. نابرابری جنسیتی یکی از عواملی است که منجر به خشونت علیه زنان در سطح خانواده می شود. مهمترین نابرابری جنسیتی در ایران، حق مردان برای به رسمیت شناخته شدن در تصمیم گیری برای زنان است. وجود این نابرابری جنسیتی باعث می‌شود مردان زمانی به خشونت علیه زنان متوسل شوند که معتقدند زنان برخلاف میل آنها عمل کرده‌اند زیرا معتقدند می‌توانند در تمام اصول بیولوژیکی و فردی زنان دخالت کنند.

بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان زنان بر این باورند که نابرابری جنسیتی در جامعه به ویژه در سطح خانواده و در نوع روابط اعضای خانواده منجر به انواع خشونت ها به ویژه خشونت خانگی می شود که قربانیان اصلی آن زنان هستند.

در این میان البته باید توجه داشت که به گفته کارشناسان، علاوه بر نابرابری جنسیتی، نابرابری های اجتماعی دیگر نیز می تواند منجر به افزایش موارد خشونت در جامعه شود و اساساً می توان گفت که بیشتر خشونت ها در جامعه مشاهده می شود. ریشه در نابرابری های اجتماعی دارد.

تجربیات افراد در جوامع مختلف و تحقیقات اجتماعی در کشورهای مختلف نیز نشان می دهد که تمامی نابرابری های اجتماعی، قومی، مذهبی، نژادی و جنسیتی با بروز خشونت در جامعه ارتباط تنگاتنگی دارد.

دکتر فریبا نظری پورکیانی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه زنان در این باره می گوید: «وقتی حقوق فردی، مدنی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بین افراد مختلف جامعه برابر نباشد، مسلماً حقوق گروهی از افراد جامعه یکسان نیست. مردم مورد تجاوز قرار خواهند گرفت. «وقتی این اتفاق بیفتد، البته گروهی که حقوقشان پایمال شده، در معرض انواع خشونت، ظلم و تحقیر قرار می گیرند و به حاشیه رانده می شوند.

وی افزود: نابرابری جنسیتی بین زن و مرد نیز یکی از تبعیضاتی است که علیرغم تلاش های فراوان برای رفع آن در سال های اخیر، همچنان در کشور ما بویژه در زمینه حقوق بین اعضای خانواده مشاهده می شود و قطعا نیازمندیم. اصلاح . «ما قوانین خانواده هستیم.

مخالفت با برخی از نمایندگان مجلس با وجود نابرابری جنسیتی در ایران

نظری در این خصوص تاکید کرد: باید کاستی های موجود در قوانین مدنی زنان در ایران را برطرف کنیم تا هر گونه ظلم و تحقیر خانوادگی و اجتماعی زنان در جامعه از بین برود.

این پژوهشگر حوزه زنان، قوانین مربوط به طلاق به ویژه قوانین حضانت فرزند پس از جدایی را از مصادیق نابرابری جنسیتی در ایران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نه تنها در قوانین این حوزه، بلکه در مقررات مربوط به به بسیاری از حوزه های دیگر ما شاهد هستیم که متأسفانه کفه ترازو برای مردان سنگین است و بنابراین باید با بازنگری جدی در قوانین زنان اصلاح شود.

البته به گفته این جامعه شناس، متأسفانه برخی از قانونگذاران و تصمیم گیران کشور عموماً موضوع بدیهی نابرابری جنسیتی در ایران را نمی پذیرند و به همین دلیل معتقد نیستند که نابرابری جنسیتی منجر به خشونت در جامعه می شود. در چنین شرایطی، اثبات اصل بدیهی نابرابری جنسیتی در سطح جامعه، تدوین کلیه مطالبات اجتماعی مربوط به زنان را برای برخی مسئولان دشوار می کند.
به رسمیت شناختن حق تصمیم گیری مردان برای زنان؛ مهمترین مصداق نابرابری جنسیتی

نکته دیگری که این محقق حوزه زنان به آن اشاره کرد این است که بر اساس آمارهای پزشکی قانونی، تحقیقات دانشگاهی و تحقیقات محققان مستقل، کودکان، سالمندان، زنان و افراد دارای معلولیت در ایران بیش از سایر گروه ها در معرض خشونت قرار دارند. البته مواردی وجود دارد که مردان نیز مورد آزار و اذیت زنان قرار می گیرند، اما میزان خشونت علیه زنان در جامعه ایران همواره بسیار بیشتر از خشونت علیه مردان بوده است.

به گفته نظری، با وجود قوانین نامناسب در ایران، آنچه نابرابری جنسیتی را به ویژه در میان خانواده های ایرانی تشدید می کند، وجود آموزه های عرفی نادرست در فرهنگ و آداب و رسوم جامعه ما است که گاهی ریشه در دین ما ندارد. باورها

این جامعه شناس در ادامه توضیح داد: مهمترین نابرابری جنسیتی در سطح خانواده های ما این است که مردان خانواده بیشتر فکر می کنند که تصمیم گیرنده اصلی در تمام مسائل خانوادگی از جمله مسائل مربوط به زنان هستند و می توانند کار کنند. مطالعه و مطالعه کنید.» و زنانی که در کار دیگران دخالت می کنند و به نوعی خود را در تصمیم گیری در مورد همه حقوق اساسی زنان شهروند توجیه می کنند.

حق تعیین سرنوشت مردان منجر به خشونت علیه زنان می شود

نظری گفت: همین که مردان خانواده به اشتباه فکر می کنند در تصمیم گیری در مورد زنان حق دارند، در بسیاری از موارد منجر به خشونت علیه زنان می شود که در قتل های خانگی در سال های اخیر شدیدتر است. محدودیت ها و محرومیت ها برای زنان، فحاشی، تحقیر و آسیب های بدنی از جمله خشونت های خانگی است که به نوعی ریشه در نابرابری جنسیتی دارد.

این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: ریشه اصلی بسیاری از خشونت های خانگی به این موضوع برمی گردد که مردان خانواده معتقدند می توانند درباره حقوق فردی و اجتماعی زنان در خانواده تصمیم گیری کنند. منظور از مردان خانواده لزوماً پدر نیست و حتی گاهی اوقات برادر یا پسران پسر در رابطه با خواهر یا مادرشان نقش تعیین کننده ای دارند و گاهی اوقات مردانی که دارای رابطه درجه دو هستند مانند دایی، دایی و … بازی می کنند. این نقش، نقش

وی افزود: زمانی که مردان خانواده به دلیل نابرابری جنسیتی تصمیم می گیرند برای زندگی زیستی فردی و اجتماعی زنان در خانواده خود محدودیت هایی ایجاد کنند، طبیعتا ایجاد این محدودیت ها منجر به نوعی نابرابری جنسیتی بین مردان و خود در ایجاد ایجاد می شود. این نابرابری در مواردی قابل توجیه است که معتقدند زنان در خانواده با توسل به خشونت علیه زنان برخلاف میل خود عمل کرده اند.

کاهش نابرابری جنسیتی با افزایش آگاهی اجتماعی

نظری البته معتقد است که میزان نابرابری جنسیتی در ایران در سال‌های اخیر کاهش یافته و به نظر می‌رسد که سطح نابرابری در جامعه برای زنان با گذشت زمان رو به کاهش است. زیرا در چند سال اخیر سطح آگاهی مردان و زنان در گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی افزایش یافته و اساسا جامعه ما به سمتی می رود که بسیاری از مردم دیگر از نابرابری جنسیتی و خشونت ناشی از این نابرابری آگاهی ندارند. تایید

این جامعه شناس با ابراز امیدواری از کاهش نابرابری جنسیتی و خشونت خانگی در سال های آتی گفت: وقتی گذشته جامعه ایران و جهان را با امروز مقایسه می کنیم، وضعیت نابرابری جنسیتی بین زن و مرد را در 200 سال گذشته می بینیم. ایران و بسیاری کشورهای دیگر در سراسر جهان تغییر کرده اند، بنابراین می توان امیدوار بود که در سال های آینده وضعیت بهتر از امروز شود.

این پژوهشگر زنان ادامه داد: در سال های آینده با افزایش آگاهی عمومی که از طریق افزایش آموزش و فعالیت مدنی فعالان اجتماعی حاصل می شود، بدون شک نابرابری جنسیتی در ایران کاهش خواهد یافت. در ساختار دولت ما افرادی وجود دارند که به وجود نابرابری های جنسیتی معتقدند و معتقدند که باید برای رفع این نابرابری ها تلاش کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع این تلاش‌ها می‌تواند باعث کاهش نابرابری جنسیتی در جامعه ما در آینده شود و البته هر چه میزان نابرابری جنسیتی کمتر شود، میزان بروز خشونت خانگی و سایر خشونت‌ها علیه زنان در جامعه در سال‌های بعد کاهش خواهد یافت. . «به همین دلیل است.

دیدگاهتان را بنویسید