نارضایتی شدید معلمان از حقوق پایین

نارضایتی شدید معلمان از حقوق پایین

SRF سوئیس در گزارشی از نارضایتی و اعتراض معلمان در مجارستان به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری اشاره کرد و نوشت: ماریان چادلی (53 ساله) چند روز پیش – پس از 30 سال تدریس – استعفای خود را اعلام کرد و گفت: من استعفا دادم. چون حقوقم خیلی کم بود. و چون شرایط در مدارس ما ناپایدار است. مانند او، معلمان بیشتری در مجارستان این حرفه را ترک می کنند. نتیجه این است: کمبود معلم و بار فزاینده بر دوش معلمان باقی مانده.

موج کنونی اعتراضات، دومین شورش معلمان در مجارستان است. در سال 2016، آنها علیه تمرکز سیستم آموزشی، عضویت اجباری در انجمن حرفه ای تحت کنترل حزب حاکم و پدرسالاری معلمان تظاهرات کردند. در آن زمان، دولت مجارستان حق معلمان را برای اعتصاب لغو کرد و برخی از رهبران آن اخراج شدند.

از آغاز سال تحصیلی جاری، بیش از صد اعتراض در بیش از 60 شهر و روستا در مجارستان برگزار شده است. در تعطیلات ملی (23 اکتبر)، 80 هزار نفر در بوداپست از جمله معلمان، دانش آموزان و والدین آنها برای اعتراض به خیابان ها ریختند. تعداد معترضان به حدی بود که «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان، طبق معمول به جای بوداپست، پایتخت آن کشور، در شهر استانی «زالاگرشگ» سخنرانی کرد. رسانه های تحت کنترل حزب حاکم فیدز، اعتراضات توده ای را تقریباً به طور کامل خاموش کردند.

معلمان، معلمان مهدکودک، معلمان آموزش ویژه و مربیان در مجارستان خواهان دستمزد بیشتر، پول بیشتر برای مدارس و مردسالاری کمتر در حرفه خود هستند. آنها می گویند دستمزد آنها “دستمزد گرسنگی” است.

معلمان حرفه ای جوان از حدود 500 فرانک خالص شروع می کنند. اینها حقوقی هستند که دیگر نمی توانید با آنها در مجارستان زندگی کنید. بعداً 1000 فرانک به آنها پرداخت شد که هنوز به طور قابل توجهی کمتر از میانگین دستمزد مجارستان بود. میانگین حقوق در مجارستان حدود 1600 فرانک است.

دولت اخیرا پیشنهاد افزایش 10 درصدی دستمزدها را داده است. اما اتحادیه ها با این پیشنهاد مخالفت کردند و اشاره کردند که تورم در مجارستان در حال حاضر بیش از بیست درصد است. در مقایسه با سال قبل، خواربارفروشی ها حتی 40 درصد گران شده اند.

دولت اعلام کرده است که افزایش دستمزدها در حال حاضر غیرممکن است و ابتدا اتحادیه اروپا باید 7.5 میلیارد یورو را که به دلیل نگرانی های فساد مسدود شده به مجارستان منتقل کند.

البته با وجود اینکه مجارستان اعلام کرده است که اتحادیه اروپا را از اتهامات فساد علیه این کشور پاک کرده است، اما بروکسل نظر دیگری دارد و می خواهد طرح خود را برای جلوگیری از پرداخت های میلیاردی دوباره به آن کشور ارائه دهد.

مجارستان مدعی است که اتهامات فساد اتحادیه اروپا را پاک کرده است. اما حسابرسان در بروکسل همه چیز را متفاوت می بینند و می خواهند برنامه خود را برای اجتناب از پرداخت میلیاردها دلار به بوداپست ادامه دهند.

کارشناسان کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا پس از تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که اقدامات دولت مجارستان در برابر سوء استفاده احتمالی از بودجه اتحادیه اروپا برای پایان دادن به روند بلوکه شدن وجوه آغاز شده علیه این کشور کافی نیست. بنابراین باید به سایر کشورهای عضو پیشنهاد شود که طبق برنامه اولیه از دادن حدود 7.5 میلیارد یورو از بودجه این سازمان به این کشورها خودداری کنند.

به دلیل فساد و سایر موارد نقض حاکمیت قانون در مجارستان، کمیسیون اتحادیه اروپا در سپتامبر پیشنهاد کرد که در ابتدا حدود 7.5 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای این کشور کاهش یابد.

با این حال، کارشناسان می گویند شرط دولت مبنی بر اینکه 7.5 میلیارد اروپایی باید ابتدا آزاد شوند، یک طرح پایدار نیست. زیرا یارانه اروپا برای حقوق مقامات در نظر گرفته نشده، بلکه برای پروژه های اقتصادی در نظر گرفته شده است. آندریا ویراگ، کارشناس علوم سیاسی در اندیشکده جمهوریکن می گوید: روایت دولت مجارستان این است که اتحادیه اروپا و بروکسل همیشه مقصر همه چیز هستند.

اما دستمزد تنها یک جنبه از نارضایتی معلمان است. دیگری زیرساخت های بیمار است که سرمایه گذاری بسیار کمی در آن انجام شده است. گرمایش مدارس به قدری قدیمی است که کلاس ها در زمستان سرد می ماند و سقف برخی از مدارس نشتی دارد. ماریان چادلی، معلم سابق، گفت: «توالت ها در وضعیت غیرقابل تحملی قرار داشتند. او اکنون بیکار است و آماده است تا به عنوان نظافتچی مشغول به کار شود.

اما سوال اینجاست که چرا دولت اجازه می دهد مدارس چنین شرایطی داشته باشند. به گفته کارشناسان، این سیاستی است که ممکن است ده تا بیست سال دیگر برای مجارستان گران تمام شود. آندریا ویراگ، دانشمند علوم سیاسی معتقد است که اصلاحات مدارس پیچیده و پر از درگیری است. همچنین معلمان در این کشور اهمیت سیاسی زیادی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید