نامه، تایید مافوق و شروع کمپین

نامه، تایید مافوق و شروع کمپین

روز جدید : امروز 31 تیرماه; به بهانه قیام مردم مشهد علیه معرفی حجاب، روز «عفاف و حجاب» نامیده شده است.

در تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی، «حجاب» و «بدحجابی» همواره موضوعی بحث برانگیز و چالش برانگیز بوده است. امسال اما بنا به دلایلی که گمانه زنی های زیادی وجود دارد. برخورد با پدیده «بدحجابی» رنگ دیگری به خود گرفته است. حضور پررنگ گشت های ارشاد در خیابان ها، برپایی اردوهای حجاب و عفاف در شهرهای مختلف، برپایی «ایستگاه های عشق» در مترو تهران با رویکرد «ترویج فرهنگ عفاف، حجاب و سبک زندگی اسلامی» و سخت گیرانه. دستورات استانداران و متولیان امر حجاب در هر استان به ویژه در خراسان رضوی و به ویژه مشهد؛ نمونه ای از رویکرد سختگیرانه امسال نهادهای مسئول در امر حجاب هستند. سخنان ائمه جمعه در خطبه های چند هفته اخیر نماز جمعه نیز که بر لزوم برخورد سختگیرانه با «بدحجابی» تاکید داشتند، پشتوانه و تکمیل کننده این اقدامات است. در این هفته و در آستانه 30 تیرماه، لحن ائمه جمعه نسبت به حجاب‌ها نسبت به هفته‌های گذشته تندتر شده بود، بنابراین سید نصیر حسینی، امام جمعه یاسوج گفت: زنان باحجاب. ، برای دست کشیدن از انجام چنین کارهایی باید بهای زیادی بپردازید.”

با وجود اقدامات گسترده ای که برای اجرای هر چه بیشتر قانون حجاب در کشور انجام شده است. بحث پیرامون حدود این «قانون» و اینکه اقدامات سازمان های متولی امر خارج از حدود قوانین و خارج از چارچوب شرع و عرف است در محافل قانونی گزارش می شود.

دست زدن به قانون ممنوع!

اما ماجرا از آنجا شروع شد که معاون دادستان مشهد از استاندار مشهد خواست تا خدمات بدحجابی در ادارات و بانک ها را ممنوع کند. اسماعیل رحمانی در جلسه هماهنگی ستاد برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی خانواده استان خراسان رضوی گفت: در این راستا مدیران و روسای ادارات و بانک ها موظفند به افرادی که بدون حجاب شرعی به دفاتر مراجعه می کنند خدمات ارائه نکنند. . متعاقباً محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز نامه معاون دادستان مشهد را در چارچوب قانون دانست اما خاطرنشان کرد که باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ می شد. اما این نامه واکنش وکلا را برانگیخت و با استدلال های مختلف بر غیرقانونی بودن آن تاکید کردند.

یک وکیل دادگستری درباره دستورات دادستان مشهد مبنی بر جلوگیری از ورود زنان به مترو و ادارات در صورت نداشتن حجاب کامل، گفت: قوه قضاییه نمی تواند دستور خلاف قانون صادر کند، گفت: ما یک اصل داریم به نام قانونی بودن جرم و مجازات در قانون چیزی به نام بدحجابی نداریم، اما حجابی داریم که برای آن مجازات مشخصی وجود دارد و در کجا توسط خدمات اجتماعی و ورود به مترو ممنوع است؟

سیدعلی معتحدزاده ادامه داد: آقای دادستان کل کشور به جای قبول تخلفات آقای دادستان و اصلاح تصمیم اتخاذ شده و ایجاد هزینه، سعی در توجیه و بیان مطالبی داشتند که با اصل قانونی بودن جرم در تضاد کامل است. مجازات این یک تناقض است. آقای لوی سارنوالی می گوید که این اعمال توسط مقامات قانونی انجام شده است. چه اختیارات قانونی؟

دکتر حمیدرضا آقابابایان، وکیل دادگستری نیز به بخشنامه جدید دادسرای مشهد مبنی بر ممنوعیت ورود به مترو می اندیشد: «پرونده های دادگاه به جرم بی حجابی و سلب حقوق مردم به صورت قضایی انجام می شود. سلب حقوق مردم قبل از حکم قضایی، خود جرم است و نیاز به دخالت مسئولین در این زمینه دارد. ما نمی توانیم به بهانه بی حجابی مردم را از حقوقشان از جمله مترو سواری، ورود به اداره یا دانشگاه محروم کنیم.

همچنین عباس شیخ الاسلامی، وکیل پایه یک دادگستری و از اعضای کانون وکلای دادگستری در این خصوص با انتقاد از وضعیت حقوقی دستور معاون دادستان مبنی بر عدم ارائه خدمات به بدحجابی، در یادداشتی نوشت: « گذشته از بحث مشروح شرعی و عرفی در مورد موضوع پوشش حجاب و آزادی و واجب یا اختیاری بودن آن و تأثیر و آثار حجاب اجباری در حال حاضر و در کنار تحلیل مجازات معین جرم است. مندرج در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی شامل بحث تفصیلی در تعریف حجاب اسلامی و تفاوت کلمه بی حجابی با مفهوم بدحجابی و محدود بودن دامنه جرم در خیابان. و عموم مردم؛ از معاون محترم دادستان که دارای مدرک دکترای حقوق بشر نیز می باشد. این سؤال وجود دارد که چه مستندات شرعی و قانونی برای حق سلب بی حجابی از حقوق اجتماعی خود قبل از محاکمه و محکومیت و در اعتراف به جرم آشکار علیه چنین زنانی وجود دارد؟ آیا ادارات و کارمندان بانک ها و شهرداری ها حق دخالت در این موضوع را دارند؟»

بی حجابی یا بدحجابی عنوان مجرمانه ندارد

یک وکیل دادگستری گفت: ایجاد هرگونه ممنوعیت دسترسی زنان کم حجاب به خدمات عمومی مصداق بارز محرومیت آنان از حقوق اجتماعی است که سلب آن الزاماً باید بر اساس قانون باشد نه تصمیمات خودسرانه افراد و افراد مسئول

سیدمهدی خجتی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستور معاون دادستان مشهد مبنی بر عدم ارائه برخی خدمات عمومی به زنان محجبه اظهار داشت: هنجارهای اجتماعی در چارچوب زمان و با تغییر تدریجی آداب و رسوم حاکم بر هر جامعه ای به تدریج دستخوش دگرگونی می شود. و تغییرات جزئی و کلی. و مفهوم حجاب در چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد در چارچوب زمان تغییر کرده است و جامعه امروز مفهوم متفاوتی از حجاب را که در دهه شصت مطرح شده بود به نمایش می گذارد و در نتیجه دولت باید آن را حفظ کند. اصولی که به آن اعتقاد دارد بر اساس مقتضیات روزگار، آنچه اکثریت شهروندان آن را به عنوان یک هنجار اجتماعی در سطح عمومی می پذیرند و مغایر با عرف تلقی نمی کنند، ممکن است تقابل و شکاف مستمر شهروندان و حکومت آشکار شود و در مواردی منجر شود. به اتخاذ تصمیماتی مانند آنچه اخیراً در مشهد اعلام شد.

خجتی بیان کرد: در حال حاضر حجاب زنان ممنوع و به عنوان مجازات جرم شناخته شده است و کم حجابی یا بدحجابی عنوان مجرمانه ندارد، بنابراین وقتی اصل رفتار جرم و قابل مجازات نباشد، نمی توان از دستور و دستور استفاده کرد. بخشنامه ها و غیره در معرض اعمال تدابیر ثانویه و محرومیت از حقوق اجتماعی است، زیرا محرومیت از هرگونه حقوق اجتماعی در صورت ارتکاب جرم بزرگ و در نتیجه اجرای حکم برخی از حقوق اجتماعی مندرج در قانون از مرتکب محرومیت برای مدت معینی گرفته می شود و جالب اینکه حتی در صورت محکومیت زنی به دلیل بی حجابی، این نوع مجازات هیچ گونه عارضه ای ندارد و منجر به محرومیت نمی شود. حقوق اجتماعی که در قوانین جزایی منعکس شده است در خصوص مصادیق و هیچ گونه قانون و مقرراتی در این لینک وجود ندارد.

همه کارکنان باید در چارچوب قانون عمل کنند

با این حال، رئیس دادگستری در مورد قانون مورد اختلاف در آستانه 21 ژوئیه اظهار نظر کرد.

غلامحسین محسنی اجیعی دیروز در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به در پیش بودن 30 تیرماه روز عفاف و حجاب اظهار داشت: در مقوله حجاب و عفاف تمامی ادارات و مسئولان ذیربط اعم از دادستان، قضات و ضابطین متعهد می شوند. اقدامات در چارچوب قانون؛ لازم به ذکر است که در این زمینه نمی خواهیم کار احساسی و زودگذر انجام دهیم، بلکه باید اقداماتمان منطقی، محتاطانه، قانونی و توام با آرامش باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: نه تنها در مقوله حجاب و عفاف، بلکه در هر زمینه و موردی، هر دستگاه و نهادی اعم از نهاد دولتی، قوه مقننه، قوه قضائیه یا سایر مردم و ادارات نباید اصرار به تخلف داشته باشند. یا احتمالاً موجه اگر در جایی اشتباهی رخ داده است، باید برای اصلاح آن اقداماتی انجام دهیم و احتمالاً مشکل را گزارش کنیم. محسنی آژه ای تصریح کرد: برخی از دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران و مردم متدین ما به دنبال ترویج ابتذال و بدحجابی در جامعه هستند و پیگیری این معضل نیازمند کار اطلاعاتی است.

در هر صورت لزوم رعایت قانون حتی در مورد حجاب در این ایام به حدی مطرح شده است که حتی خطیب نماز جمعه تهران که در خطبه های این هفته گفت: «بسیاری از بی حجاب ها همسر و فرزندان اهل بیت هستند. سارقان’; اقدامات خودسرانه برای مقابله با حجاب خلاف شرع تلقی می شود. سیداحمد خاتمی تاکید کرد: مبارزه با بدحجابی باید کاملا قانونی باشد. برخورد خودسرانه و غیرقانونی با حجاب به خودی خود نفی است. اقدامات خودسرانه برای مقابله با بی حجابی هم ضد شرعی و هم صد در صد ضد حجاب است.

دیدگاهتان را بنویسید