نامه عارف به رئیسی/فشار اساتید و دانشجویان حذف شود

نامه عارف به رئیسی/فشار اساتید و دانشجویان حذف شود

رئیس اتحادیه اساتید دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از آنچه «فشار بی‌سابقه بر دانشگاه‌ها» خواند، گلایه کرد.

وی در بخشی از نامه محمدرضا عارف به سیدابراهیم رئیسی با هشدار نسبت به میزان مهاجرت دانشگاهیان به دلیل آنچه «امنیت فضای دانشگاه» خوانده، خواستار رفع تمامی دستورات و محدودیت‌های صادره علیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی شد.

وی در این نامه آورده است: «دانشگاه‌های کشور که وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، پژوهش برای تولید دانش و رفع نیازهای علمی کشور و تولید فناوری‌های نوین برای اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی را بر عهده دارند، نیستند. این روزها به خوبی انجام می شود.» مشکلات معیشتی اساتید، کمبود بودجه پژوهشی برای فعالیت علمی، عدم امکان حضور در مجامع بین المللی به دلیل افزایش قیمت ارز و… را برشمرد.

وی اظهار داشت: مواردی مانند «قطع یا تحدید حقوق اساتید به دلیل اظهارنظر»، «اخراج برخی از اعضای هیأت علمی»، «بازنشستگی اجباری»، «حذف دروس»، «جلوگیری یا توقف ارتقای سالانه، ارتقاء و تبدیل» وضعیت» در برخی از دانشگاه ها به عنوان تاکتیکی علیه اعضای هیئت علمی استفاده می شود.

عارف دانشجویان را «سرمایه انسانی لاینفک» کشور توصیف کرد و معتقد بود که مقررات و دستورالعمل‌های انضباطی با «محدودیت‌های سخت‌گیرانه» با «عادت دادن دانشجویان به کمیته‌های انضباطی» یا «حذف از خوابگاه»، «تعلیق تحصیلی»، «ممنوعیت» ورودی “به محیط دانشگاه” اعمال می شود.

در این نامه اعضای این انجمن به عنوان رئیس انجمن صنفی معلمان دانشگاه ایران موارد ذیل را از رئیس جمهور درخواست کرده و ابراز امیدواری کردند که با دستور رئیس جمهور با موافقت با این درخواست ها، فضای دانشگاه برای به ارمغان آوردن بهبود یابد. و روال عادی فعالیت علمی این نهاد حیاتی در کشور توسعه و ثمربخش باشد.

1- رفع انواع مزاحمت ها و فشارهای معلمان و دانشجویان در دانشگاه ها

2- تعریف فضای امنیتی در دانشگاه ها و رعایت آزادی بیان، تضاد افکار و عقاید مختلف.

3- لغو کلیه دستورات و محدودیت های صادره علیه دانشجویان و اعضای هیأت علمی

4- بازنگری در آیین نامه ها و رویه های انضباطی دانش آموزی برای رفع فشارهای غیرضروری و مخرب بر دانش آموزان و تقویت حس امید به آینده و میهن پرستی در آنان.

دیدگاهتان را بنویسید