نحوه محاسبه مالیات مشاغل تغییر کرده است

نحوه محاسبه مالیات مشاغل تغییر کرده است

نمایندگان نحوه محاسبه مالیات و کارمزد مؤدیانی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از سهمیه تعیین شده توسط وزارت اقتصاد است، با توجه به حجم فروش و ترکیب کالاهای خریداری شده ثبت شده در سامانه مودیان تعیین شد.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 5 تیرماه) با 3 ماده اخیر در جریان بررسی لایحه یک فوریت الحاق پنج تبصره به ماده (2) قانون پایانه های تجاری و نظام مودیان موافقت کردند.

بر این اساس، نمایندگان با 158 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه، ماده (7) را تصویب کردند.

این ماده متن زیر را به عنوان تبصره به بخش (26) قانون پایانه‌های فروشگاه و سیستم مالیات دهندگان اضافه می‌کند:

تبصره – سازمان موظف است تعرفه خدمات شرکت های مورد اعتماد را در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی طبق تعرفه تعیین شده توسط شورای اقتصاد از محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده جاری پرداخت نماید. بدین منظور در خزانه داری کل کشور حساب ویژه ای برای این امر ایجاد و اعتبار لازم برای اجرای مفاد این موضوع سالانه در ضوابط بودجه سنواتی و صددرصد (100%) تخصیص می یابد. اختصاص داده شود).

تصميم اين تبصره در خصوص تعرفه صورتحساب الكترونيكي اشخاصي از قبيل ادارات ثبت اسناد رسمي و مراكز تعويض پلاك كه طبق اين قانون موظفند اطلاعاتي غير از اطلاعات خريد و فروش خود را در اختيار سازمان قرار دهند نيز معتبر است. ضمناً تا پایان سال 1405 هزینه های آموزش مودیان و فرهنگ سازی اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان از محل اعتبار این تصمیم قابل پرداخت است.

نمایندگان مردم نیز با 161 رای موافق، 2 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده مردم حاضر در جلسه با ماده 8 این لایحه موافقت کردند.

این ماده همچنین متن زیر را به عنوان ماده (14) در ابتدای فصل سوم قانون پایانه‌های مغازه و نظام مالیات دهندگان اضافه می‌کند:

سازمان می تواند منبع مالیات و عوارض فروش گروهی از مودیان را که میزان فروش سالانه آنها کمتر از سهمیه تعیین شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی است با توجه به میزان فروش آنها در هر دوره مالیاتی و ضریب تعیین شده توسط سازمان محاسبه کند. مالیات وی پس از کسر اعتبار واجد شرایط. ضریب تعیین شده و اعتبار قابل قبول بر اساس ترکیب اقلام خریداری شده توسط مؤدی ثبت نام شده در سامانه مودیان و با توجه به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اقلام تعیین شده در مقررات اجرایی این ماده که ظرف مدت یک ماه از تاریخ ورود لازم الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. در صورت خرید سایر مؤدیان از مؤدیان موضوع این بند، خریدهای مذکور مبنایی برای محاسبه اعتبار مالیاتی نبوده و به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نمی‌شود. همچنین کاربران نهایی که از مودیان موضوع این بند خرید می کنند مشمول مقررات ماده (18) این قانون نمی باشند.

نمایندگان مردم در این جلسه با 162 رای موافق، یک رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده مردم حاضر در جلسه با ماده 9 این لایحه موافقت کردند.

کلمه «سه برابر» در عبارات «بیش از سه برابر فروش اعلامی» و «بیش از سه برابر معافیت سالیانه» ماده. (6) قانون نظام مالیاتی به «پنج بار» اصلاح شد. همچنین عبارت «در صورتی که فروش اظهار شده توسط مؤدی در مدت مشابه سال قبل که مالیات به سازمان پرداخت شده یا مقرر شده است پرداخت شود، کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات‌های مستقیم باشد. ، پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) ملاک عمل خواهد بود. بعد از عبارت «مالیاتی که به سازمان پرداخت می شود یا مقرر شده است پرداخت شود». به این مقاله اضافه شد.

دیدگاهتان را بنویسید