نخود، نذری که بر لبان زنان کرد شهرکردی می گذارد


زمان: 09:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821392

نذر نخود ذکری برای دریافت ثواب در ماه رمضان؛

نخودکاری یکی از رسومی است که در برخی از شهرهای شهرستان شهرکرد رواج دارد و قدمت آن به بیش از 80 سال می رسد و از آنجایی که روشی برای تکرار خاطره و دریافت جوایز است، مردم تمایل زیادی به آن دارند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ ماه رمضان نزدیک است و همه به دنبال راهی برای دریافت ثواب بیشتر هستند و این سوال سالهاست که مطرح شده است و اگر به سنت هایی که میراث گذشتگان است نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که در همه این مناسک ، مردم همین هدف را دنبال کرده اند.

نخودکاری یکی از رسومی است که در برخی از شهرهای شهرستان شهرکرد رواج دارد و قدمت آن به بیش از 80 سال می رسد و از آنجایی که روشی برای تکرار خاطره و دریافت جوایز است، مردم تمایل زیادی به آن دارند. .
مردم این سنت را که نذری محسوب می شود از مادر به ارث می برند و به فرزندان خود می رسانند یعنی برای پنج نفر 500 نخود یا برای 12 امام 1200 نخود می شمارند و سپس نخود را می شویند.

photo 2019 05 25 09 33 46 خبر خاکستری

اما علاوه بر نخود، در کیسه ای چند عدد بادام، گردو، گیاه، ریشه جوز هندی و … می ریزند که در زبان عامیانه به آن نخود می گویند و هر سال از این مخمر استفاده می شود.
photo 2019 05 25 09 33 41 خبر خاکستری

همه نخودها هر چند تعدادشان باید 100 مرتبه «لا اله الا الله» ذکر شود و از این رو 100 نخود برای شمارش دوره های ذکر شده از نخود جدا می شود و برای هر دور ذکر شده یک نخود از کیسه مناسب خارج می شود. روی نخودها می ریزیم. .

photo 2019 05 25 09 33 49 خبر خاکستری

بعد از تهیه نخود، شروع ذکر با دایره ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» است و سپس ذکر در ستایش حضرت زهرا علیهاالسلام در ابتدای سال جاری گفته می شود. هر دور یا هر دور ذکر «الله اکبر» در ابتدا. می گویند هر دو حلقه «الحمدلله» و «سبحان الله» در پایان کار و معمولاً در روز عید سعید فطر گفته می شود.

photo 2019 05 25 09 34 02 خبر خاکستری

در برخی شهرها مردم نخود خود را در روز عید سعید فطر تهیه می کنند و پس از چشیدن آن به عنوان میان وعده از نمازگزاران عید می گذرانند، اما در برخی دیگر آش تهیه می کنند و به عنوان آش نخود در بین مردم تقسیم می کنند. که این نذر را دارند، باید سال آینده قبل از ماه رمضان آش نخود را بپزند و بین مردم تقسیم کنند.


photo 2019 05 25 09 33 56 خبر خاکستری
در گذشته رسم بر این بود که به جای نخود از قصه استفاده می کردند و این قصه ها بعد از ماه رمضان و در روز عید فطر به عنوان شیرینی بین نمازگزاران توزیع می شود.

افرادی که نخود را می چرخانند به عنوان نذر به آن ایمان بالایی دارند. برای یک یا دوازده امام باید نخود بقیه را بگیرد تا در صورت نیاز سال بعد 500 یا 1200 نخود نذری بگیرد و ذکر بگوید.


photo 2019 05 25 09 33 53 خبر خاکستری
یکی از دلایلی که مردم این نذر را انتخاب می کنند این است که نه تنها زبان را از غیبت و تهمت و سایر گناهان زبانی در ماه مبارک رمضان باز می دارد، بلکه باعث تذکر دائم زنان می شود.

اگرچه رسم نخود بسیار قدیمی است اما هنوز ناشناخته است و یکی از دلایل ماندگاری این رسم تا به امروز این است که نسل به نسل منتقل شده و مادران تا به امروز آن را به دختران خود معرفی کرده اند. . .
طبق تحقیقات انجام شده این رسم در بین مردم غرب شهرکرد، هفسجان و فرخشهر رواج دارد، اما رو به زوال است و ممکن است روزی به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید