نرخ ارز در سال آینده بهتر از امسال می شود/ به زودی بخشنامه تسهیل صادرات ابلاغ می شود

ساعت: 15:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795223

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مبادلات و عرضه ارز در کشور در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود، از ابلاغ بخشنامه تسهیل صادرات و معرفی صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، گفت: سال آینده را بهتر از این می بینم و تبادل و عرضه ارز در کشور در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود. این در حالی است که نرخ ارز 9 ماهه امسال بالاتر از سال گذشته است.

وی افزود: ارز کشور در سال گذشته 36 میلیارد و 482 میلیون دلار به طرق مختلف اعم از ترجیحی، نصف و انفرادی بوده در حالی که در 9 ماهه امسال حدود 40 میلیارد دلار بوده و دقیقاً 39 میلیارد و 895 دلار برآورد شده است. و ارز به روش های مختلف ارائه می شود.

صالح آبادی گفت: افزایش گرانی ارز در کشور نشان دهنده تلاش صادرکنندگان است و در اینجا باید از اقدامات این فعالان اقتصادی برای تامین ارز در سامانه نیما قدردانی و تشکر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه تسهیل صادرات و معرفی صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: این موضوع در جلساتی با وزیر صمت که به زودی ابلاغ می شود، حل شده است. این تعامل با همکاری بخش خصوصی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: دولت و بخش خصوصی در جزیره جدا از هم نیستند و ما با هم هستیم، بنابراین لازم است کمیته مشترکی با حضور همه دستگاه های دولتی مرتبط و بخش خصوصی تشکیل شود و ما از این ایده استقبال می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به این همکاری و تعامل خوشبین هستم و معتقدم سال آینده بهتر از این خواهد بود.

وی افزود: بازگشت ارز صادراتی یکی از اولویت های کشور است و حتی در صورت رفع تحریم ها، بازگشت ارز مهم خواهد بود، اما مهم این است که صادرکننده ضرر نکند و قیمت خرید ارز از بین برود. توسط صادرکنندگان منطقی است.”

صالح آبادی ادامه داد: تحریم های بیرونی قابل غلبه است اما مشکلات داخلی از جمله مسائل کلیدی است که جز با همکاری حل نمی شود، بنابراین خوشبین هستیم که با همکاری بخش خصوصی به وضعیت خوبی دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده بهتر از این خواهد بود، گفت: در 9 ماهه امسال 39 میلیارد و 895 میلیون دلار ارز اعم از نیما، ارز ترجیحی و شخصی تامین شده است، در حالی که سال گذشته 36 میلیارد دلار تامین شده است. و 482 میلیون دلار.

وی افزود: بخشی از این موضوع به بهبود بازدهی ارز صادراتی و عرضه مناسب ارز در سامانه نیما برمی گردد در حالی که خوشبختانه پتروشیمی ها کمک زیادی به سامانه نیما کرده اند که نشان می دهد وضعیت صادرات در این حوزه باعث شده است. بهبود یافته.”

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز در سامانه نیما اجباری نیست، گفت: در سامانه نیما ثبات خوبی داشته ایم که صادرکنندگان به غیر از نفت ارز عرضه می کنند و نرخ ارز در این سامانه نوسان ندارد. سیستم سازمان یافته بازار ارز.

رئیس شورای ارز و اعتبار افزود: صادرکنندگان حق دارند هر مقدار ارزی را که می خواهند در بازار تنظیم شده عرضه کنند و نرخ ارز متفاوتی نسبت به نیما داشته باشند که طبیعی است چرا که مکانیزم قیمت در این بازار به صورت طبیعی است. بر اساس تقاضا و عرضه سرعت سفارش را نیز اعمال نمی کند و تابعی از عرضه و تقاضا است.

رئیس کل بانک مرکزی از اجرای آزمایشی دستورالعمل زنجیره تامین خبر داد و گفت: البته این موضوع هنوز نهایی نشده و مذاکرات با چند بانک، وزارت صمت و وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح آزمایشی در حال انجام است. در این راستا تصمیم داریم از نظرات بخش خصوصی برای نهایی کردن کار استفاده کنیم.

صالح آبادی افزود: در حال حاضر نیاز به نقدینگی در سیستم بانکی بسیار زیاد است که ما آن را به صورت جداگانه در نظر می گیریم، در حالی که در صورت تحقق این زنجیره، تولیدکننده با خرید ضمانت نامه بانکی با ضمانت بانکی، اقدام به خرید مواد اولیه و انتشار اوراق می کند. چرخه های بعدی؛ این امر نیاز به نقدینگی در واحدهای تولیدی را کاهش می دهد.

وی افزود: استفاده از ابزارهای اعتباری به جای تمرکز بر پول تاثیر مثبتی بر شاخص های کلان اقتصادی دارد. نقدینگی باید تنظیم شود تا استفاده گسترده از ابزارهای اعتباری مانند اعتبار اسنادی داخلی بتواند نیاز به نقدینگی را باز کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید