نزدیک به ۸۵ درصد ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند

بر اساس گزارش سازمان ملل، به دلیل ازدحام بیش از حد و بهداشت نامناسب در پناهگاه های UNRWA در جنوب، بیماری هایی مانند اسهال، ذات الریه، التهاب پوست، التهاب کبد و سایر بیماری ها گسترش یافته است.

همچنین نگرانی هایی در مورد گروه های آسیب پذیر مانند افراد دارای معلولیت، زنان باردار یا زنانی که به تازگی زایمان کرده اند و در حال شیردهی هستند و افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نیز وجود دارد.

در اول ماه جاری، ارتش اسرائیل طرحی را برای تقسیم نوار غزه به صدها منطقه کوچک صادر کرد که هدف آن آسان‌تر کردن خروج مردم از مناطق خاص قبل از حمله به آنها است.

پیشتر توماس وایت، مدیر آژانس آوارگان فلسطین (UNRWA) در غزه گفته بود: بیش از 600 هزار نفر برای فرار از بمباران و حملات اسرائیل، دستور ترک مکان های خود را داده اند. رفح که 280000 نفر جمعیت دارد و میزبان 470000 آواره داخلی است، نمی تواند دوبرابر آوارگان و ساکنان را در خود جای دهد.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) اعلام کرد که موج جدیدی از آوارگی در غزه وجود دارد و وضعیت لحظه به لحظه بدتر می شود.

این آژانس تاکید کرد که کل نوار غزه به یکی از خطرناک ترین نقاط جهان تبدیل شده است و هیچ منطقه امنی وجود ندارد.

جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز گفت: مناطقی که اسرائیل در غزه امن اعلام کرده است، نمی تواند پاسخگوی نیازهای اولیه ساکنان باشد. فقدان آب آشامیدنی سالم و سرپناه محیط مناسبی را برای شیوع بیماری ایجاد می کند.

وی پس از سفر به غزه در جمع خبرنگاران از قاهره گفت: زمانی که تامین غذا، آب، دارو و سرپناه تضمین شود، منطقه امنی ایجاد خواهد شد. من شخصاً دیدم که اصلاً چنین چیزهایی وجود ندارد. فقط توقف درگیری می تواند بچه های غزه را نجات دهد.

امروز (چهارشنبه) در ادامه عملیات نظامی در چند محور در غزه، نیروهای اشغالگر عملیات زمینی و هوایی خود را در خان یونس در جنوب غزه گسترش دادند. در عین حال مقاومت به مبارزه با تهاجم متجاوزان ادامه می دهد و در بیش از یک محور با آنها مقابله می کند و تلفات و خسارات وارده به آنها وارد می کند.

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، عملیاتی را از 7 اکتبر با حمله به شهرک های صهیونیست نشین در نوار غزه تحت عنوان عملیات طوفان الاقصی آغاز کرد.

پس از این عملیات، رژیم صهیونیستی حملات وحشیانه ای را به مناطق مسکونی در نوار غزه انجام داد و این حملات از 7 اکتبر تا 24 نوامبر ادامه یافت و پس از یک وقفه یک هفته ای جمعه گذشته از سر گرفته شد.