نشانه هایی از بهبود شرایط اقتصادی وجود دارد

زمان: 18:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806865

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که آمارها حاکی از بهبود شاخص های کلان اقتصادی ناشی از فعالیت های دولت سیزدهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دفتر برنامه و امور عمومی سازمان برنامه و بودجه، دولت سیزدهم در شرایطی موثر قرار داشت که حجم نقدینگی از مرز 4000 میلیارد تن گذشت و فشار بدترین تورم نیم قرن اخیر باعث کاهش توده مردم شد. متوسط ​​رشد اقتصادی در دهه 90 به صفر رسیده بود، یعنی. 0.3 درصد و در 4 سال گذشته میانگین رشد تشکیل سرمایه منفی بوده است، یعنی تشکیل سرمایه حتی قادر به جبران کاهش ارزش سرمایه نیست.

در همه این مشکلات، دولت باید با استفاده بهینه از ظرفیت اقتصاد ملی، توسعه تجارت خارجی، رعایت انضباط مالی، حذف رانت و ایجاد شفافیت، جلوگیری از اتلاف منابع و راهبرد «رشد غیرتورمی» اتخاذ کند. عدالت بین افراد جامعه دستور کار تعیین می شود.

اگرچه نتایج این سیاست ها و اقدامات برای افزایش ظرفیت تولید زمان بر است، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که شرایط اقتصادی رو به جلو است. بر اساس گزارش مرکز آمار، روند بهبود تولید ناخالص داخلی در نیمه اول سال 1400 به 5.9 درصد رسید. از سوی دیگر نرخ رشد تورم طی 4 ماه گذشته از 3.3 درصد به 1.1 درصد کاهش یافته است.

دولت از یک سو هزینه های خود را مدیریت می کند و از سوی دیگر فعالیت بخش خصوصی را افزایش می دهد به گونه ای که در شش ماهه اول سال در حالی که رشد مصرف بخش دولتی 5.1 درصد است، رشد داشته است. مصرف بخش خصوصی به بیش از 12 رسید. این موضوع نشان دهنده بهبود رکود اقتصادی در کشور است.

به دلیل رشد غیرتورمی، شاهد بهبود وضعیت بازار کار هستیم، به طوری که نرخ بیکاری 15 ساله و بالای 9.6 درصد به 8.9 درصد کاهش یافته و بیش از 122 هزار شغل خالص در سه ماهه ایجاد شده است. پاییز تنهایی امسال

تشکیل سیزدهمین دولت تجارت خارجی به ویژه رشد صادرات به عنوان یک استراتژی کلیدی در این حوزه مورد توجه جدی قرار گرفته و سیاست های تجاری برای توسعه تجارت و تسهیل فرآیندهای مرتبط با تمرکز ویژه بر همسایگان اتخاذ شده است.

بر اساس آخرین آمار گمرک در پنج ماهه نخست دولت سیزدهم، 17 میلیارد و 661 میلیون دلار صادرات و 16 میلیارد و 631 میلیون دلار واردات به کشور انجام شده است. بخش قابل توجهی از واردات، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را تامین می کند، اما در همان 5 ماه تراز تجاری کشور یک میلیارد و 30 میلیون دلار مثبت بوده است.

البته گزارش های مربوط به اجرای بودجه های کشور نیز بسیار امیدوارکننده است و به زودی منتشر خواهد شد. اگر بودجه 1401 که مبتنی بر کنترل تورم و رشد اقتصادی است در مجلس نهایی شود، قطعا در سال آینده شاهد رشد بهتر و سریع تری در شاخص های کلان اقتصادی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید