اوکراین به امید کمک های غربی دست های خود را می بندد/ نشانه هایی از فروپاشی آمریکا وجود دارد


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812366

یزدان جلالی گفت: اوکراین مرکز تولید و ذخیره تسلیحات شوروی سابق بود و این کشور می توانست از این نیرو استفاده کند اما به راحتی فریب آمریکایی ها و غربی ها را خوردند و به عبارتی دست خود را بستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یزدان جلالی کارشناس سیاسی در گفتگو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به وفاداری غرب و آمریکا به اوکراین گفت: این اولین بار نیست که آمریکایی ها به متحدان خود پشت کرده اند.
وی افزود: بارها و بارها شاهد بوده ایم که آمریکا به توافقاتی که امضا می کند پایبند نبوده است، اما با وجود غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، باید در نظر داشت که آمریکا دیگر آنقدر قوی نیست. همانطور که باید باشد. ایالات متحده دیگر قادر به محافظت و حمایت از دوستان و متحدان خود نیست.
جلالی گفت: ما شاهد افول قدرت آمریکا هستیم و این باعث ناتوانی آنها شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه نظریه های متعددی درباره بحران اوکراین وجود دارد و برخی معتقدند آمریکایی ها عمدا روسیه را به بحران کشانده و کشور را به دام انداختند، خاطرنشان کرد: اگرچه این نظریه صحت ندارد اما اگر این تحلیل هم درست باشد. البته این امر همچنان نشان از عدم صداقت آنها دارد، زیرا آمریکا آماده است امنیت متحد خود را تهدید کند تا رقیب خود را خدشه دار کند.
جلالی گفت: در خصوص جنگ اوکراین باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه همانطور که در تاریخ مشاهده می شود آمریکایی ها معتبر نیستند، دوم اینکه آمریکایی ها به هیچ توافق و تعهدی پایبند نبوده اند و سوم. با توجه به دیدگاه آمریکا در مورد مشارکت روسیه در روسیه.” قرار گرفتن در منجلاب جنگ نیز به دلیل بی صداقتی آمریکایی هاست.
وی افزود: آمریکایی ها به راحتی افغانستان را ترک کردند و رفتند و در خاورمیانه قدرت دفاع درست از خود را ندارند و این نشان دهنده ضعف آمریکایی هاست که نقش مهمی در عدم حمایت آمریکا از اوکراین دارد. گفت.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمونه های زیادی از خلع سلاح و از دست دادن کشور در تاریخ وجود دارد که از جمله آنها می توان به لیبی، عراق و اعتماد صدام به آمریکایی ها و انهدام تسلیحات کشور اشاره کرد و افزود: در اختیار داشتن سلاح های شوروی سابق بود. و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، قدرت به خود اوکراین رسید که می توانست آن قدرت را اعمال کند، اما به راحتی فریب آمریکایی ها را خورد و به تعبیری دست آنها را به امید حمایت آمریکایی ها و غرب از آنها بست. …
جلالی ادامه داد: این می تواند درس بزرگی برای ایران باشد و نباید به آمریکا و هیچ کشور دیگری اعتماد کرد. وقتی می گوییم اعتماد نکنیم به این معنا نیست که ارتباطی نداریم، بلکه نباید حاکمیت خود و وجود یک کشور را بدهیم.«بیایید گره دیگری بزنیم.
او معتقد است بزرگترین اشتباه اوکراین این است که قدرت و سرمایه خود را از دست داده است و این می تواند درس عبرتی نه تنها برای ایران بلکه برای همه کشورهای جهان باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید