نشست بی نتیجه دوحه و توهم اروپایی ها

نشست بی نتیجه دوحه و توهم اروپایی ها

روز جدید : اروپایی‌ها سعی کردند آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که سفر بایدن، رئیس‌جمهور بایدن به منطقه و به‌ویژه اجلاسی که در عربستان سعودی برگزار می‌شود، ایران را تحت فشار قرار می‌دهد، بنابراین مذاکرات دوحه امکان‌پذیر خواهد بود. اروپایی‌ها این توهم را داشتند که نگرانی ایران از نشست آتی در عربستان سعودی، تهران را وادار به دادن امتیازاتی می‌کند. آمریکایی ها با درخواست اروپایی ها موافقت کردند در حالی که طرف های ذیربط در واشنگتن معتقد بودند که حتی قبل از آغاز مذاکرات در دوحه نیز نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نخواهد شد.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در دوحه درباره توافق هسته ای شکست خورده است و حتی یک مقام آمریکایی گفت که شانس احیای توافق هسته ای ایران پس از مذاکرات با قطر کاهش یافته است. مذاکرات دوحه به دلیل نداشتن پایه مناسب شکست خورد، اما این مذاکرات بر اساس خواسته یا حداقل توهم اروپایی ها آغاز شد، به این امید که تهران خطر تمام شدن زمان را درک کند و در حالی که ضرب الاجل جدی برای آن وجود ندارد همکاری کند. این گفتگوها تعریف نشده است.

اروپایی ها سعی کردند آمریکایی ها را متقاعد کنند که سفر بایدن، رئیس جمهور بایدن به منطقه و به ویژه اجلاسی که در عربستان سعودی برگزار می شود، ایران را تحت فشار قرار دهد، بنابراین مذاکرات دوحه امکان پذیر خواهد بود. اروپایی‌ها این توهم را داشتند که نگرانی ایران از نشست آتی در عربستان سعودی، تهران را وادار به دادن امتیازاتی می‌کند. آمریکایی ها با درخواست اروپایی ها موافقت کردند در حالی که طرف های ذیربط در واشنگتن معتقد بودند که حتی قبل از آغاز مذاکرات در دوحه نیز نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نخواهد شد.

تحلیلگران در واشنگتن بر این باورند که تردید آمریکا در مورد موفقیت مذاکرات دوحه دو دلیل دارد. اول اینکه صدای مخالفان احیای توافق هسته ای دوران اوباما بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد. دلیل دوم این است که به دلیل انتخابات میان دوره ای کنگره، زمان به نفع دولت آمریکا نیست و رئیس جمهور بایدن نمی تواند هیچ امتیازی بدهد.

سخنان مقامات اروپایی، آمریکایی و ایرانی پس از مذاکرات دوحه نشان می دهد که کل مذاکرات هسته ای تنها گفتگوی دو ناشنوا است که احتمالاً نمی تواند به نتیجه برسد. نه آمریکا می تواند تضمین کند که رئیس جمهور پس از بایدن از توافق هسته ای خارج نمی شود و نه ایرانی ها می توانند به این توافق پایبند باشند.

از زمان مذاکرات دوحه، حقایق بیشتر از قبل آشکار شده است، زیرا رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است که احتمال توافق پس از مذاکرات دوحه کاهش یافته و روز به روز کاهش یافته است. ما اکنون حقایق پرونده هسته‌ای ایران را واضح‌تر از قبل می‌بینیم، بنابراین زمان شروع اجرای طرح B برای مقابله با ایران و پرونده هسته‌ای آن فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید