بعد از مذاکرات بی نتیجه در دوحه، آیا فرصت دیگری وجود دارد؟

بعد از مذاکرات بی نتیجه در دوحه، آیا فرصت دیگری وجود دارد؟

روز جدید علت شکست مذاکرات وین، اصرار آمریکا بر پیش‌نویس پیشنهادی مذاکرات وین بود که شامل اعطای ضمانت‌نامه برای حفظ منافع اقتصادی ایران نمی‌شود، در حالی که تهران می‌خواهد تضمینی دریافت کند که از نظر اقتصادی از این توافق منتفع خواهد شد. انجام شده.

مذاکرات غیرمستقیم در دوحه بین آمریکا و ایران برای بازگشت به توافق هسته ای بدون نتیجه مثبت پایان یافت. آیا شکست این مذاکرات به معنای بستن افق تفاهم ایران و آمریکاست؟ از سرگیری مذاکرات در دوحه مورد استقبال جریان های مختلف معتدل و محافظه کار در ایران قرار گرفت اما این موضوع به خوش بینی بیش از حد منجر نشد. این روند رادیکال آمریکا را به دلیل توقف مذاکرات سرزنش کرد و گفت که وعده های واشنگتن برای انجام تعهداتش تهران را متقاعد کرده است که وارد مذاکرات جدید شود.

دلیل شکست مذاکرات وین، اصرار آمریکا بر پیش نویس پیشنهادی خود در مذاکرات وین بود که شامل هیچ گونه تضمینی برای منافع اقتصادی ایران نمی شود، در حالی که تهران می خواهد تضمینی دریافت کند که از این توافق منتفع خواهد شد.

نکته جدید در مذاکرات دوحه این بود که ایران دیگر خروج سپاه از فهرست را شرط بازگشت به توافق نمی‌دانست و اولویت آن کاهش تحریم‌ها و کسب اطمینان از بهره‌مندی ایران از مزایای احیای توافق بود. رژیم ایران که با فشارهای داخلی و خارجی مواجه است، می‌خواهد توافق هسته‌ای را احیا کند و امتیازات بیشتری از آمریکا بگیرد تا کسانی را که به جدیت رژیم شک دارند برای احیای برجام و شهروندانی که به مشروعیت نظام سیاسی شک دارند، متقاعد کند.

در شرایطی که تهران و واشنگتن به طور متقابل دلیل شکست مذاکرات دوحه را شناسایی می کنند، معلوم نیست دور بعدی مذاکرات برگزار می شود یا خیر. شواهد حاکی از آن است که دور دیگری از این مذاکرات برگزار خواهد شد. رژیم حاکم در تهران مشتاق برداشتن تحریم ها و شکستن محاصره اقتصادی است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای تلاش می کنند تا لغو تحریم ها بار دیگر به ذخایر عظیم نفتی ایران اجازه ورود به بازار جهانی را بدهد.

لحظه قابل توجه مذاکرات دوحه این بود که ظاهراً سد مذاکرات دوجانبه واشنگتن و تهران شکسته شده بود، به طوری که تهران که اصرار داشت از مذاکره مستقیم با واشنگتن خودداری کند و بر ماهیت جمعی این مذاکرات تاکید داشت، این بار به طور غیرمستقیم موافقت کرد. فقط با آمریکا مذاکره کن از این رو، انتظار می رود که دوره مذاکرات دوجانبه واشنگتن و تهران در مورد موضوعات دیگر دوباره آغاز شود.

واضح است که پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بر امنیت بین‌المللی، همه طرف‌ها را ملزم می‌کند که به دنبال فرصت‌های جدیدی برای توافقی باشند که فشار فزاینده جنگ روسیه را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید