نظر منفی وزارت کار به تناسب حقوق بازنشستگان

نظر منفی وزارت کار به تناسب حقوق بازنشستگان

علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با موضوعاتی مانند برنامه هفتم توسعه و سرنوشت صندوق های بازنشستگی در این برنامه، تناسب حقوق بازنشستگان، پایگاه اجتماعی ایرانیان و اجرای طرح کاتالوگ الکترونیکی. توضیحی داد.

وی به مناسبت بحث تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی از بار مالی صندوق ها گفت.

وی با اشاره به اینکه تناسب استحقاقی مستمری بگیران همسان سازی است، تصریح کرد: همسان سازی ها و تناسب ها بار مالی بسیار سنگینی را بر صندوق های بازنشستگی و سایر مجموعه های مرتبط تحمیل می کند و اجرای آن مستلزم زمان و تحقیق و تخصیص منابع لازم است.

تغییرات در برنامه هفتم توسعه باید مرحله ای شود. هیچ احتمالی وجود ندارد که تغییراتی مانند سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث اصلاحات پارامتریک مندرج در برنامه هفتم توسعه، در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره سرعت تغییرات حقوق بازنشستگان در آن سند، گفت: تغییرات برنامه هفتم. برای توسعه باید تدریجی باشد. هیچ احتمالی وجود ندارد که تغییراتی مانند سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد. حتی ماهیت تدریجی این تغییرات قابل بحث است و هنوز چیزی نهایی نشده است. تغییرات در معیارها می تواند پنج سال طول بکشد، و تغییرات در این زمینه در عرض پنج سال تکان دهنده نیست. برای یک یا دو سال هیچ تغییری رخ نخواهد داد و نه یک نفر در این زمینه. هیچ نظریه ای مبتنی بر تحولات پارامتریک شوک ندارد.

وی افزود: صندوق های تامینی اکنون با وضعیت خاصی روبرو هستند و باید منابع آن تامین شود. از سوی دیگر، مردم و مستمری بگیران دیگر نباید از سیاست های مربوط به حفظ دارایی های صندوق رنج ببرند. این دو عنصر، پارامترهای اصلی ما در سیاست گذاری هستند. باید این دو پارامتر را با هم بررسی کنیم و بین حفظ وجوه و فشار نیاوردن به مردم و حرکت به سمت یک نقطه تعادل، تعادل پیدا کنیم. اگر این ترازنامه در محور بحث های برنامه هفتم باشد، همه در قبال اجرای آن پاسخگو و مسئول خواهند بود.

رفاه ایرانیان و تمایل دولت به اجرای طرح کالابرگ

معاون رفاهی و اقتصادی وزیر کار با اشاره به بحث برنامه هفتم توسعه و مباحث مربوط به حوزه کار و تامین اجتماعی در این برنامه، گفت: برنامه هفتم توسعه در مرحله اجراست. یک پروژه و گفتگوی اجتماعی در مورد آن باز است، این برنامه باید به دولت بازگردد. شاهدیم که در جریان شکل گیری این برنامه در دولت بحث های زیادی صورت گرفت و دست اندرکاران وزارتخانه های مختلف مرتبط با این برنامه فرصت خوبی پیدا کردند تا دیدگاه های خود را به گوش کارشناسان دولت برسانند. امیدواریم نتیجه این فعالیت ها برنامه خوبی باشد.

وی تاکید کرد: برنامه باید بتواند نظرات همه را در یک جا جمع کند و با عقلانیت مورد نظر ما سازگار باشد تا بتوانیم با خیال راحت از مشکلات موجود عبور کنیم. تدوین یک برنامه خوب به مشارکت همه گروه ها در بحث پیرامون آن بستگی دارد و باید بستر این مداخله در تدوین فراهم شود.

عسگریان درباره اجرای طرح صورتحساب الکترونیکی و در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در اجرای این طرح و جزئیات آن توضیح داد: فاکتور موضوعی است که بیش از دو سال است در دولت مطرح شده است. . او قرار بود با اجرای این طرح تا حد امکان از فشار بر دولت بکاهد. در سال 1401 که بحث کالابرگ جدی شد، فاز اول و دوم این پروژه را به صورت آزمایشی و آزمایشی اجرا کردیم. کالابرگ آول فقط باید به کسانی کمک کند که آسیب پذیر هستند. به ویژه سه دهک پایین از ناحیه کالابرگ کمک جدی دریافت خواهند کرد. این کمک باید قالب خودش را پیدا کند.

وی با اشاره به موضوع زمان اجرای پروژه گفت: برای اجرای طرح کالابرگ ابتدا باید زیرساخت ها به طور کامل فراهم شود و زیرساخت های این پروژه ابتدا در وزارت تعاون، کار و اجتماعی تامین می شود. بهزیستی و اکنون این زیرساخت‌ها در مرز 90 درصد آمادگی قرار دارند. البته سایر نهادهای کشور مانند وزارت کشاورزی برای تامین نیازهای پیش بینی شده در طرح کالابرگ در این زمینه دخالت می کنند. علاوه بر این، اگر اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح کشور آغاز شود، آن را نیز شامل می شود و باید بحث گسترده ای با مشاغل مختلف انجام شود.

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت کار تاکید کرد: تامین اعتبار طرح فاکتور الکترونیکی بسیار مهم است. یک قسمت داستان اجرایی-عملیاتی است و قسمت دیگر داستان منابع. با این اوصاف، پیش بینی من این است که قبل از فصل تابستان، فاز اول اجرای طرح فاکتور الکترونیکی آغاز شود. این بار با روش هایی غیر از یارانه نقدی به کمک سه دهک فقیرتر جامعه می شتابیم. البته این طرح بعدا به دهک های بالاتر نیز تعمیم خواهد یافت.

زمان اجرای کاتالوگ محصولات الکترونیکی بستگی به در دسترس بودن منابع از سوی دولت دارد

عسگریان افزود: زمان اجرایی شدن این طرح منوط به تخصیص سریع دولت برای اجرای طرح کالابرگ و صدور دستور اجرای آن است. آنچه می توانیم تضمین کنیم این است که پس از مدت ها انتظار، بالاخره امسال این طرح اجرایی خواهد شد. اجرای آن نیز چندین مرحله خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تاکید داریم زیرساخت های ما برای استقرار قابل قبول است و در مرحله استقرار اولیه تجربیاتی کسب می کنیم که با استفاده از آن می توان نقاط مبهم و مشکل را شناسایی کرد تا بتوانیم خدمات بهینه ارائه کنیم. تحت فشار مرحله اول اجرایمان، خودمان و توانایی هایمان را درک کردیم. . تا زمانی که طرح صورتحساب الکترونیکی امسال به طور کامل اجرا نشود، گام های فراتر از مراحل اولیه را اجرا خواهیم کرد.

عسگریان با اشاره به روند تکمیل داده ها و اطلاعات اقتصادی افراد در پایگاه مددکاری اجتماعی ایران گفت: پایگاه مددکاری ایران در حال حاضر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. حتی نسبت به این دوره دو ساله هم این پایگاه کاملا پیدا می شود. نزدیک به یازده شاخص اصلی در این پایگاه وجود دارد که به طور مداوم به روز و تحلیل می شوند. یک جعبه تحلیل هوشمند تمام داده های جمع آوری شده در این یازده شاخص را به هم متصل می کند و اهمیت هر شاخص را در مقایسه با شاخص دیگر می سنجد. جمع‌بندی این میدان هوشمند در اندازه‌گیری شاخص‌ها منجر به ادغام این موقعیت در اندازه‌گیری استحقاق برای اطمینان از عدالت در توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: البته یک مرکز بهزیستی می تواند 100 درصد بدون خطا باشد; ممکن نیست، اما با این وجود پایگاه اجتماعی ایرانی و مجموعه آن توانستند به خوبی رشد کنند و ارتقا پیدا کنند.

عسگریان ضمن بیان اینکه تصویب طرح بارنامه الکترونیکی در مراحل آزمایشی کمتر از حد انتظار بود، گفت: تصویب در مرحله اول مناسب نبود و شاید توده مردم این تصور را داشتند که مزیتی در این زمینه وجود ندارد. طرح. در مرحله اول اجرای اصلی طرح، مبالغ را یک ماه قبل پرداخت خواهیم کرد. همچنین برای جلب پذیرش بیشتر، احتمالاً علاوه بر پرداخت یک ماه پیش مبالغ کارت مربوط به کالاهای الکترونیکی، مبالغی نیز اضافه خواهد شد. بنابراین، پیش بینی می کنیم که پذیرش این مرحله از اجرا افزایش یابد.

معاون وزیر کار در امور اجتماعی و اقتصادی با اشاره به ارزش فهرست کالاهای الکترونیکی دولت، گفت: سال گذشته که ارز ترجیحی لغو شد بلافاصله به ازای هر نفر 400 هزار تومان به سه دهک اول شناسایی شده تعلق گرفت. ما یک ارزیابی ده قلم کالای مهم انجام دادیم که بر اساس آن قیمت آن ده کالا را استخراج کردیم و با قبل از حذف ارز ترجیحی مقایسه کردیم. تفاوت قیمت این ده قلم نسبت به قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی تنها 320 هزار تومان بوده است. آن هم تا زمانی که دولت 400 هزار تومان به یارانه سه دهه اول اضافه کرد. حال فرض کنید دولت همچنان می تواند مبلغی را اضافه کند. بنابراین، دولت اثر حذف ارز ترجیحی را حداقل بر روی ده کالای اصلی متاثر از ارز ترجیحی پوشش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید