“نفوذ در دولت”؛ واقعیت یا فرار؟ | لیست بلندبالای دستورات محقق نشده «آقای رئیس جمهور»

225245 423 خبر خاکستری

روز جدید : این روزها آمار تذکرات و دستورات رئیس جمهور از دست مردم رخت بربسته است و کمتر پیش می آید که دستور و تذکری صادر نکند; اما مهم ترین سوال این است که ضمانت اجرایی این دستورات و مصوبات چیست؟

سال 1400 در حالی به پایان رسید که وی تقریباً هفت ماه از نظر سیاسی توسط رئیس جمهور دولت سیزدهم اداره می شد. رئیس دولت مردمی که با شعار «تغییر به نفع مردم» کمپین می کند و توانسته اعتماد را جلب کند. اما از زمان پیوستن به کشیش تاکنون به وعده های خود عمل نکرده و نه تنها تغییر محسوسی در شرایط مردم ایجاد نشده است. بلکه وضعیت اقتصادی مردم روز به روز بدتر می شود.

البته در این راستا دستوراتی از قبیل کنترل و کاهش قیمت اقلام و کالاهای مصرفی و ضروری، کاهش قیمت خودرو، آزادسازی سواحل، قوانین حمایتی از افراد دارای معلولیت و … صادر شد که در صورت وجود برآورده شود، باعث می شود مردم کمتر احساس غفلت کنند.

اما به نظر می رسد نه رئیس جمهور و نه مجریان دستورات مدیرعامل استانداردهای لازم فرماندهی و کنترل را ندارند، به طوری که به مرور زمان به دلیل تکرار دستورات رئیس جمهور از یک سو و بی اثر بودن دستورات حتی در از طرفی دیگر تبدیل به یک نقطه ضعف شده و به چشم اسفندیار رئیسی تبدیل شده است.

اکنون مردم می پرسند که اگر این دستورات منطقی و قابل اجرا است، چرا اجرا نمی شود و رئیس دولت نسبت به این بی عملی و عمل نکردن به دستورات خود واکنشی نشان نمی دهد؟ چرا رئیس جمهور مقصر یا مجرم را مجازات یا عزل نمی کند؟! و اگر دستورات صادره قابل اجرا نیست و باید راه دیگری غیر از دستورات ایشان انتخاب شود، چرا مسئولین مربوطه در جلسات خصوصی به این موضوع و عدم امکان حل مشکل به نحو لازم اشاره نمی کنند؟!%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%DB%8C خبر خاکستری

شعار راه حل نیست

اگرچه صدور احکام و دستورات توسط رئیس جمهور در همه کشورها امری رایج است. اما روسای جمهور کارآمد با تکیه بر گروهی از کارشناسان مجرب سعی در صدور احکامی بر اساس اولویت بندی اهداف محوری دولت یا نیازهای جاری جامعه دارند و ثانیاً احکامی را صادر می کنند که بتوان برای افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارآمدی رئیس جمهور اعمال کرد.

یکی از ایراداتی که اکنون به دستورات و احکام دولتی وارد می شود این است که بسیاری از آنها با منطق و واقعیت مطابقت ندارد و توهمات و آرزوهایی است که توسط فقرا پرداخته شده است.

گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس گفت: رئیسی بداند با آواز خواندن و مردن مشکلی حل نمی شود. آقای رئیسی باید تیم اقتصادی را تغییر دهد تا مشکل برجام و فتا حل شود.

وی افزود: سخنگوی دولت چهل رویداد را به عنوان دستاورد دولت انتخاب و ارائه کرد. آیا اینها واقعاً ویژگی هستند؟ چرا وجدان مردم را آزار می دهید؟ «من هم قند درشتم» مصداق این حکومت است. مردم به میزشان نگاه می کنند و می بینند که چقدر خریدشان کم شده است.

این انتقادات حتی در میان منتخبان سیدابراهیم رئیسی نیز وجود دارد که از کم کاری دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی گلایه دارند و مستقیم و غیرمستقیم دولت سیزدهم را مقصر وضعیت فعلی می دانند.

حبیبولا بوربور دبیرکل مجمع وفاداران انقلاب اسلامی گفت: آقای رئیسی باید افرادی را که در قوه مجریه منصوب کرده است بررسی کند تا کشور بهتر از این مدیریت شود.

وی تاکید کرد: وزرا و معاون اول آقای رئیسی ابتدا باید فکر کنند، سپس تصمیم بگیرند و کار کنند. در واقع، ابتدا باید ارزیابی کنند که آیا آنچه می گویند یا تصمیمی که می گیرند درست است یا خیر.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اتفاقی که این روزها می افتد واقعا مردم را ناراضی می کند و ما به عنوان اصولگرا نمی توانیم به سوالات پاسخ دهیم. هر چند ما خودمان این دولت را انتخاب کردیم.
برنامه چند هزار صفحه ای کجاست؟

رئیس جمهور در حین تشریح برنامه های خود از تدوین برنامه اقتصادی چندهزاری صحبت کرد اما تاکنون حتی چند صفحه از آن برنامه منتشر نشده است تا مشخص شود رئیس جمهور و تیم اقتصادی اش در کدام مسیر قرار دارند.

مافیای پشت صحنه

این در حالی است که دولت در دفاع از عملکرد خود دلایل مختلفی برای عدم رعایت این دستورات ارائه می کند و بسیاری این دلایل را بهانه و پیش بینی می دانند. یکی از این دلایل پشت پرده هاست.

اما منتقدان اصرار دارند که اگر دولت پشت پرده را باور دارد، باید مافیای پشت صحنه را کشف کند تا برای دیگران الگو باشد. این گروه تاکید می کند آنچه پشت پرده نامیده می شود، مافیایی است که دقیقاً با مقامات دولتی در ارتباط است و هیچ مافیایی بدون کمک این مدیران نمی تواند در بدنه سیاسی نفوذ کند.
دستورات قابل اجرا نیست

در این میان، بسیاری از دستورات اصلی با توجه به شرایط کشور عملاً غیرقابل اجرا هستند. این دستورات به قدری کلی هستند که نشان می دهند مشکل ریشه ای وجود ندارد و راهی برای حل آن وجود ندارد.

بهرام پارسای، سخنگوی سابق کمیسیون اصل 90 مجلس در مورد آشفته بازار خودرو و مصوبه اخیر سیدابراهیم رئیسی هشت نفره گفت: اگر کسی اطلاعات کمی از بازار خودرو در ایران داشته باشد، متوجه می شود که محقق شده است. “

این نماینده سابق مجلس گفت: این اقدامات دولت و مجلس صرفا برای سرگرمی مردم است و دولت از عدم آگاهی مردم نسبت به این موضوع سوء استفاده می کند.

به عنوان مثال یکی از جنجالی ترین و شفاف ترین احکام رئیس جمهور در 14 اسفند سال گذشته این بود: «فقر مطلق نباید به 1401 برسد، در سال 1400 ریشه کن می شود». این مصوبه عجیب با انتقاد گسترده کارشناسان و حیرت مردم مواجه شد و سال در شرایطی به پایان رسید که دولت نه تنها در مدت 15 روز فقر مطلق را ریشه کن یا حتی کاهش نداد، بلکه از پرداخت حقوق بازنشستگان نیز تا پایان آخرین ساعات سال . . سرانجام سال به پایان رسید و فقر مطلق ادامه یافت.

مدیریت قوه مجریه در دوره ریاست قوه قضائیه

بسیاری نیز بر این باورند که ریشه دستورات غیرحرفه ای رئیس به ریشه های او در قوه قضائیه برمی گردد. عزت الله یوسفیان الله، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصولگرا می گوید: «مسئول اعدام هستند و تا زمانی که اعدام نشود، به زمین نمی خورد. ماهیت کار این است اما متولی خاصی در دستگاه اجرایی وجود ندارد، ممکن است خدمات پیگیری باشد، اما ضمانت اجرا وجود ندارد، یعنی چیزی نیست. «به همین دلیل است که ما باید از فضای قوه قضاییه خارج شویم و اعدام را اجرا کنیم. هیچ افسر و اعدامی وجود ندارد.»

استدلال حامیان رئیس جمهور

اگرچه طرفداران رئیس جمهور اصرار دارند که آثار احکام و دستورات ریاست جمهوری به مرور زمان مشخص می شود، اما موارد زیادی از این احکام وجود دارد که به مرور زمان بستگی ندارد. عناصری مانند رفع فقر مطلق تا پایان سال 1400، محدودیت قیمت معیشت، کاهش قیمت خودرو و …. دستوراتی هستند که اغلب برای اجرا به کار متخصص نیاز دارند و شامل زمان سپری نمی شوند.

یک دستور زبان زمانی می تواند آموزنده باشد که وزن تحقیق را پشت سر داشته باشد و نشان دهد که چگونه می توان نتیجه گرفت.

منتقدان می پرسند که چرا رئیس جمهور به جای اینکه دستور بدهد تا ببیند آیا دستوراتش اجرا شده است، یک بار عقب نشینی نکرد؟ می گویند: به نظر می رسد که رئیس فقط مسئول صدور دستور است و دیگران باید بررسی کنند که آیا دستور اجرا شده است یا خیر. فعالان اقتصادی در عین حال با انتقاد از دستورات غیرکارشناسی دولت تاکید کردند که دولت سیزدهم تنها کسی نیست که برای پیشرفت در این موضوع گام برمی دارد. بلکه امنیت سرمایه گذاری را با راهکارهای تصادفی و غیرحرفه ای از بین می برد.

نباید از این نکته غافل شد که احکام حکومتی باید اجرا شود، در غیر این صورت استمرار فرمان درمانی علاوه بر تضعیف سرمایه اجتماعی دولت، مقاومت های خشونت آمیز درون قوه مجریه را در پی خواهد داشت که منجر به احکام بایگانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید