نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به سرقت نفت ایران در دریا هشدار داد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد اقیانوس ها و حقوق دریایی، با تشریح موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تعدادی از موضوعات در دستور کار، سخنرانی کرد. .

وی افزود: با یادآوری اهمیت کنوانسیون 1982 سازمان ملل متحد درباره حقوق دریاها به عنوان چارچوب حقوقی مشترک برای فعالیت در اقیانوس ها و دریاها و همچنین به رسمیت شناختن جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان امضاکننده (نه عضو) وی معتقد است که چنین کنوانسیونی را نمی توان تنها چارچوب قانونی موجود حاکم بر فعالیت در اقیانوس ها و دریاها دانست.

ارشادی گفت: از این رو انتظار می رود تمامی مذاکرات در خصوص قطعنامه های مربوط به اقیانوس ها و دریاها مواضع و دیدگاه های غیر طرفین کنوانسیون صدر را در بر گیرد. چنین چشم انداز جامعی می تواند منجر به همکاری سازنده بین چندین کشور در حمایت از این قطعنامه ها شود. با این حال، هرگونه همکاری سازنده از سوی اینجانب در جریان مذاکرات و الحاق به اجماع نباید به عنوان سند قانونی الزام آور برای تصویب این کنوانسیون توسط جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.

نماینده ایران افزود: تعهد و فعالیت ایران در محیط زیست دریایی کاملاً و منحصراً مطابق با اسناد بین‌المللی است که به صراحت توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است. با این حال، از جمله، اعتقاد راسخ به حفاظت از دریا و منابع آن و نیز تضمین ایمنی و امنیت فعالیت‌های دریایی، ایران را به همکاری با سایر کشورها با روحیه و رویکرد سازنده تشویق کرده است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور ساحلی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، متعهد به دستیابی به هدف 14 توسعه پایدار است. برای دستیابی به این هدف، همانطور که در راستای برنامه سازمان ملل با عنوان «دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار 2021 تا 2030»، جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که دولت ها و سایر ذینفعان باید اقدامات بیشتری انجام دهند. این تلاش ها شامل همکاری و هماهنگی بین المللی و همچنین حرکت به سمت ظرفیت سازی و انتقال فناوری و دانش دریایی به کشورهای در حال توسعه است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مدیریت پایدار شیلات که نقش مهمی در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی برخی از کشورهای در حال توسعه، حفاظت از منابع دریایی، اکوسیستم‌های دریایی سالم و تامین امنیت غذایی کشور دارد، قدردانی می‌کند. همه. با توجه به کاهش منابع دریایی در سال های اخیر، برنامه ریزی برای مدیریت مسئولانه شیلات، استفاده از روش های انتخابی صید و مبارزه با صید غیرقانونی و بی رویه باید در دستور کار همه کشورها، سازمان های منطقه ای مدیریت شیلات و نهادهای بین المللی ذیربط قرار گیرد.

ارشادی افزود. در این راستا، کشورها باید در قالب برنامه‌های ملی و همکاری‌های بین‌المللی به منظور ظرفیت‌سازی و ارتقای دانش و آگاهی صیادان و فعالان دریایی اقدام عاجل کنند.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: رشد سریع جمعیت، صنعتی شدن، شهرنشینی، تقاضای روزافزون برای شیلات، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی ناشی از اثرات تغییرات اقلیمی و سیاست های توسعه ناکارآمد منجر به نابودی منابع طبیعی شده است.سرعت نگران کننده و در نتیجه یک تهدید جدی برای توسعه پایدار در منطقه ما است. بالا آمدن سطح آب دریاها، از بین رفتن تنوع زیستی و کاهش جمعیت جانوری و گیاهی در این منطقه از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

ارشادی گفت: با توجه به افزایش آسیب ها و تخریب اکوسیستم های بزرگ ساحلی از جمله جنگل های حرا، صخره های مرجانی و ماهیگیری در خلیج فارس و دریای عمان، اکیداً توصیه می شود با همکاری مشترک ساحلی اقدامات لازم برای حفاظت از این گونه اکوسیستم ها انجام شود. کشورها. «این منطقه در حال انجام است.

ارشادی بیان کرد: در حوزه حیات دریایی و نگهداری از آن، ساخت غیرمسئولانه جزایر مصنوعی در خلیج فارس بدون شک به زیستگاه گونه های دریایی کمیاب آسیب وارد می کند و حیات طبیعی منابع دریایی منحصر به فرد آن را تهدید می کند. ایجاد و تداوم حضور ناوگان دریایی در خارج از منطقه خلیج فارس نه تنها بر امنیت کشورهای ساحلی و همچنین فعالیت و تردد آزادانه کشتی ها در این حوزه آبخیز تأثیر جدی گذاشته است، بلکه باعث افزایش آلودگی دریا و کاهش منابع دریایی شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه کشورها می خواهد که در حفاظت از محیط زیست این مجموعه آبی مشترک همکاری کنند و از اقدامات یکجانبه ای که می تواند محیط زیست دریایی را به خطر بیندازند، خودداری کنند.

ارشادی با یادآوری اینکه افزایش سطح آب دریاها یکی از بدنام ترین پیامدهای گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است که ایران به عنوان یک کشور ساحلی با آن مواجه است، گفت: کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود برای مقابله با چنین مشکلاتی عمل کنند. کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا و موافقتنامه پاریس، از جمله تأمین مالی، ظرفیت سازی و انتقال فناوری.

به گفته وی، کشورهای توسعه یافته با توجه به مسئولیت تاریخی خود در انتشار گازهای گلخانه ای، باید نقش پیشرو در اقدامات اقلیمی ایفا کنند.

ارشادی ادامه داد: پیشتازی در اتخاذ تدابیر اقلیمی و ارائه ابزار و راهکارهای اجرایی برای کشورهای در حال توسعه می تواند زمینه ساز توسعه پایدار برای همه باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت حفاظت از محیط زیست، حمایت از استفاده پایدار و به اشتراک گذاری عادلانه منابع زیستی دریایی در حوزه های فراتر از صلاحیت ملی، تدوین یک ابزار موثر، جامع و الزام آور قانونی برای حفاظت و use Stable تنوع زیستی دریایی را در مناطق خارج از صلاحیت ملی، مطابق با قوانین بین المللی دریایی اعلام می کند. با توجه به تنوع زیستی مناطق خارج از صلاحیت ملی به عنوان میراث مشترک انسانی، جمهوری اسلامی ایران مشتاقانه منتظر شرکت در چهارمین نشست بین المللی تنوع زیستی دریایی در مناطق خارج از صلاحیت ملی به نام BBNJ در سال 2022 است.

به گزارش فارس، نماینده ایران گفت: کشورم مجدداً بر تعهد خود به نظم دریایی تثبیت شده برای تضمین حقوق و مزایای دریایی برای همه و همچنین تضمین فعالیت های دریایی بدون هیچ مشکلی و مطابق با قوانین بین المللی دریایی تاکید می کند. بر اساس این تعهدات و در حالی که تشدید درگیری ها و تشدید تنش ها بین کشورهای ساحلی خلیج فارس نه تنها باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه می شود، بلکه توسعه و شکوفایی مردم منطقه را به طور جدی تهدید می کند، جمهوری اسلامی ایران تصمیم پیشنهادی بر اساس گفتگو، همکاری و احترام متقابل در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: ایران همچنان بر این باور است که همکاری های منطقه ای بر اساس این طرح امنیت و نظم بین المللی را در دریا به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان تضمین می کند. نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با دزدی دریایی و همکاری با سایر کشورها در این زمینه که دبیرکل در گزارش های متوالی خود منعکس و شورای امنیت نیز در قطعنامه های متعدد خود مورد ارزیابی قرار داده است، ناشی از همین احساس است. درك كردن.

همانطور که در بیانیه سال گذشته جمهوری اسلامی ایران اشاره شد، شیوع اپیدمی تاج، علاوه بر اقدامات قهری یکجانبه قبل از بحران ولیعهد به دلیل سیاست فشار حداکثری آمریکا بر کشور من و مردم ایران، منجر به این شده است. به مردم عادی ایران باید به شدت تحت تاثیر هر روزه قرار گیرد.

ارشادی افزود: تامین نیازهای اولیه انسان مانند غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و زنجیره تامین به شدت تحت تاثیر نقض آزادی تردد خطوط کشتیرانی ایران در نتیجه تحریم های شوم آمریکا قرار گرفته است. سال گذشته علاوه بر این گونه اقدامات غیرقانونی، شاهد سرقت نفت ایران در دریا بوده ایم. جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم چنین سیاست های خطرناکی که به دلیل سیاست یکجانبه استکباری اوضاع را تشدید کرده است، هشدار می دهد.

وی افزود: همچنین از جامعه جهانی نیز خواسته می شود تا این اقدامات غیرقانونی را که تجارت آزاد در دریا و آزادی دریاها را تهدید می کند و منجر به بی توجهی به تحریم های غیرانسانی شده است، محکوم کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید