سازمان ملل نسبت به تشدید اوضاع در اوکراین هشدار داد


ساعت: 21:39
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905954

سخنگوی سازمان ملل نسبت به تشدید اوضاع در اوکراین هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استیون دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اوکراین گفت: درخواست سازمان ملل در این زمینه این است که از همه طرف‌ها بخواهد از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به محاسبه اشتباه و تشدید اوضاع شود، اجتناب کنند.

دوجاریک همچنین درباره موضوع اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اوکراین گفت: آژانس بر اساس دستور کار و صلاحیت‌های خود عمل می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اوکراین و کارشناسان سازمان ملل در خصوص بمب‌های کثیف و پهپادها متفاوت است.

سخنگوی سازمان ملل یادآور شد که سازمان ملل آماده بررسی هرگونه اطلاعات ارائه شده توسط اعضا است.

دوجاریک همچنین به نخست وزیر جدید بریتانیا تبریک گفت و افزود که سازمان ملل مشتاق همکاری نزدیک با دولت جدید است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: انگلیس به عنوان عضو دائمی شورای امنیت شریک بسیار مهمی برای سازمان ملل است. برنامه های مشترک ما طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد.

منابع موثق ناشناس در کشورهای مختلف گزارش داده اند که کیف به دنبال اقدامی تحریک آمیز در ارتباط با انفجار بمب کثیف در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته ای متهم کند.

یک بمب کثیف مواد منفجره معمولی را با مواد رادیواکتیو ترکیب می کند. چنین بمبی معمولاً از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود برای ایجاد آلودگی رادیواکتیو استفاده می کند.
آمریکا احتمال استفاده کیف کثیف از بمب کثیف را بهانه ای برای تشدید تنش ها می داند و می گوید هرگونه سوء استفاده از این ادعا بهانه ای برای تشدید تنش ها خواهد بود.

در حالی که ایالات متحده از آغاز جنگ در اوکراین حدود 18 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، ایران را برای مدت طولانی به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده است که به شدت از سوی مقامات رد شده است. جمهوری اسلامی ایران

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هشدار داد: تحقیقات سازمان ملل در خصوص ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین بر اساس قطعنامه 2231 غیرقانونی است و این سازمان نباید بر اساس دستور روزانه عمل کند. از کشورهای غربی

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: کشورهای غربی در تلاش هستند تا ارتباط نادرستی بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ برقرار کنند. در اوکراین بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده. در حالی که قطعنامه 2231 صادرات تسلیحات را ممنوع نمی کند و به دبیرخانه سازمان ملل دستورات و ظرفیت لازم برای انجام این تحقیقات را نمی دهد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای انگیزشی به دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش و همچنین رئیس شورای امنیت این سازمان، یک نسخه از آن نیز ارسال شد. به مجری قطعنامه 2231 (ایرلند)، موضع صریح جمهوری اسلامی ایران را در قبال اتهامات مطرح شده بیان و ادعاهای بی اساس تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس، فرانسه) و آمریکا در مورد استفاده از … پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل در این نامه گفت: طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در نامه های خود ایران را به نقض بند مشخصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کنند در حالی که خودشان به شدت این موضوع را نقض کرده اند. نقض شد تمام تعهدات قانونی همچنان تحت همان قطعنامه وجود دارد. نمونه بارز این نقض تعهد، خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در حال حاضر به عنوان اهرم چانه زنی است. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد اجباری حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه 2231 شورای امنیت تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید