هشدار سازمان ملل نسبت به رفتار غیرحرفه ای بی بی سی به زبان فارسی

خونسردی و خونسردی سفیر ایران در این نشست خبری خشم خبرنگار بی بی سی فارسی را برانگیخت و او با سر و صدا و اتهامات بی اساس علیه ایران سعی کرد توجه را به سمت خود جلب کند.

نماینده ایران در سازمان ملل از رفتار ناشایست خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در مجموعه سازمان ملل که ناقض رویکرد همبستگی و صلح در بین اعضای این سازمان است، به استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد شکایت کرد و خواستار عدم تکرار چنین رفتاری شد.

پس از این اقدام هیئت جمهوری اسلامی در سازمان ملل، این نهاد بین المللی به خبرنگار فارسی بی بی سی هشدار داد.

معاون بین الملل سازمان ملل متحد در نامه ای به این خبرنگار یادآور شد که مصاحبه در سازمان ملل باید با رضایت قبلی دیپلمات مورد نظر انجام شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در نشست خبری فوق در تشریح موضع جمهوری اسلامی ایران گفت: ما مشکلات حقوق بشری خود را با کشورهایی که پشت سرمان هستند مقایسه نمی کنیم تا احساس رضایت کنیم، بلکه به اهداف عالی نگاه می کنیم. از جمله حاکمیت دین، اخلاق و عدالت متعلق به جامعه است و ما مصمم هستیم به حرکت خود در این مسیر ادامه دهیم.

علیرغم سروصدای زیاد رسانه های فارسی مانند بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال سعودی و همچنین خبرگزاری انگلیسی رویترز در بزرگ نمایی این نشست، عوامل مهمی وجود دارد که نشان می دهد برگزارکنندگان این نشست به اهداف خود نرسیده اند و با وجود سر و صدا، دستاوردهای کوچکی به دنبال داشت.

نشست غیررسمی درباره رویدادهای ایران، نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نبود. این نشست از نوع فرمول آریا (غیررسمی) بود. فرمول آریا نام و مشخصات خود را از سفیر وقت ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل به نام «دیگو آریا» در سال 1992 گرفته است.

جلسات آریا فرمول در محل جلسه شورای امنیت برگزار نمی شود. جزو فعالیت های شورای امنیت سازمان ملل نیست و هماهنگی آن بر عهده رئیس دوره ای شورا نیست، بلکه به درخواست یکی از اعضای شورا است.

شرکت کنندگان در این نشست نیز با تصمیم خود در آن شرکت می کنند که برگزاری این جلسات حتی در روزنامه سازمان ملل نیز اعلام نشده است.

در مجموع سطح این نشست ضد ایرانی پایین بود و فقط آمریکا و آلبانی در سطح سفرا، انگلیس و ایرلند در سطح معاونین نمایندگان و سایر اعضای شورای امنیت در سطح کارشناسان حضور داشتند.

نمایندگان چین و روسیه بر خلاف انتظار آمریکا در سخنرانی های خود از ایران حمایت کردند و کشورهای برزیل، مکزیک، امارات متحده عربی و سه کشور آفریقایی شورای امنیت (کنیا، غنا و گابن) موضع معتدلی داشتند. علیه ایران صحبت نکرد.

هند در جلسه مذکور به هیچ وجه صحبت نکرد که نشان دهنده رویکرد مثبت هند در قبال جمهوری اسلامی ایران است و علیرغم دعوت آمریکا از کشورهای غیر شورای امنیت برای شرکت در آن جلسه، تنها نیوزلند نماینده احزاب CANZ بود. ائتلاف شرکت کننده متشکل از کانادا، استرالیا، نیوزلند).

گروه دوستان منشور سازمان ملل متشکل از 19 کشور تصمیم گرفتند در این نشست بیانیه ای در حمایت از جمهوری اسلامی ایران قرائت کنند و سفیر دوم (سفیر و معاون) ونزوئلا در این نشست حضور داشت، اما آمریکا به عنوان یک دیکتاتوری رسانه ای عمل کرد. او به نماینده ونزوئلا اجازه صحبت نداد.

در واقع، آمریکا به سختی به کسی یا هیچ کشور دیگری اجازه سخنرانی جز خود، مهمانان دعوت شده و دوستانش را نداد. سفیر ونزوئلا در سخنان خود استانداردهای دوگانه کشورها در زمینه حقوق بشر و اقدامات قهری یکجانبه با اهداف سیاسی (تحریم) علیه ایران را محکوم کرد و تاکید کرد که نگرانی های حقوق بشری با تحریم های اقتصادی علیه ایران سازگاری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید