مشکلات اکران ناشی از ساختار غلط سینما/ رفتار غیرحرفه ای و باندبازی به رویه سینماگران تبدیل شده است

زمان: 16:12
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778933

جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: نتیجه همه کج‌رفتاری‌های کارگردانان، ایجاد ساختار غلطی بوده است که به ارث برده‌ایم و اکنون گرفتار آن شده‌ایم. ساختاری که فقط به نفع تولیدکنندگان است و به کارگردانان ، سرمایه گذاران و جامعه آسیب می رساند.

جواد اردکانی ، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در مصاحبه با خبرنگار فرهنگی راه دانا ؛ وی در مورد مشکلات اصلی سینمای ایران گفت: یک مشکل بزرگ در زمینه فرهنگ از جمله سینما وجود دارد که مدیران ، رسانه ها یا کارشناسان این حوزه معمولاً مشکلات این بخش را به طور ریشه ای تحلیل نمی کنند ، منبع مشکلات و سپس روی حل آن کار کنید و نتیجه این می شود که معمولاً مشکلات سینما از دولتی به دولت دیگر منتقل می شود و در نهایت هیچ مشکلی حل نمی شود.

وی ادامه داد: دولت های مختلفی که یکی یکی آمدند را می توانید ببینید و ببینید وضعیت سینما در آنها چگونه بوده است. یکی از دلایل حل نشدن مسائل این است که دولت ها علاقه مند به کار سریع هستند، از افراد مورد اعتماد خود حمایت می کنند (من نمی گویم باند خودشان)، آنها معمولاً لیست های خود را دارند و اتفاقی که می افتد این است که این دوره چهار ساله به سرعت می گذرد. . اگر حل این مشکلات مستلزم زمان بیشتری است، نیاز به اراده ملی و نزدیک شدن نهادهای مختلف مانند تلویزیون و سینما دارد. قبل از تجزیه و تحلیل مشکل، آنها به سراغ راه حل رفتند، مشکلات نه تنها حل نشد، بلکه تعداد آنها افزایش یافت.

اردکانی در خصوص مدیریت سینما در دولت جدید نیز گفت: اگر دولت جدید بخواهد به همین شکل به کار خود ادامه دهد، قطعا نتیجه بهتری از دولت های گذشته نخواهد داشت و این مشکلات سینما بر جای خود باقی خواهد ماند. البته اگر روش تغییر کند و ساختار سینما یا هر حوزه فرهنگی دیگری اصلاح شود ، می توان به آینده امیدوار بود. اما معمولاً به دلیل اینکه اصلاح ساختار کار دشوار است و در یک دوره چهار ساله به پایان نمی رسد ، مدیران از بازگشت سریع رضایت دارند.

426be542 6a1a 4ac5 90db ebc87e8af745 خبر خاکستری

کارگردان شور شیرین درباره مشکل قدیمی و ریشه ای اکران فیلم ها گفت: مشکلات اکران فیلم نه به 8 سال دولت روحانی و نه به آن دو سال ولیعهد برمی گردد. بلکه این مشکلات کاملاً ریشه دار و قدیمی هستند و به زمان انقلاب ما برمی گردد ، اما با همان ساختارهایی که در دولت پهلوی سینما را اداره می کردند و در شرایط جدید آنها را تغییر ندادیم ، و به همان ساختار قدیمی ، ممیزی و سانسور کم. اضافه کردیم. چه سودی برای مدیران دارد که به این س answerال پاسخ دهند ، ما بعد از انقلاب و در زمینه پخش فیلم چه ساختاری را تعریف کردیم؟ یعنی از تعریف روی کاغذ که توزیع کننده چیست و چه تعهداتی دارد تا اعمال این قانون کاغذی که به نظر من هنوز اجرایی نشده است.

اردکانی افزود: متأسفانه در زمینه تولید و توزیع فیلم ، به جای آمدن به ساختاری که به افراد دارای این ویژگی ها و شرایط اجازه دهد مطابق با این ساختار کار کنند ، از همه اینها به عنوان امتیاز و رانت استفاده کردیم و منطقه را به افرادی که با این کار ناآشنا بودند و به این حوزه تعلق نداشتند و نتیجه همه این تحریف ها ایجاد یک ساختار اشتباه است که ما قبلاً به ارث برده ایم و در آن گرفتار شده ایم. ساختاری که فقط برای تولید برخی سود می برد و به نوبه خود به مدیران ، سرمایه گذاران و جامعه آسیب می رساند.

کارگردان سریال «نوشدارو» درباره تأثیر DVD ها در خانواده ها و تغییر در شیوه تماشای فیلم ها گفت: فیلم ها در کنار پیشرفت های تکنولوژیکی تغییر کرده است. “امروز VODاو وارد زندگی های بسیاری شد و مدل جدیدی از تولید فیلم ایجاد کرد که بر اساس آن مدیران باید تعریفی از سیاست های خود داشته باشند که پدیده را رقیب سینما یا مکمل سینما و این تفاوت ها می دانند. آنچه VOD در تلویزیون کشف کرده است ، آیا در فیلم ها همان ظاهر را دارد؟ فیلمسازان دولتی باید به این س questionsالات دقیق و کارشناسی پاسخ دهند و همواره جای خالی این رفتارهای کارشناسی در بدنه مدیران دولتی وجود داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید