نماینده مجلس: بی حجاب ها را تا 900 میلیون تومان در ماه جریمه می کنیم

نماینده مجلس: بی حجاب ها را تا 900 میلیون تومان در ماه جریمه می کنیم

حسین جلالی، عضو کمیته فرهنگی مجلس به همشهری آنلاین گفت: فرد بی حجاب را می توان روزانه 10 بار جریمه کرد. فقط یک مورد جریمه نیست که بگوییم 1 میلیون، 2 میلیون یا 3 میلیون خیلی کم است. اگر 10 بار اشتباه کند 30 میلیون تومان جریمه می شود و در یک ماه 900 میلیون تومان.

در جلسه علنی روز سه شنبه سوم خرداد، نمایندگان موافقت کردند که لایحه حمایت از فرهنگ حجاب و عفاف را یک فوریت در نظر بگیرند. در خصوص ابعاد این لایحه با حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت وگو کردیم. جلالی علاوه بر تشریح عملکرد مجلس و نمایندگان، از برخی رفتارها گلایه کرد و تذکراتی داد تا ضمن توجه به آن، به لایحه خدشه وارد نشود.

مجلس برای حجاب و عفاف برنامه داشت اما در نهایت لایحه دولت به میدان آمد. در راه چه اتفاقی افتاد؟

مجلس اول خودش برنامه داشت، اما صلاح دید آن طرح را به قوه قضائیه و دولت بفرستد تا در قالب لایحه بیاید. اسکناس آمد، اما نمی دانم چه دست هایی پشت پرده هستند که شروع به حمله به اسکناس کردند.

من منکر نقاط ضعف این لایحه نیستم اما معتقدم افرادی که نمی خواهند موضوع حجاب و عفاف قانونی شود اجازه نمی دهند این لایحه به نتیجه برسد، اجازه فرود این هواپیما را نخواهند داد تا ببینیم کیست. مسافران هستند. در همان آسمان نابودش می کنند.

متأسفانه این افراد مدام می گویند ما این لایحه را نمی خواهیم. وقتی می گویند ما این لایحه را نمی خواهیم، ​​یعنی باید برگردد و دوباره وارد مجلس نشود. ما هر چه می گوییم لایحه به مجلس برود، آنجا نظر می دهند و در کمیته قضایی اصلاح می کنند، گوش نمی دهند.

این حملات از کجا می آیند؟

من معتقدم که این حمله چندان از جانب خودی ها نیست، اگر وجود داشته باشد، آنها این کار را از روی ساده لوحی انجام می دهند. کسانی هم هستند که نمی خواهند ما در این زمینه قوانینی داشته باشیم.

مجلس روز سه شنبه این لایحه را تصویب کرد اما ظاهرا به کمیسیون فرهنگ ارجاع نمی شود بلکه به کمیته قضایی ارجاع می شود و دکتر غضنفرآبادی با هماهنگی کمیسیون فرهنگ تلاش می کند تا کار روی این لایحه به اتمام برسد.

چرا بین دو و یک قبض اضطراری تفاوت وجود داشت؟

ما می‌خواستیم این لایحه فوری باشد زیرا زمان نداریم و می‌توانیم به سرعت آن را از طریق فرآیند نظارتی دریافت کنیم. اگر لایحه فوری تهیه می شد، یکشنبه هفته آینده می آمد، اما چون به فوریت تصویب نشد، فعلا به کمیسیون ارسال می شود. کمیته به مدت یک ماه این لایحه را بررسی کرد.

امیدواریم بتوانیم با مشورت آقای کلیباف در مجلس، لایحه را در اولویت قرار دهیم، زیرا طرح های فوری بسیار زیاد است و عمر این مجلس نمی ماند. پیشبرد لایحه حجاب و عفاف بیش از یک سال طول می کشد.

این نکته در صحبت های آقای کلیباف رئیس مجلس وجود داشت. امیدواریم تا یک ماه دیگر این لایحه را ارائه کنیم.

قوه قضائیه لایحه را داد یا دولت؟

قوه قضائیه آن را (در لایحه) جرم انگاری کرده و با معیارهای خود به دولت ارسال کرده است. دولت نیز تغییراتی در آن ایجاد کرد و به مجلس فرستاد.

آقای محمد دقان معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت وگو با همشهری گفت: مجلس می تواند در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 قانون جدیدی وضع کند که بی حجابی را جرم می داند. رویکرد لایحه دولت به حجاب و عفاف چیست؟ آیا جرم محسوب می شود یا جرم محسوب می شود؟

در این مورد کاهش خدمات اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. برخی معتقدند در صورت عدم مجازات مالی، بی حجابی می تواند جریمه مالی را پرداخت کند و به اشتباه خود ادامه دهد. این جریمه نامحدود است. آیا خودرویی که تخلف می کند و جریمه می دهد همیشه می تواند تند برود؟ دوربین بعدی چه خواهد کرد؟

فرد بی حجاب روزی 10 بار جریمه می شود. فقط یک مورد جریمه نیست که بگوییم 1 میلیون، 2 میلیون یا 3 میلیون خیلی کم است. اگر 10 بار اشتباه کند 30 میلیون تومان جریمه می شود و در یک ماه 900 میلیون تومان. برخی نمی توانند بگویند جریمه های مورد نظر بازدارنده نیست.

برخی می گویند دوربین می تواند یک بار چهره بدون حجاب را بگیرد و یک سال دیگر آن را ضبط نکند. مشخص است در صورت عدم حضور مقابل دوربین جریمه نمی شود اما زیرساخت ها به گونه ای مهیا شده است که هر روز چندین بار فرد با تدابیر اندیشیده شده مواجه می شود.

در مقابل مجلس نیز تجمعی برگزار شد که چرا طرح پیشنهادی ستاد امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نمی کنید؟ علتش چه بود؟

رها نشده بود. ما همین طرح را به قوه قضاییه دادیم. دستگاه قضایی آن را بر اساس قوانین خود تنظیم و جرم انگاری می کند. قوه قضائیه خواهان آن است که هر قانون جدید معتبر و قابل اجرا باشد و در قواعد آن مرجع گنجانده شود. قوه قضائیه حاکم خود را بر طرح ما اعمال کرد.

منظورم این است که ترجیح می‌دهید این لایحه توسط دولت ارائه شود تا اینکه مجلس وارد این موضوع شود؟

من فکر می کنم عاقلانه بود که هر سه مرجع در این لایحه مشارکت داشته باشند. همه در این امر سهم دارند. از آنجایی که هر 3 نفر در طرح شرکت می کنند، ضمانت اجرای طرح می تواند افزایش یابد.

این افرادی که می گویید منتقد این لایحه هستند چه کسانی هستند؟

به کسانی که مرتب می نویسند و قصد خاصی ندارند توصیه می کنم به حساب کاربری حمله نکنند. این افراد متاثر از فضای مجازی چگونه از هجمه این لایحه سود می برند؟ ما معتقدیم که قانون بد بهتر از بی قانونی است و قانون حداقلی بهتر از بی قانونی است. ما معتقدیم بی قانونی و هرج و مرج در حوزه حجاب و عفاف آسیب بزرگی به کشور وارد می کند.

مخالفان باید بگذارند این لایحه اصلاح شود و به همه نمایندگان فشار نیاورند. اینقدر به نمایندگان مجلس توهین نکنید. من به آنها می گویم هنوز باید از یک جایی شروع کنید. تلاش می کنیم اصلاحات را به گونه ای انجام دهیم که دغدغه های متدینین و خانواده شهدا در نظر گرفته شود.

مخالفان این لایحه می گویند ملایم است. شما چی فکر میکنید؟

خیلی از کسانی که این حرف ها را می زنند خودشان لایحه را نخوانده اند. یک نفر در جایی از سر دلسوزی چیزی می گوید و آن افراد احساس وظیفه می کنند و 24 ساعت شبانه روز انتقاد می کنند. نمایندگان از اینکه روزانه نزدیک به 500 پیام با تهدید و توهین دریافت می کنند غرق و ناراحت هستند.

وقتی به این افراد می گوییم اشکالات لایحه را به ما بگویید، می گویند ما نمی دانیم. فقط فحش میدن این خوب نیست. شماره تلفن های نمایندگان در فضای مجازی پخش می شود و این پیام ها در زمینه های مختلف از جمله همسان سازی حقوق، رتبه بندی معلمان، نیروهای شرکتی، کنکور و … برای نمایندگان ارسال می شود.

پیام های زیادی برای نمایندگان ارسال می شود که تلفن های همراه ما زنگ می زند. این یک ریسک است و این افراد باید بدانند که وقتی یک نماینده ناراحت می شود، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. ما خودمان متوجه هستیم و لایحه در کمیته در دست بررسی است. این به این معنا نیست که 2 میلیون کنکور به نمایندگان پیغام می دهند که باید این کار و آن را انجام دهید.

در مورد بحث حجاب هم این اتفاق افتاد و نتایج منفی داد و نمایندگان مردم را عصبی کرد.

چه گروه هایی در مورد حجاب این پیام ها را ارسال می کنند؟ همان افراد دلواپسی که در طول مذاکرات نام بردید؟

در پشت صحنه این دشمن موج سواری می کند و این افراد را دلسوز و دلسوز نشان می دهد و این بچه ها نمی دانند که در میدان دشمن بازی می کنند. آنها فکر می کنند نگران و کمک کننده هستند، اما ناخودآگاه عمل می کنند.

افرادی که نمی خواهند حجاب قانونی شود، شایعه پراکنی می کنند تا از قانونمند شدن و قانونی شدن ما در این زمینه جلوگیری کنند. متأسفانه خودی ها هم بازیچه این احمق ها می شوند و به این لایحه آسیب می رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید