نماینده مجلس: قیمت مرغ و تخم مرغ در سال آینده بین 50 تا 70 درصد افزایش می یابد

نماینده مجلس: قیمت مرغ و تخم مرغ در سال آینده بین 50 تا 70 درصد افزایش می یابد

روز جدید : از دولت ضمانت گرفته ایم که می تواند ارز ترجیحی را از روز اول حذف کند اما نسبت به سال 1400 باعث تورم و افزایش قیمت کالا نشود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه پرداخت ارز ترجیحی در سال 1401 گفت: دولت در لایحه بودجه ارز ترجیحی را حذف کرده است، یعنی همه ارزها باید رایگان فروخته شود. 9 میلیارد دلار را قطع کردیم و به دولت اجازه دادیم آن 9 میلیارد دلار را به قیمت ارز ترجیحی بفروشد. در واقع مجلس به دولت اجازه داده تا مجدداً 9 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی اختصاص دهد.

محسن زنگنه گفت: پیش از این ارز با قیمت 4200 داده می شد که دولت می توانست ارز را به هر شکلی چه از طریق بازار و چه از طریق صندوق توسعه تامین کند و به واردکننده اسکناس و حواله به قیمت بدهد. از 4200 ما ارز را با قیمت کمتر از ETS در قانون نمی پردازیم. واردکننده ارز خود را فراهم می کند. وقتی دولت بخواهد از مابه التفاوت ارز ترجیحی و آزاد حمایت کند، دولت به ریال یارانه می دهد. در واقع ما یارانه ریالی داریم و یارانه ارزی به هیچکس پرداخت نمی شود.

وی ادامه داد: از دولت ضمانت گرفته ایم که می تواند ارز ترجیحی را از روز اول حذف کند اما اگر بخواهد کالایی را از شمول ارز ترجیحی خارج کند نباید باعث تورم و افزایش قیمت شود. محصول نسبت به 1400.”

زنگنه تاکید کرد: در واقع مجلس به دولت اجازه داده تا 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص دهد و موضوع را به دولت واگذار نکرده است. دولت هر کاری می تواند بکند اما در قسمت دوم مصوبه آمده است که قیمت ها از 1400 بیشتر نشود مردم برای ما مهم هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت دارو، گندم، مرغ و تخم مرغ گفت: برآورد ما این است که در حوزه مرغ و تخم مرغ در نهایت بین 50 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته باشیم. قیمت لبنیات نیز می تواند 30 درصد افزایش یابد. برای دارو و گندم هم ساز و کاری گذاشته اند که اصلا گران نیست. برای گندم 70 تلاش کرده ایم. در تبصره 14 که یارانه معمول است، 73 کوشش گندم می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید