نوروز امسال 25 میلیون لیتر در روز به مصرف بنزین اضافه شده است


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820250

مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی گفت: از 25 اسفند 1380 تا 14 فروردین 1401 میانگین مصرف روزانه حدود 25 میلیون لیتر بنزین افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رادیو گفتگو، جلیل سالاری در تماس تلفنی زنده با برنامه مراسم مصرف بنزین در نوروز 1401 گفت: تعداد خودروهای فرسوده به موازات تولید در گذشته از چرخه خارج می شد اما امروز خودرو و پرمصرف بنزین می بینیم.

وی با اشاره به حل نسبی مشکل تاج و افزایش ترافیک و میزان مصرف بنزین افزود: نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران گفت: پروژه های بزرگ عمرانی با محوریت دانش بنیان و پالایشگاه های نفتی از نظر صرفه اقتصادی و تامین نیازهای کشور حائز اهمیت است. در مجلس ارائه کرد که در بودجه سال 1401 نیز آمده است.

سالاری گفت: با مشارکت بخش خصوصی مجاز است پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه 300 هزار بشکه بر اساس مواد پتروشیمی احداث کنیم که از این میزان 35 درصد تولیدی خواهیم داشت که قبلاً در منطقه پالایشگاه وجود نداشت. بر پایه دانش داخلی

وی ساخت پالایشگاه را برای پرهیز از خام فروشی و روی آوردن به صادرات پیشنهاد کرد و گفت: پالایشگاه خلیج در 8 سال با سرمایه 4 و 2 دهم میلیارد یورو ساخته شد که اولین شرکت بورسی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه اضافه شدن یک پالایشگاه جدید چهار تا شش سال طول می کشد، گفت: در غیر این صورت تا یکی دو سال آینده تراز منفی می شود و باید بهینه سازی مصرف انرژی را در اولویت قرار دهیم. و در حوزه وزارت نفت نیز سازوکارهایی برای تغییر آزموده شده است، به عنوان مثال در چرخه حمل و نقل و سوخت با هدف کاهش ترافیک جاده ای و کاهش اثرات آن بر محیط زیست.

سالاری همچنین از نوسازی ناوگان خبر داد و گفت: این موضوع در انتظار تامین اعتبار است و پس از آن مصرف سوخت را بین 4 تا 5 میلیون لیتر در روز کاهش می دهیم در غیر این صورت هر دو سال یک بار باید یک پالایشگاه جدید بسازیم که منجر به آن می شود. نفت خام به جای صادرات وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد.

وی افزود: در قانون هوای پاک تکالیفی وجود دارد و در حوزه خودرو باید به سمت روند کاهش آلودگی حرکت کنیم. اما این رویه پایدار نیست.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و توزیع نیروگاه های کم راندمان، لزوم نوسازی و بازسازی را ضروری دانست و گفت: بحث بازنگری در چرخه مدیریت سوخت و کاهش سن ناوگان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید