نوروز خوانی به فال شیرین بهار / آرزوی نوروزی مردم سرزمین استرآباد


زمان: 15:18
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1814021

نوروز خوانان در آستانه بهار به در خانه می روند و اشعاری می سرایند که نوید و طراوت می دهد و نوروز باستانی را به صاحب خانه تبریک می گویند و دعا و نیایش می کنند. پول، تخم مرغ، حلوا یا هر غذای دیگری در اسرع وقت در اختیار خوانندگان نوروزی قرار می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ سروصدای پای بهاری بیش از همیشه نزدیک شده است، نوروز با مردمانی اصیل و مهمان نواز رنگ هویت می گیرد، نوروز سنتی کهن و بهانه ای برای جشن های آیینی است.

پایتخت اقوام با آداب و رسوم جذاب و دیدنی به استقبال بهار می رود، هر قومی سنت های خاص خود را دارد که در نوروز اجرا می شود، آن را بر لبان مردم می نشاند.

نوروز خوانان در آستانه بهار به در خانه می روند و اشعاری می سرایند که نوید و طراوت می دهد و نوروز باستانی را به صاحب خانه تبریک می گویند و دعا و نیایش می کنند. پول، تخم مرغ، حلوا یا هر غذای دیگری در اسرع وقت در اختیار خوانندگان نوروزی قرار می گیرد.

75303122 de5a 4b88 b68d ee391abfdea0 خبر خاکستری


چهارشنبه و شادی آتشین پایان سال

مردم دیار استرآباد نیز مانند سایر ایرانیان در آخرین چهارشنبه سال نوروز را جشن می گیرند و با برافروختن آتش در چند نقطه و پریدن از روی آن، این سنت دیرینه را جشن می گیرند.

چهارشنبه سوری قدیمی با آتش و کنده؛ دیدنی تر بود اما این عید سنتی در قالب بازی های خطرناک از سال های دور است که دیگر مرسوم نیست و شادی عید نوروز به تلخی پایان سال می انجامد و اتفاقی که نباید بیفتد اما آداب و رسوم دیار استرآباد برای شادی آتشین آخرالزمان روش سنتی است که مردم بیشتر آن را می پسندند.

همه گلستانی ها بدون توجه به قومیتشان در تعطیلات نوروز با پوشیدن لباس نو و پهن کردن سفره هفت سین مورد بازدید قرار می گیرند.

در چهارشنبه آخر سال از پیر تا جوان در کوه و پای آتش شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» را می خوانند و در اکثر روستاهای این منطقه شبانه به سر می برند. شیشه های آب نمک را بشکنید زیرا معتقد بودند خرید کوزه نو برکت خانه را در سال جدید زیاد می کند.

آن شب چند دختر با آینه به کوچه رفتند و حرف اولین نفری را که بر اثر اعمال و خواسته هایشان از کنارشان رد شد تعبیر کردند.

امشب یک قاشق درست می شود. پسرها چادر زدند و با یک دست قاشق و در دست دیگر کاسه گرفتند و جلوی در خانه رفتند و بعد با قاشق به آن ضربه زدند و غذا خواستند.


«پخت سمنو» سنت دیرینه استرآباد است

مورخ گرگانی در خصوص مهم ترین آداب و رسوم سرزمین استرآباد گفت: تفت دادن تخمه یکی از مراسم مردم استرآباد چند روز مانده به سال نو است.

dcf18b1a faad 48e3 94f7 4de1686fe552 خبر خاکستری

این محقق با بیان اینکه تخمه پزی مختص مردم استرآباد نیست، افزود: پخت تخمه در چند نقطه دیگر ایران و چند کشور آسیای میانه مانند تاجیکستان و قزاقستان مرسوم است.

مطوفی پخت حلوا اوماخ را برای نوروز استرآبادی ها دانست و گفت: «هوا اوماچ» یا «حلوا مج» یکی از غذاهای قدیمی عید نوروز استرآبادی است که هنوز هم برخی از خانواده های اصیل و سنتی آن را می پزند.

وی از تهیه «حلوا جوسی» در روستاهای بلوک استرآباد در گذشته خبر داد و گفت: «حلوا جوسی» یا همان حلوای گردویی که اکثر روستاییان اطراف استرآباد و حتی تعدادی از خانواده های اصیل استرآباد برای عید نوروز تهیه می کردند. این نوع حلوا را در روز عرفه برای مراسم عزاداری و خیریه اموات نیز تهیه می کردند.

این مورخ گرگانی «زنجبیل»، «کلمبو»، «سرگلبیلی»، «کتاب»، «کلنی نان» و «نان پادرازی» را از جمله شیرینی های نوروزی در منطقه استرآباد می داند و می گوید: گلاژ یا گلاچ نوعی شیرینی است. نوع عالی نان مربا به اندازه بشقاب بود که مردم استرآباد معمولاً در ایام عرفه قبل از عید نوروز برای صدقه اموات تهیه می کردند و به آرامگاه می بردند.

«زنجبیل»، «کلمبو»، «سرگلبیلی»، «کتاب»، «کلنی نان» و «نان پادرازی» از جمله شیرینی‌های جدید روسی در منطقه استرآباد هستند.

به گفته اسداله مطوفی، رشته به رشته نوعی غذای شیرین و راهی برای مهاجران مازندرانی به منطقه استرآباد است که قبل از شب نوروز و گاه در مراسم دیگر تهیه می شود.

این محقق، «پشت زیگ»، «پیسه گندله»، «شقزی» و «مار مرده» را از جمله شکلات های استرآباد عنوان کرد و گفت: «پشت زیگ» غذایی شیرین و آبدار است که به آن حلوا کنجی نیز می گویند. ; در زمستان اغلب برای شب یلدا تهیه می شود که در سفرهای نوروزی نیز تهیه می شود.

378932d2 3887 4785 b2e2 219c77b8eaab خبر خاکستری

وی ادامه داد: «پیسه گندله» غذای تعدادی از اهالی روستای غرب منطقه استرآباد بود که در شب یلدا و عید نوروز و «مار مرده» که از مخلوط سوخاری تهیه می شد. برنج و کنجد مخملی، غذای مخصوص شب و شب یلدا بود که آخر سال محسوب می شد.


آداب و رسوم جالب ترکمن های گلستانی نوروزی

این مورخ گرگانی با اشاره به اینکه در بین ترکمن ها ویژگی های نوروزی متعددی وجود دارد، گفت: ترکمن ها در ایام نوروز اسب هایی را تزیین می کردند که به دلیل موقعیت طبیعی زندگی از ارزش بالایی برخوردار بودند.

وی افزود ترکمن ها قبل از سال نو زنگوله هایی را بر گردن گوسفندان آویزان می کردند. درخت مقدس) و بالای درب ورودی آلاچیق آویزان شد.

ترکمن ها قبل از عید چندین بار در تنور نان می پختند و به عنوان صدقه بین همسایگان و فقرا تقسیم می کردند و در آخرین پنجشنبه و جمعه سال به روح درگذشتگان اهدا می کردند.

به گفته این محقق، ترکمن ها قبل از عید چندین بار در تنور نان می پختند و به عنوان صدقه بین همسایگان و فقرا تقسیم می کردند و در آخرین پنجشنبه و جمعه سال به روح درگذشتگان اهدا می کردند.

4502d46e bbfb 4784 a488 091ae1802caa خبر خاکستری

وی در تشریح مراسم چهارشنبه سوری در منطقه استرآباد گفت: در گذشته هفت بوته در خیابان های شهر کاشته شده و از روی آن پریده اند؛ دروازه بسطام (میدان ولیعصر فعلی) و محوطه جنگلی.

مطوفی ادامه داد: زنان و دختران خوش شانس استرآباد داخل خانه آتش روشن کردند تا خاکسترش را آخر شب به کوچه و هوا بریزند.


سم پاشی ساکنان استرآباد در چهارشنبه سوری

این استاد دانشگاه مراسم قاشق زنی را یکی دیگر از آیین های منطقه استرآباد دانست و گفت: یک دستشان یک قاشق و در دست دیگر یک کاسه مسی بود و بدون اینکه حرفی بزنند با قاشق به کاسه مسی می زدند تا استاد را داخل آجیل، کیک، شکلات یا پول در کاسه بیندازند.

وی در پایان از توزیع آجیل سوری در روز چهارشنبه در بین ترکان قزلباش (مهاجر دوره صفویه) ساکن شرق استان استرآباد خبر داد و گفت: این رسم در بین مردم مینودست، رامیان و روستاهای اطراف مرسوم بوده که مشابه آن است. به مردم چهارشنبه سوری که آذربایجان هم داشت.

27399e1a 18fb 48dd 8067 4fd8f23bb1f4 خبر خاکستری

پژوهشگر فرهنگ عامه منطقه سیستان همچنین به ارائه آداب و رسوم منطقه پرداخت و با بیان اینکه این آداب و رسوم در سه بخش قبل از عید نوروز، فرا رسیدن عید نوروز و روز عید و بعد از نوروز قابل بررسی است، گفت: که نوید آمدن بهار (باد شمالی) یا نسیم خنک و ملایمی را می دهد که قبل از بهار می وزد، نوید آمدن بهار را می دهد، یعنی با این روحیه و نمادهای بهشتی و طبیعی به جشن طبیعت و نو شدن می روند.

محمد آذری با بیان اینکه قبل از فرارسیدن عید نوروز، بانوان سیستانی برای خانواده لباس و لباس می دوختند و می دوختند.

زنان سیستانی قبل از فرارسیدن عید نوروز به دوخت و دوخت لباس و لباس های خانه می پرداختند که همین امر منجر به لباس نو و سهم تازه ای در اقتصاد و معیشت خانواده شد.

وی ادامه داد: سیستانی ها قبل از عید نوروز علاوه بر اسباب کشی و خرید لباس نو و تجدید زندگی به پخت کلوچه با خرمای زابلی می پردازند که به گفته کارشناسان خاص ترین شیرینی سفره هفت سین است. سین هم منظومه از گلستان است.

وی گفت: پخت کلوچه خرمایی گروهی است و به معنای همدلی و هم افزایی است و به گونه ای برنامه ریزی می شود که هیچ خانه ای بی سرپرست نماند و بوی کلوچه خرمایی در خانه اش به مشام برسد.

آذری خاطرنشان کرد: سیستانی ها سحرگاهان قبل از عید سعید قربان سفال هایی را که در طول سال استفاده می کردند می شکنند و تکه های آن را بر اساس رسم دیرینه ای که در خاطرات نیاکانشان به جا مانده است بر پشت بام می گذارند.

وی گفت: آنها معتقد بودند که اگر این کار را نکنند، اعضای خانواده زرد وزیر و کشاورز می شوند. استفاده شده باید شکسته شود و ظرف جدید برای خوردن و آشامیدن آماده شود.

وی گفت: پخت تچگی که یکی از شیرینی ها و نان های سنتی سیستان است از دیگر سنت های سیستانی گلستان است که با جوانه گندم تهیه می شود.

آذری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نان های سیستانی که در شب عید بوده و می شود و در روزهای دیگر استفاده می شد قتلمه نام دارد که در روز عید مردم به حرم می روند و آن را می گذارند و با خود می برند. .

b86e6deb 7a07 44ef b1fa 0158a1a31f2b خبر خاکستری


سوغات گرگان با شیرینی های محلی نوروز

مسافران، گردشگران و مهمانان نوروزی می توانند برای لذت بردن از غذاهای شیرین و لذیذ گلستان به استان گلستان سفر کنند. .

سفر از دیگر آداب نوروز و یکی از نیازهای زندگی بشر است، مهاجرت همواره بنای تمدن و تمدن در طول تاریخ بوده است.


غنای آرامش در مکان های معنوی

آخرین پنج‌شنبه‌های سال منتهی به سال تولد، بهترین زمان برای اموات است و مردم بر سر قبور می‌روند و به زیارت امامزاده‌ها و زیارتگاه‌ها می‌روند و برای امواتشان طلب آمرزش می‌کنند. امامزاده عبدالله و امامزاده فضل الله (ع)، امامزاده یحیی بن زاید (ع)، امامزاده اسحق (ع)، امامزاده طیب (ع) و … مادر و ملجأ مردم مومن و شهیدپرور این دیار است.

این که مردم به یاد مردگان و گذشتگان می افتند، سنت ادیان الهی است و مختص اسلام نیست. زیارت قبور سنت بسیار شایسته و ضروری است.

12875d61 f429 44b6 92a0 bb9ed7131b6a خبر خاکستری


لحظه خوشمزه سال تحویل

یکی از آداب و رسوم گلستانی ها اولین نفری است که به فال سال وارد خانه می شود او اولین نفری است که وارد خانه می شود.

ماه هاست که خانواده ها برای عیدی دادن به عزیزانشان اسکناس های نو تهیه می کنند تا به رسم قدیمی لبخندی به عزیزانشان هدیه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید